Har du plåt- eller glaslucka? De är ju av givna skäl olika i mekanismen.
Jag har ju plåt så det är bara den jag har erfarenhet av.
Skall jobbet göras enligt WIS krävs en del specialverktyg så därför fuskade jag när jag höjdjusterade luckan. För både bonnhöjdjustering och smörjning måste du först ta bort luckans innertak. Sitter med en rad clips i framkanten. Lossas med den välbekanta plastkilen när luckan är en dm öppen ungefär. Sen öppnas luckan helt och innertaket hålls kvar och lyfts sedan upp och ut framåt genom lucköppningen.
Först grovjusterar du bakkantens höjd med justeringen vid drivmotorn i kofferten. Ställ hellre en aning för lågt än för högt. Tyvärr är stegen på justeringen lite väl grova så det blir sällan exakt. Sen fuskade jag genom att lossa plåtluckans fyra fästmuttrar en i taget och shimsa under så att luckan kom upp i precis rätt höjd överallt. Med innertaket i luckan borta kommer du också åt bättre att smörja.
Förra sommaren lät jag sedan verkstaden i Österrike byta "Hubwinkel" på båda sidorna, vajern, ett antal slitna småhjul och glidbackar, samt smörja och justera luckan. Luckan blev som på en ny bil. Helt underbart!
Varför kladda ner en Mercedes med volvofett när det finns Mercedesfett????
Tyvärr finns Mercedes takluckefett bara i ekonomiförpackning som antagligen skulle räcka till alla bilarna på forumet under många år....
Jag undrar just om inte det är med Volvos högtryckspasta som med Volvos alldeles förträffliga kontaktfett/lågtemperaturfett. Det har också utgått ur listorna hos volvoverkstäderna av "miljöskäl" Men på Volvos marinsida finns det kvar....