GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Postby niklasgustavsson » Sun 22 Apr, 2012 10:49

Har insett att min nuv. inbyggda GPS har gjort sitt och måste därför köpa en ny fristående. Mina behov gäller enbart Sverige med fokus på Stockholm med omnejd. Har fått förklarat för mig (är amatör och okunnig) att den bästa, lätthanterligaste är GARMIN. Men har också idag fått förstå att alla modeller som inte slutar på LMT (som ger fria uppdateringar på kartor livet ut) - dvs. men att dom "andra" kostar upp mot 700:- per uppdatering. Är det så? Om det nu är så, har jag sett modellen Garmin Nüvi 2340 LMT som ligger på 1699:- - Men sedan har jag även sett andra LMT modeller som exempelvis
Garmin Nuvi 3490LMT (Europa) à 2590:- - Men vilken är bäst och vilken täcker mina behov, Europa har jag inte behov av, då jag flyger när jag skall utanför Sverige. Det finns sedan en modell som heter Garmin Nüvi 40 à 879:- . Den har inte alla extrafunktioner som exempelvis vid olyckor och omdirigering av väg, som dom övriga, men behöver man det? Om det nu är så att kartorna behöver uppdateras (behövs det verkligen?) - Så förstår jag, att om priset är 700:- så är det bättre att köpa en av ovanstående. Vad tycker ni? Den skall vara lätt, vill inte ha något "strul" när jag skall mata in adresserna. Så lätt och smidigt som möjligt.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Postby Dieselpower » Sun 22 Apr, 2012 11:03

Jag har en Garmin privat och har provat en del olika i arbetet genom åren och tycker att Garmin är väldigt lättanvänd.
Välj bara en med TMC och tillräckligt stor skärm.
Livstidsuppdatering på kartor kan ju vara bra men det finns också alternativa sätt att göra det gratis.

niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

Re: GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Postby niklasgustavsson » Sun 22 Apr, 2012 11:31

Dieselpower wrote:Jag har en Garmin privat och har provat en del olika i arbetet genom åren och tycker att Garmin är väldigt lättanvänd.
Välj bara en med TMC och tillräckligt stor skärm.
Livstidsuppdatering på kartor kan ju vara bra men det finns också alternativa sätt att göra det gratis.


Okey tack! Den jag har i åtanke är 4,3" - räcker det? (Garmin Nuvi 2340LMT (Europa).
Den verkar ha TMC. Men den billigare varianten Garmin Nüvi 40 à 879:- som har lika stor skärm, är det i användarvänlighet en stor skillnad? Kanske då att livstidskartorna är det enda minuset – Vilket då kanske kan arrangeras ändå.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Postby Dieselpower » Sun 22 Apr, 2012 11:34

Jag har en 4,3" skärm och det räcker åt mig men det är ju en smaksak.

niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

Re: GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Postby niklasgustavsson » Sun 22 Apr, 2012 11:51

Dieselpower wrote:Jag har en 4,3" skärm och det räcker åt mig men det är ju en smaksak.


Jag kollar på modellen och ser att det finns flera betäckningar på samma modell? Vad är skillnaden på;

GARMIN NÜVI 2340LMT EUROPE
Garmin nüvi 2340 LMT - GPS-mottagare

Vad innebär GPS-mottagare? Eller är det samma fast med olika benämningar?

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: GPS Navigator Garmin Förslag och tips?

Postby aha_100 » Sun 22 Apr, 2012 12:07

Jag kör lastbil i hela Europa och har provat både tomtom garmin och navigon. Där den sistnämnde är min favorit, de har funkat klockrent. Jag har också lagt märke till att många yrkeschafförer väljer just navigon.

Sedan kanske garmin passar bättre för personbil i Stockholms centrum det kan jag inte uttala mig om.

Men det är nog mycket tycke och smak det här..


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest