Om du ger mig ditt chassinummer så kan jag slå upp den i EPC åt dig
och kolla uppgifterna om du vill.
Enligt Bilmodecenter som säljer H&R fjädrar så är det samma
fjädrar från 1996 och framåt för W208
http://www.bilmodecenter.se/hr-sankningssats-mercedes-p-1191-c-710.aspx
Byta fjädrar
Re: Byta fjädrar
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Byta fjädrar
Håkan J wrote:Om du ger mig ditt chassinummer så kan jag slå upp den i EPC åt dig
och kolla uppgifterna om du vill.
Enligt Bilmodecenter som säljer H&R fjädrar så är det samma
fjädrar från 1996 och framåt för W208
http://www.bilmodecenter.se/hr-sankningssats-mercedes-p-1191-c-710.aspx
schysst
Det här är chassienumret: WDB2083481T062031.
Var ute och försökte kolla lite i leran där jag bor.
Framfjädrarna är raka hela vägen (inte progressiva som på autoexpertens bild) försökte mäta och det var ca 12 cm i diameter fram. stötdämparen ligger utanför fjädrarna.
Bak kom jag inte åt.
Landrins bil bytte framfjädrarna för ca 3 år sen och den har sedan dess varit högre fram, misstänker att det är fjädrar till en classic/elegance som de monterade.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
Här är uppgifterna från EPC om bilen.
För att få rätt originalfjädrar så räknas ju det ut efter ett
poängsystem beroende av bilens utrustning t.ex taklucka, automatlåda, AC m.m där
varje sak ger ett visst antal poäng
Så om jag nu räknat rätt så kommer det upp i totalt 55 poäng fram på din bil så
rätt originalfjäder fram borde då vara A2103211204 och bak blir det 39 poäng och originalfjäder A2083240004
så då kanske du kan använda dom numren som referens till sänkfjädrarna.
Du har ju dessutom avantgardepaket och då är den ju sänkt redan från fabriken
så det är ju möjligt att du fått fel fjädrar vid förra bytet eller fel gummimellanlägg för dom finns också
flera höjdvarianter. Även min är för hög fram så jag ska också byta fjädrar men nöjer mig med framfjädrarna
till att börja med. Dom gånger jag bytt på tidigare MB:s har den faktiskt blivit högre i bak med sänkfjädrar..Lite konstigt
Finns också en notering för framfjädrarna "COLOR MARKING: 1X WHITE" och bak "COLOR MARKING: 2X RED"
Vet inte vad det betyder riktigt.
Ja hoppas detta är till någon hjälp
Engine number ... 111982 32 039792
Sales des. ...... CLK 230 KOMPRESSO
Radio unit no. .. BE3100Y2515177341131
Order number .... 0 0 219 98146
Transmission .... 716663 01 118571
Equipment ....... 011A
Paint/code 1 .... 189
Paint/code 2 ....
Lamps ........... HELLA
Delivery date ... 6 000926
SA code:
000A FABRIC, ARISTA / CARUSO
011A CLOTH ANTHRACITE
189 ENGINE WIRING HARNESS/BATTERY CABLE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
309 CUP HOLDER
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
441 ADJUSTABLE STEERING COLUMN
580 AIR CONDITIONER
732 BIRDSEYE MAPLE WOOD TRIM, BLACK
801 AEJ 06/1/M/X
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
För att få rätt originalfjädrar så räknas ju det ut efter ett
poängsystem beroende av bilens utrustning t.ex taklucka, automatlåda, AC m.m där
varje sak ger ett visst antal poäng
Så om jag nu räknat rätt så kommer det upp i totalt 55 poäng fram på din bil så
rätt originalfjäder fram borde då vara A2103211204 och bak blir det 39 poäng och originalfjäder A2083240004
så då kanske du kan använda dom numren som referens till sänkfjädrarna.
Du har ju dessutom avantgardepaket och då är den ju sänkt redan från fabriken
så det är ju möjligt att du fått fel fjädrar vid förra bytet eller fel gummimellanlägg för dom finns också
flera höjdvarianter. Även min är för hög fram så jag ska också byta fjädrar men nöjer mig med framfjädrarna
till att börja med. Dom gånger jag bytt på tidigare MB:s har den faktiskt blivit högre i bak med sänkfjädrar..Lite konstigt
Finns också en notering för framfjädrarna "COLOR MARKING: 1X WHITE" och bak "COLOR MARKING: 2X RED"
Vet inte vad det betyder riktigt.
Ja hoppas detta är till någon hjälp
Engine number ... 111982 32 039792
Sales des. ...... CLK 230 KOMPRESSO
Radio unit no. .. BE3100Y2515177341131
Order number .... 0 0 219 98146
Transmission .... 716663 01 118571
Equipment ....... 011A
Paint/code 1 .... 189
Paint/code 2 ....
Lamps ........... HELLA
Delivery date ... 6 000926
SA code:
000A FABRIC, ARISTA / CARUSO
011A CLOTH ANTHRACITE
189 ENGINE WIRING HARNESS/BATTERY CABLE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
309 CUP HOLDER
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
441 ADJUSTABLE STEERING COLUMN
580 AIR CONDITIONER
732 BIRDSEYE MAPLE WOOD TRIM, BLACK
801 AEJ 06/1/M/X
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Byta fjädrar
färgmärkningen är prickar t.ex. en vit prick eller två röda prickar.
De är till för att man skall kunna se skillnad på de olika artikelnumren av fjädrar, de har nämligen inget instämplat artikelnummer som andra reservdelar.
De är till för att man skall kunna se skillnad på de olika artikelnumren av fjädrar, de har nämligen inget instämplat artikelnummer som andra reservdelar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Byta fjädrar
torake wrote:färgmärkningen är prickar t.ex. en vit prick eller två röda prickar.
De är till för att man skall kunna se skillnad på de olika artikelnumren av fjädrar, de har nämligen inget instämplat artikelnummer som andra reservdelar.
Aha !
Det var så enkelt..
Hoppas dom "prickat" rätt då bara
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Byta fjädrar
Tackar så mycket för det Håkan J.
Då vet man åtminstone vad det ska vara orginal. hade inte tänkt på det med poängsystemet.
När man kollar runt på fjädrar till 208:an skiljer de sig ibland, en del är raka som mina men sen finns det ju de som smalnar av i ändarna och en del ser ut att ha ganska stor diameter i mitten.
är de till 208:or de olika modellerna eller är det bara generella bilder?
Har ju 10" fälgar bak (265:or) och man vill ju inte att de tar i där bak.
Då vet man åtminstone vad det ska vara orginal. hade inte tänkt på det med poängsystemet.
När man kollar runt på fjädrar till 208:an skiljer de sig ibland, en del är raka som mina men sen finns det ju de som smalnar av i ändarna och en del ser ut att ha ganska stor diameter i mitten.
är de till 208:or de olika modellerna eller är det bara generella bilder?
Har ju 10" fälgar bak (265:or) och man vill ju inte att de tar i där bak.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
stefan64 wrote:Tackar så mycket för det Håkan J.
Då vet man åtminstone vad det ska vara orginal. hade inte tänkt på det med poängsystemet.
När man kollar runt på fjädrar till 208:an skiljer de sig ibland, en del är raka som mina men sen finns det ju de som smalnar av i ändarna och en del ser ut att ha ganska stor diameter i mitten.
är de till 208:or de olika modellerna eller är det bara generella bilder?
Har ju 10" fälgar bak (265:or) och man vill ju inte att de tar i där bak.
Varsågod !
Dom där bilderna ska man inte lita så mycket på för ofta
lägger dom bara ut en bild på att par fjädrar och på en del sidor står
det också att bilden bara är ett exempel.
Såvitt jag vet så är fjädrarna till CLK och dom flesta MB raka.
Hoppas det löser sig med fjädrarna och att du får rätt.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Byta fjädrar
Nu har jag beställt och hämtat ut nya orginalfjädrar, Artikelnumret och poängen var samma som Håkan J skrev.
Byter bara framfjädrarna den här gången. Efter historikkoll hade samma fjädrar använts vid förra bytet men jag tycker det blev lite för mycket rallystuk efter detta bytet så jag beställde också mellanlägg som är ca 1 cm lägre än de som sitter på.
Förmodligen är bilen lite säckig bak.
På tisdag är det dags för bytet.
Byter bara framfjädrarna den här gången. Efter historikkoll hade samma fjädrar använts vid förra bytet men jag tycker det blev lite för mycket rallystuk efter detta bytet så jag beställde också mellanlägg som är ca 1 cm lägre än de som sitter på.
Förmodligen är bilen lite säckig bak.
På tisdag är det dags för bytet.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
stefan64 wrote:Nu har jag beställt och hämtat ut nya orginalfjädrar, Artikelnumret och poängen var samma som Håkan J skrev.
Byter bara framfjädrarna den här gången. Efter historikkoll hade samma fjädrar använts vid förra bytet men jag tycker det blev lite för mycket rallystuk efter detta bytet så jag beställde också mellanlägg som är ca 1 cm lägre än de som sitter på.
Förmodligen är bilen lite säckig bak.
På tisdag är det dags för bytet.
o lägg upp bilder sen efter bytet
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Byta fjädrar
pasi wrote:stefan64 wrote:Nu har jag beställt och hämtat ut nya orginalfjädrar, Artikelnumret och poängen var samma som Håkan J skrev.
Byter bara framfjädrarna den här gången. Efter historikkoll hade samma fjädrar använts vid förra bytet men jag tycker det blev lite för mycket rallystuk efter detta bytet så jag beställde också mellanlägg som är ca 1 cm lägre än de som sitter på.
Förmodligen är bilen lite säckig bak.
På tisdag är det dags för bytet.
o lägg upp bilder sen efter bytet
Ska jag göra när det blir ljust ute.
Jag har fått framfjädrarna bytta nu men tycker trots de lägre mellanläggen som skulle sänka ca 1 cm att den skulle ner någon cm till för att matcha aktern. men de sätter sig kanske efter ett tag.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
stefan64 wrote:pasi wrote:stefan64 wrote:Nu har jag beställt och hämtat ut nya orginalfjädrar, Artikelnumret och poängen var samma som Håkan J skrev.
Byter bara framfjädrarna den här gången. Efter historikkoll hade samma fjädrar använts vid förra bytet men jag tycker det blev lite för mycket rallystuk efter detta bytet så jag beställde också mellanlägg som är ca 1 cm lägre än de som sitter på.
Förmodligen är bilen lite säckig bak.
På tisdag är det dags för bytet.
o lägg upp bilder sen efter bytet
Ska jag göra när det blir ljust ute.
Jag har fått framfjädrarna bytta nu men tycker trots de lägre mellanläggen som skulle sänka ca 1 cm att den skulle ner någon cm till för att matcha aktern. men de sätter sig kanske efter ett tag.
det kommer sätta sig lite efter att du kört ett tag.. men om det blir några märkbara skillnader..nja knappast..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests