Page 1 of 2

Motorolja

Posted: Mon 11 Mar, 2019 08:32
by Gelgamesh
Finns det några färska rön vad gäller olja så här på vårkanten? Jag tänkte vara en snåljåp och åka till Biltema. Det är en 400SE -92. Och eftersom det är en gammal bil och dessutom enbart en sommarbil så funderar jag på att gå upp lite i viskositet. Bra eller dåligt? Det är ju lätt att tänka att tjocka mineraloljor enbart är för gamla långmilade Amasoner, men även modernare motorer tycks ju också gilla det. Minns att kompisen hade sponsring från Quaker State och även körde deras 20-50 i sin nya VW. Testade själv i min dåvarande Citroën XM med modern high-tech-V6:a med gott resultat.

Alltid lurigt med oljediskussioner, men man skall ju samtidigt lyssna på andras erfarenheter. :)

Re: Motorolja

Posted: Mon 11 Mar, 2019 15:29
by Marie
Biltema hade förr en helsyntet 5W-50 som hade rätt MB-klassning. 229.3
Tyvärr hade den ingen vidare långtidsstabil kvalitet utan gav långt före 1000 mil lågt oljetryck på tomgång och mekaniska missljud. Och sådär runt 2010 försvann MB-klassningen. Inget jag vill rekommendera alltså, men givetvis bättre än att köra utan någon olja alls...

Jag hävdar att det är svårt att smörja sig fattig. Att snåla på smörjmedel är sällan smart.

Re: Motorolja

Posted: Mon 11 Mar, 2019 20:29
by skaunejohan
de flesta bilarna från 70 till början av 90-talet mår bäst av 10w40 olja, på sommaren funkar även 15w40 olja, 20w50 olja ger ofta problem i form av för högt oljetryck och högre bränsleförbrukning utom ifall motorn redan är totalt slutkörd (eller eventuell bankörning funkar det också bra för) enligt min erfarenhet

biltemas 10w40 olja funkar alldeles utmärkt, förr var pennzoils 10w40 den bästa jag provade, nu testar jag shell som är ok(dock för tidigt att säga om den är riktigt bra), mobil 1 ska också vara grym :?:

Re: Motorolja

Posted: Mon 11 Mar, 2019 22:40
by Marie
skaunejohan wrote:de flesta bilarna från 70 till början av 90-talet mår bäst av 10w40 olja, på sommaren funkar även 15w40 olja, 20w50 olja ger ofta problem i form av för högt oljetryck och högre bränsleförbrukning utom ifall motorn redan är totalt slutkörd (eller eventuell bankörning funkar det också bra för) enligt min erfarenhet

biltemas 10w40 olja funkar alldeles utmärkt, förr var pennzoils 10w40 den bästa jag provade, nu testar jag shell som är ok(dock för tidigt att säga om den är riktigt bra), mobil 1 ska också vara grym :?:

Jag för min del tittar i första hand på vad biltillverkaren föreskrev när bilen var ny, inte några generella gissningar. Där ingår inte 10W-40 för M119 annat än möjligen för svenskt sommarbruk. Inte under -15 °C eller över +30°C om jag minns rätt. Dessutom skall oljan finnas upptagen i, eller åtminstone uppfylla kraven i BeVo 229.1 eller 229.3 .
Att jag skriver "när bilen var ny" beror på att Mercedes liksom många andra biltillverkare - av hänsyn till de auktoriserade verkstädernas behov av begränsat oljesortiment, inte av omsorg om de äldre motorernas livslängd - idag godkänner viskositetsklasser som inte konstruktörerna alls tänkt sig, t.ex diskvatten som 0W-40.
En olja som fanns i listorna för W140 med M119 på den tiden det begav sig, och som ännu finns, och dessutom var godkänd för alla temperaturer, är just Mobil1 5W-50. Det är mitt förstahandsval. Den klarar dessutom 1000 mil mellan oljebytena utan att tappa nämnvärt i tomgångsoljetryck.

Redan när jag fick lära mig att konstruera förbränningsmotorer under andra halvan av sjuttiotalet, var det mycket noga vilken oljeviskositet man valde för olika motorkonstruktioner och omgivningstemperaturer. Vi höftade definitivt inte till med att 10W-40 duger till allt... :twisted:

Att bara betrakta olja som något man bara tager vad man råkar hitta billigast, och utan större eftertanke pytsar i, känns som en hädelse för den som studerat tribologi.
:twisted: :twisted: :twisted:

Re: Motorolja

Posted: Tue 12 Mar, 2019 11:27
by skaunejohan
Marie wrote:Jag för min del tittar i första hand på vad biltillverkaren föreskrev när bilen var ny, inte några generella gissningar. Där ingår inte 10W-40 för M119 annat än möjligen för svenskt sommarbruk. Inte under -15 °C eller över +30°C om jag minns rätt. Dessutom skall oljan finnas upptagen i, eller åtminstone uppfylla kraven i BeVo 229.1 eller 229.3 .
Att jag skriver "när bilen var ny" beror på att Mercedes liksom många andra biltillverkare - av hänsyn till de auktoriserade verkstädernas behov av begränsat oljesortiment, inte av omsorg om de äldre motorernas livslängd - idag godkänner viskositetsklasser som inte konstruktörerna alls tänkt sig, t.ex diskvatten som 0W-40.
En olja som fanns i listorna för W140 med M119 på den tiden det begav sig, och som ännu finns, och dessutom var godkänd för alla temperaturer, är just Mobil1 5W-50. Det är mitt förstahandsval. Den klarar dessutom 1000 mil mellan oljebytena utan att tappa nämnvärt i tomgångsoljetryck.

Redan när jag fick lära mig att konstruera förbränningsmotorer under andra halvan av sjuttiotalet, var det mycket noga vilken oljeviskositet man valde för olika motorkonstruktioner och omgivningstemperaturer. Vi höftade definitivt inte till med att 10W-40 duger till allt... :twisted:

Att bara betrakta olja som något man bara tager vad man råkar hitta billigast, och utan större eftertanke pytsar i, känns som en hädelse för den som studerat tribologi.
:twisted: :twisted: :twisted:


helt rätt Marie :-D :wink: som jag skrev generellt är det 10w40 till de flesta bilar från 70 till 90talet, följ användarens rekomendationer :!: , undvik castrol(enligt mig) mobil1 är riktigt bra, biltema är helt ok, shell är också bra

ps. trodde i min okunnighet att m119 hade en hel del gemensamt med m111 som rekomenderas just 10w40 229.1 ds.

Re: Motorolja

Posted: Tue 12 Mar, 2019 22:23
by s500lang
Jag köper 20-liters dunkar från Swedol och har aldrig haft några problem. Detta är antagligen det mest gynnsamma ekonomiska alternativet.

Oljefilter köper jag original MB som faktiskt är billigare än t.ex. Mekonomens. :-D

Re: Motorolja

Posted: Tue 12 Mar, 2019 23:20
by 230E-85
Använder sedan länge Texaco halvsyntet, Havoline Extra SAE 10W40 på mina M102 och M110.
Köper alltid 20 liters dunk och byter var 800 mil. Har tidigare provat flera oljor och denna
håller oljetrycket bäst efter användning. Dessutom bra pris och MB-specad 229.3.

Re: Motorolja

Posted: Wed 13 Mar, 2019 01:18
by skaunejohan
230E-85 wrote:Använder sedan länge Texaco halvsyntet, Havoline Extra SAE 10W40 på mina M102 och M110.
Köper alltid 20 liters dunk och byter var 800 mil. Har tidigare provat flera oljor och denna
håller oljetrycket bäst efter användning. Dessutom bra pris och MB-specad 229.3.


var köper du detta? :-D

Re: Motorolja

Posted: Wed 13 Mar, 2019 08:19
by 230E-85
Trollhättans Oljehall. Köper aldrig på mackar, för dyrt.
http://trollhattansoljor.se/

Re: Motorolja

Posted: Wed 03 Apr, 2019 12:19
by Gelgamesh
Tack för bra svar. Med lite tur hittar jag någon bra på Gekås Ullared. Ja faktiskt. Jag är väl inte direkt förälskat i dylika köpladuhelveten, men förutom att jag bor 20min från Ullared så har de faktiskt en del bra grejer. Tyckte jag såg att de hade Mobil 1 sist jag var där, och en del andra märkesoljor också. Har inte exakt koll på hur mycket man sparar, men det borde vara en hel del. Mirakelmedel för insprutning var i.a.f. halva priset. (min Isuzu Trooper behövde lite medicin, och det gjorde faktiskt nytta. STP Complete System Cleaner hette den)

Maries ord är min lag. Har de Mobil 1 5w-50w så tar jag det. Antar att jag vågar fuska lite med viskositeten vid behov? Antar att övre gränsen skall vara 50w. Men om de t.ex. har 10w50w så borde det ju funka för min sommarbil. Och om de bara har 0w50w eller 0w40w, är dessa rent olämpliga kanske?

Och eftersom jag lär glömma att kolla mängden, 2x4L måste räcka att köpa va´?

EDIT:
Såg just att Mekonomen rekommenderar Castrol Magnatec helsyntet 5w-40w. De tar 710kr för en fyraliters. Just den har jag en nästan full dunk med stående, och jag tror den fanns på Gekås för runt 300kr för 4L. Nu avrådde någon från Castrol. Går det att utveckla detta lite mer? Det är ju annars klart lockande att bara komplettera min öppnade dunk med en likadan från Gekås. Jag köper hellre två dunkar mobil 1 om det är rätt, men, ja ni fattar... Mekonomen skriver förresten att det åtgår 8 liter.

Jag skall notera priserna och skriva här. Kan ju vara ett bra sätt att få resan "betald" för någon. Om mit minne inte förskönar för mycket så är ju ca 600kr en klar skillnad mot 1420kr om vi snackar Castrol.

Re: Motorolja

Posted: Wed 03 Apr, 2019 16:44
by Marie
Hej!
För svenskt sommarbruk / svenskt åretruntbruk torde ändå 5W-40 räcka till. Jag är nog lite kitslig eftersom jag sommartid kör ansträngande bergsvägar i temperaturer som inte sällan ligger runt 40°C. Då känns 50 inte fel som övre siffra...
Har du en *nästan* full 4-liters behöver du en till fyra och en skvätt till dvs en enliters, eftersom det åtgår exakt två fyralitersdunkar till ett oljebyte. Då hamnar nivån mitt emellan max och min på stickan.
Jag vill inte säga varken bu eller bä om Castrol Magnatec eftersom jag aldrig använt den.

Jag gick ut och fotograferade temperaturdiagrammet i originalserviceboken. Den är ju slutskriven och jag är en bra bit in i en fortsättningsbok.

Image

Sen är ju oljemagasinet i Kungsbacka ett alternativ, fn 419 för en fyraliters. Emellanåt har de en drive med fraktfritt, åtminstone runt jul. Jag har ju lite längre till GeKås, så det alternativet är inte så aktuellt. Jag hatar dessutom köplador....

Re: Motorolja

Posted: Wed 03 Apr, 2019 17:19
by Marie
Marie wrote:Jag för min del tittar i första hand på vad biltillverkaren föreskrev när bilen var ny, inte några generella gissningar. Där ingår inte 10W-40 för M119 annat än möjligen för svenskt sommarbruk. Inte under -15 °C eller över +30°C om jag minns rätt. Dessutom skall oljan finnas upptagen i, eller åtminstone uppfylla kraven i BeVo 229.1 eller 229.3 .

Som synes ovan mindes jag alltså fel. Inte under -20°C är det korrekta. Alltså en okej sommarolja i Sverige, och för "skaunejohans" del sannolikt även en okej åretruntolja. Det är väl inte så många vintermorgnar med under -20 hos dig?

Re: Motorolja

Posted: Thu 04 Apr, 2019 10:24
by Gelgamesh
Tackar. Jag mindes också fel. Gekås hade Mobil 1 men i lite fel viskositet. Jag gjorde en rövare och köpte två dunkar Mobil Super 2000 10-40 delsyntet och gör ett "sköljbyte". Den hade iaf 229.1-märkning.

Nu behöver jag bara ställa en lite brådskande nybörjarfråga.

En kompis behöver hjälp att felsöka sin bil. Och för att slå två flugor i en smäll så möts vi vi en GDS-lyft i eftermiddag, så kollar vi hans bil, sen byter jag olja när jag ändå har tillgång till lyft.

Jag har förstås gjort mängder med oljebyten, men aldrig på en Merca. Dessutom är jag lite vidskeplig och gillar inte att meka långt hemifrån. Alltså. Vilka verktyg behövs och är det några särskilda knep att känna till? Den har ju insatsfilter, och min andra favoritbil (Citroën DS) har liknande och där är det superviktigt att man har koll på två pilar som måste peka på varandra.

Är det något sådant att tänka på?

Re: Motorolja

Posted: Thu 04 Apr, 2019 20:31
by Gelgamesh
Det blev inget oljebyte då polarens bil inte var helt samarbetsvillig. Givetvis straffades jag med anliggande bromsar på vägen hem för denna underlåtenhet.

Men om någon annan har nytta av att veta så är iaf åtdragningsmomenten 25nm på oljepluggen och 15 på oljefilterlocket. På en M119 från 1992 alltså.

Re: Motorolja

Posted: Thu 04 Apr, 2019 23:47
by Marie
Jo, din lille raring längtar sig väl sjuk efter lite frisk olja.... :wink:
Det är ju om drygt en månad tre år sedan du var här med den bilen, så den oljan måste väl ha antikvärde..... Har du verkligen inte bytt olja sedan dess??? :shock:

Nej det är inga konstigheter. Har du varmkört ordentligt så kan du med viss fördel suga oljan om du vill, så behövs ingen lyft. Då slipper du dessutom oroa dig över huruvida något klantarsel före dig *nästan* dragit sönder pluggängorna så att du sen står där med en plugg som inte tätar. Och så kan du tömma bottensatsen i ojefilterhuset också med sugen. Svårt annars...
Glöm inte byta båda de stora O-ringarna i filterhuslocket.
Skulle oljefiltret separera pga att det är så gammalt och bottengavelns tätning klibbat mot centrumröret, så är ett par instrumenthuskrokar toppen till att pilla upp gaveln med. Det har faktiskt hänt mig även på originalfilter trots två byten per år.... :evil:

Lycka till! ( I synnerhet med bromsoken.... Det verkar vara dags för en genomgripande storservice.)