Har en -91 400sel med lite skumma elfel varken elstyrning till säten samt backspeglar och elratten fungerar ej..ibland fungerar styrningen till förarstolen men oftast inte.finns det något relä eller liknande som allt går via
Diverse elfel 400sel
Re: Diverse elfel 400sel
rikard wrote:Ingen w140 expert här
Vänta tills Marie ser tråden så får du säkert något fint tips om hon har MB datorn tillgänglig.
Re: Diverse elfel 400sel
Jag har sett tråden och frågan.
Min första motfråga är:
Har du kontrollerat samtliga säkringar? Även de i bakre elcentralen, till höger i kofferten?
Det låter ju lite som att felet kan ha med minnesenheten att göra, då du har minne både både höger och vänster. Förarstolsminnet innefattar även rattinställning och samtliga tre speglar. Jag tog ned datakortet på bilen och såg utrustningen.
Mercedes-Benz datacard
Jag har så här i helgerna inte satt mig vid servicedatorn och kontrollerat saken, men jag har för mig att minnesenheten kan sitta i elcentralen i kofferten, annars under förarsätet. Gamla klubb-EPC med WIS stängdes ju vid Lucia, och det nya skall inte öppnas förrän om en månad, därför behöver jag plocka fram servicedatorn.
Annars är nog mitt råd att du först av allt kör till en besiktningsstation och hämtar en "arbetsorder". Det är ju snart nio år sedan senaste godkända besiktning, och får inte bilen köras (körförbud har den ju haft i snart åtta år, sedan första februari 2011) så finns det nog viktigare reparationer att inrikta sig på i första hand, än osäker funktion hos inställningen av säten och speglar?
Har den nu stått stilla i åtta år har den säkert en flera mil lång lista på fel som uppstår då en bil inte används (Standschäden). W140 är synnerligen känslig för sådant, med sin höga vikt och myriader av gummidetaljer i hjulupphängningar, drivpaketupphängningar och hjälpramar. Har den dessutom stått med frånkopplat batteri gissar jag att diverse kondensatorer i styrdon, instrument och annat torkat ut och kan ge många "lustiga" elfel.
För övrigt är det ju en av de tidigaste W140 jag sett. Extremt lågt chassinummer och tillverkad redan i mars 1991, en äkta årsmidell 1991. Min hör annars till de tidigaste som nylevererades i Sverige och är tillverkad i augusti 1991 som årsmodell 1992.
Min första motfråga är:
Har du kontrollerat samtliga säkringar? Även de i bakre elcentralen, till höger i kofferten?
Det låter ju lite som att felet kan ha med minnesenheten att göra, då du har minne både både höger och vänster. Förarstolsminnet innefattar även rattinställning och samtliga tre speglar. Jag tog ned datakortet på bilen och såg utrustningen.
Mercedes-Benz datacard
Jag har så här i helgerna inte satt mig vid servicedatorn och kontrollerat saken, men jag har för mig att minnesenheten kan sitta i elcentralen i kofferten, annars under förarsätet. Gamla klubb-EPC med WIS stängdes ju vid Lucia, och det nya skall inte öppnas förrän om en månad, därför behöver jag plocka fram servicedatorn.
Annars är nog mitt råd att du först av allt kör till en besiktningsstation och hämtar en "arbetsorder". Det är ju snart nio år sedan senaste godkända besiktning, och får inte bilen köras (körförbud har den ju haft i snart åtta år, sedan första februari 2011) så finns det nog viktigare reparationer att inrikta sig på i första hand, än osäker funktion hos inställningen av säten och speglar?
Har den nu stått stilla i åtta år har den säkert en flera mil lång lista på fel som uppstår då en bil inte används (Standschäden). W140 är synnerligen känslig för sådant, med sin höga vikt och myriader av gummidetaljer i hjulupphängningar, drivpaketupphängningar och hjälpramar. Har den dessutom stått med frånkopplat batteri gissar jag att diverse kondensatorer i styrdon, instrument och annat torkat ut och kan ge många "lustiga" elfel.
För övrigt är det ju en av de tidigaste W140 jag sett. Extremt lågt chassinummer och tillverkad redan i mars 1991, en äkta årsmidell 1991. Min hör annars till de tidigaste som nylevererades i Sverige och är tillverkad i augusti 1991 som årsmodell 1992.
Re: Diverse elfel 400sel
Marie wrote:Jag har sett tråden och frågan.
För övrigt är det ju en av de tidigaste W140 jag sett. Extremt lågt chassinummer och tillverkad redan i mars 1991, en äkta årsmidell 1991. Min hör annars till de tidigaste som nylevererades i Sverige och är tillverkad i augusti 1991 som årsmodell 1992.
BTJ199 har lågt nr också det är mkt vanligt
Re: Diverse elfel 400sel
s500lang wrote:Marie wrote:Jag har sett tråden och frågan.
För övrigt är det ju en av de tidigaste W140 jag sett. Extremt lågt chassinummer och tillverkad redan i mars 1991, en äkta årsmidell 1991. Min hör annars till de tidigaste som nylevererades i Sverige och är tillverkad i augusti 1991 som årsmodell 1992.
BTJ199 har lågt nr också det är mkt vanligt
Japp, ännu tidigare, men även den är en efterimport. Byggd februari 1991 och levererad i Düsseldorf.
Under 90-talet var det ju mer eller mindre en folksport i Sverige att privatimportera begagnade Mercedes, så det kom väl hit några stycken tidiga 140 i efterskott. Men vanligt med äkta modellår 91 tror jag knappast att det är. Många efterimporterade åsattes ju fordonsår 91 trots att de är modellår 92 eftersom tillverkningsåret var 91.
Re: Diverse elfel 400sel
Jo jag besiktigad den idag fick oväntat lite anmärkningar
Bromsrör bak gick av på bromsprovaren
Spindelled höger fram Nedre
Broms anliggning v fram
Bromsljus lampa bak trasig
Och ett annat underligt fel blinkersen blinkar snabbt åt höger som om en lampa var trasig men de är inte det
Trodde faktiskt att det skulle vara mer fel på den
Bromsrör bak gick av på bromsprovaren
Spindelled höger fram Nedre
Broms anliggning v fram
Bromsljus lampa bak trasig
Och ett annat underligt fel blinkersen blinkar snabbt åt höger som om en lampa var trasig men de är inte det
Trodde faktiskt att det skulle vara mer fel på den
Re: Diverse elfel 400sel
rikard wrote:Jo jag besiktigad den idag fick oväntat lite anmärkningar
Bromsrör bak gick av på bromsprovaren
Och att byta bromsrör bak är ett skitjobb, det *går* utan att ta ned bakre hjälpramen, men vill du få till det snyggt är det lättast att ta ner den.
rikard wrote:Spindelled höger fram Nedre
Inget svårt jobb.
rikard wrote:Broms anliggning v fram
På en bil som stått så länge skadar det nog inte med ett par nya (utbytes)ok.
rikard wrote:Bromsljus lampa bak trasig
Förhoppningsvis lika lätt som det låter.
rikard wrote:Och ett annat underligt fel blinkersen blinkar snabbt åt höger som om en lampa var trasig men de är inte det
Är du bombsäker på det? Du vet väl att det sitter dubbla glödlampor till blinkers i bakre armaturerna? Det räcker om den ena är trasig. Annars kan det vara ett fel i tidstyrdonet ("blinkreläet") som orsakats av långt strömlöst stillestånd. Kan eventuellt räta till sig av sig självt efter lite användning, kolla även och oxidrensa alla kontaktstycken på vägen. Annars ligger tidstyrdonet högt på misstankelistan, och det kostar en del...
rikard wrote:Trodde faktiskt att det skulle vara mer fel på den
Det trodde faktiskt jag också, det måste erkännas.
Re: Diverse elfel 400sel
Nu blev kärran ombesiktag idag så nu rullar den 14månader till nästa besiktning :) Ha kört 1 månad nu med bilen och den mesta elen verkar gå igång på den nu ända som inte fungerar är Elratt och elspeglar
Re: Diverse elfel 400sel
rikard wrote:Nu blev kärran ombesiktag idag så nu rullar den 14månader till nästa besiktning :) Ha kört 1 månad nu med bilen och den mesta elen verkar gå igång på den nu ända som inte fungerar är Elratt och elspeglar
GRATTIS!
Har du kollat *alla* säkringar, både i motorrummets säkringsdosa, och i säkringsdosan till höger i bagagerummet?
Re: Diverse elfel 400sel
Jo jag har kollat alla säkringar men alla är hela
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests