Page 1 of 1

Skumt elfel

Posted: Wed 07 Nov, 2018 23:29
by s500lang
-Bromsljusen tänds inte
-Backlamporna tänds inte
-Farthållaren fungerar inte
-PTS bak funkar inte
-Tutan funkar inte
-Motortemp mätaren i instrumentet funkar inte
-ESP och ABS lyser konstant o instrumetet piper hela tiden när man kör
- enbart generatorlampan o esp o abs lyser när man sätter på tändningen
-yttertempdisplayen visar "30 km/h" konstant

Allt ovan inträffade samtidigt.


Vad kan det vara?

Har kollat säkringar och skiftat instrument till ett som ska vara ok men exakt samma fel.

Det är en s500 1996.

Re: Skumt elfel

Posted: Wed 07 Nov, 2018 23:48
by anyman
Du råkar inte ha ett eftermonterat larm? Såna kan ställa till det i takt med att tidens tand gnager på t ex halvdana skarvningar..

Re: Skumt elfel

Posted: Thu 08 Nov, 2018 00:08
by s500lang
Nej inget larm.

Re: Skumt elfel

Posted: Thu 08 Nov, 2018 01:51
by Marie
Ett skott från höften i en mörklagd kolkällare....

Om jag inte missminner mig är tändlåset 14-poligt. Kan det vara så att någon kontaktbana i tändlåskontakten lagt av ?????

Re: Skumt elfel

Posted: Thu 08 Nov, 2018 10:47
by s500lang
Marie wrote:Ett skott från höften i en mörklagd kolkällare....

Om jag inte missminner mig är tändlåset 14-poligt. Kan det vara så att någon kontaktbana i tändlåskontakten lagt av ?????



Hur kollar man det? Det märkliga är att tutan inte funkar - vad har den med tändningslåset att göra?

Re: Skumt elfel

Posted: Thu 08 Nov, 2018 13:21
by Marie
s500lang wrote:
Marie wrote:Ett skott från höften i en mörklagd kolkällare....

Om jag inte missminner mig är tändlåset 14-poligt. Kan det vara så att någon kontaktbana i tändlåskontakten lagt av ?????



Hur kollar man det? Det märkliga är att tutan inte funkar - vad har den med tändningslåset att göra?


På min lite äldre W140 går även signalhornet över tändlåset.

Re: Skumt elfel

Posted: Thu 08 Nov, 2018 14:27
by anyman
På min lite nyare S205 går signalhornet också över tändningslåset. I avstängt läge och nyckel ute ur låset händer inget, är det inte samma på de flesta MB sedan länge?

Annars kan jag hålla med, det kan mycket väl vara något galet i anslutningarna till tändningslåset. En dålig jordning i de regionerna kan ställa till problem i mängder.

Re: Skumt elfel

Posted: Thu 08 Nov, 2018 14:56
by s500lang
Marie wrote:
s500lang wrote:
Marie wrote:Ett skott från höften i en mörklagd kolkällare....

Om jag inte missminner mig är tändlåset 14-poligt. Kan det vara så att någon kontaktbana i tändlåskontakten lagt av ?????



Hur kollar man det? Det märkliga är att tutan inte funkar - vad har den med tändningslåset att göra?


På min lite äldre W140 går även signalhornet över tändlåset.


Jaha det visste jag inte - får kolla upp det

Re: Skumt elfel

Posted: Fri 09 Nov, 2018 03:57
by Marie
Hej!

Jag måste tyvärr rätta mig själv. Visserligen är tändlåsets kontaktstycke 14-poligt, men det är "bara" 12 av polerna som är aktiva och försedda med stift. Tolv kontaktstift antyder dock att det finns ganska många kontaktbanor i tändlåset, så att ett antal funktioner kan falla ifrån utan att övriga påverkas.

Nedan en bild på tändlåset från min W140. Det byttes ut förra sommaren eftersom det började kännas som om det skulle kunna börja haka sig snart, och ett blockerat tändlås är ju inte precis vad man önskar sig. Samtidigt byttes tändlåsets låscylinder och axen på båda IR-nycklarna till nya med bibehållen kodning, så att verkligen *allt* skulle bli nytt, och ändå fortfarande överensstämma med alla övriga lås.

Image

Re: Skumt elfel

Posted: Fri 09 Nov, 2018 10:13
by s500lang
Marie wrote:Hej!

Jag måste tyvärr rätta mig själv. Visserligen är tändlåsets kontaktstycke 14-poligt, men det är "bara" 12 av polerna som är aktiva och försedda med stift. Tolv kontaktstift antyder dock att det finns ganska många kontaktbanor i tändlåset, så att ett antal funktioner kan falla ifrån utan att övriga påverkas.
5715.jpg[/img][/url]


Supertack Marie! Jag antar att det är en särskild del till w140 eller är det samma på alla MB?

Re: Skumt elfel

Posted: Fri 09 Nov, 2018 11:45
by Marie
s500lang wrote:Supertack Marie! Jag antar att det är en särskild del till w140 eller är det samma på alla MB?


Jag skall försöka komma ihåg att titta efter nästa gång jag tittar i reservdelskatalogen. Jag misstänker att R129 kan ha samma lås.

Inte underligt att W140 är en gruvligt tung bil. Jag roade mig med att väga låset på bilden. Bara det väger mer än ett helt kg....

Re: Skumt elfel

Posted: Fri 09 Nov, 2018 12:28
by s500lang
Var ute och körde en sväng, efter några kilometer funkade allt igen.... ha ha vad ska man göra

Re: Skumt elfel

Posted: Sat 10 Nov, 2018 10:05
by 230E-85
När jag köpt en "ny" gammal Mercedes brukar jag göra vad tyskarna kallar en "Massekur". Det innebär att jag drar isär, kontaktsprayar och sätter ihop alla kontaktstycken i bilen, som är någorlunda lättåtkomliga. Dessutom granskar jag jordpunkterna och friskar upp där det behövs. Byter också alla säkringar till nya av koppar. Det kan ibland ge mindre spänningsfall och bättre funktion hos både det ena och det andra. Jag har ju bara 80-talare och det är naturligtvis enklare.

Re: Skumt elfel

Posted: Sat 10 Nov, 2018 14:53
by s500lang
Jag har ett elschema som visar att det ska finnas en jordpunkt bakom kombiinstrumentet (iofs för us-modelllen). Är det någon som vet var denna jordpunkt sitter exakt?

Re: Skumt elfel

Posted: Sat 10 Nov, 2018 16:38
by Marie
Nu är det ju många år sedan jag monterade kabelstammen för färddatorn, och mitt teflonartade minne påstår att den jordpunkten sitter på sidan framför dörren, nära motorhuvsöppningshandtaget.