Fördelarlock och rotorer.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Fördelarlock och rotorer.

Postby Lasse Bender » Sun 13 Sep, 2020 14:48

Hur långt kör ni på era fördelarlock och rotorer innan det är dags att byta? Min erfarenhet är att ungefär 1500 mil så brukar det vara dags. Nu bytte jag för 300 mil sedan och har återigen symtom som att det är tid att byta. Locken och rotorerna ser helt OK ut när jag demonterade dom. Bilen går men låter som en fyra, totalt orkeslös och så har det varit varje gång när locken och rotorerna varit dåliga. 12800 mil. Eller skall felet kanske sökas på annat håll?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fördelarlock och rotorer.

Postby Marie » Sun 13 Sep, 2020 15:37

Jag kör problemfritt drygt 4000 mil på en sats lock och rotorer, dvs förebyggande byte vid vartannat tändstiftsbyte.

Uppnår du inte det, har du antingen problem med vevhusventilationen (spräckta/otäta slangar och/eller igensatt restriktorhål), eller kör på lock/rotor av annat fabrikat än Bosch.

Att byta simmerringarna innanför fördelarna kan ge lättnad för stunden, men har du inte undertryck i vevhuset, letar sig snart fuktiga förbränningsgaser ofelbart in i fördelarna igen, och så börjar cirkusen på nytt....

En dålig tändspole skulle iofs också kunna spöka. Då går den ju på fyra burk...

Min hade förra lördagen gått 415.000 km.

Ovanstående gäller M119.97
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Fördelarlock och rotorer.

Postby Lasse Bender » Sun 13 Sep, 2020 17:13

Marie wrote:Jag kör problemfritt drygt 4000 mil på en sats lock och rotorer, dvs förebyggande byte vid vartannat tändstiftsbyte.

Uppnår du inte det, har du antingen problem med vevhusventilationen (spräckta/otäta slangar och/eller igensatt restriktorhål), eller kör på lock/rotor av annat fabrikat än Bosch.

Att byta simmerringarna innanför fördelarna kan ge lättnad för stunden, men har du inte undertryck i vevhuset, letar sig snart fuktiga förbränningsgaser ofelbart in i fördelarna igen, och så börjar cirkusen på nytt....

En dålig tändspole skulle iofs också kunna spöka. Då går den ju på fyra burk...

Min hade förra lördagen gått 415.000 km.

Ovanstående gäller M119.97


Tack Marie.Jag har mina misstankar ang vevhusventilationen. Nu har jag putsat upp både lock och rotorer och nu går den som ny igen. Blir till att kolla vevhusventilationen. Hörde från annat håll att dom kör minst 6000 mil på en omgång. Givetvis köper jag endast Boschgrejor.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Fördelarlock och rotorer.

Postby Marie » Sun 13 Sep, 2020 20:23

Det är väl jag och Mimmi som är pedanter. De skulle troligen gå mer än runt 4000 mil, men minsta lilla misstanke om en misständning, så byts grejerna förebyggande. Daimler har ju en fotnot i serviceschemat att 2000 mil mellan tändstiftsbytena är en anpassning så att det alltid skall sammanfalla med större service, men att det tekniska bytesintervallet är 3000 mil. Dock börjar vi notera enstaka lätta tendenser till tändningsmissar kring 2500 mil, så stiften byts vid var 2000:e mil och därmed basta.
Efter sådär 4000 mil bär kontaktytorna på både rotor och lock såpass spår av gnistorna, att jag inte fullständigt litar på att det inte kommer enstaka lätta tändmissar innan det gått ytterligare 2000 mil, att jag byter förebyggande. Har dock ännu aldrig provat med 6000 mil, så jag VET inte.

Däremot kan jag nästan lova att en ordentlig sanering (varenda slang och vartena skarstycke utbytt samt rensning av kanaler till både insug och ventilkåpor)av vevhusventilationssystemet kommer att ge dig en mycket påtaglig förbättring.

Min sanering av vevhusventilationen har nu stått sig i snart 10.000 mil. Glöm inte "gummimojen" inuti höger ventilkåpa)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests