Har en CLK 230 kompressor cab -99 som sommarbil. Om bilen lämnas okörd ett par veckor startar den lätt men bara liiite gas så börjar den gå fruktansvärt orent. Nästan hoppöst att komma upp i fart. När den väl blir genomvarm märks inte så mycket men rycker fortfarande vid gaspådrag. Lokala verkstan kliar sig i huvudet och det finns inga felkoder. Om man kör bilen ofta märks ingenting.
?????
Sömnig?
Re: Sömnig?
Det första som kom upp i huvudet var fukt i tändningsdelarna. Men samtidigt borde du fått felkod på misständning då.
Re: Sömnig?
Ja, och dessutom är det inget som försvinner på en körning. Blir bara långsamt bättre och bättre med varje körning. Efter någon vecka kan det vara hyfsat för att återkomma med full kraft om den lämnas stående igen. Hjälper heller inte om den står i garage och påverkas inte av att köra i regn.
Re: Sömnig?
Min erfarenhet är att lufmassemätaren håller på att ge upp. Min erfarenhet kommer bara från åttorna men jag känner igen beteendet
Turre
Turre
Re: Sömnig?
Min erfarenhet är att lufmassemätaren håller på att ge upp. Min erfarenhet kommer bara från åttorna men jag känner igen beteendet
Turre
Turre
Re: Sömnig?
Tack för svar. Nu har den fått rulla ganska ofta och då har inte problemet återkommit. Får kolla nästa gång det blir aktuellt.
Re: Sömnig?
Nej, i takt med glesare körningar blev det allt sämre under vintern. Nu är den i princip okörbar. Går att tvinga igång den men hostar och spottar. Helt kraftlös. Bytte tändspolar och LMM men helt förgäves.
Kvalificerade gissningar mottages fortfarande tacksamt.
Kvalificerade gissningar mottages fortfarande tacksamt.
Re: Sömnig?
Problemen kvarstår. Finns inga felkoder förutom misständning på alla cylindrar. Kan bränslepumpen ställa till sådana problem? Hörs nämligen inga ljud från den.
Re: Sömnig?
En 99á är väl för gammal för att höra till problemmotorerna vad gäller kamkedjan eller hur var det ? Marie har nog stenkoll på vilka motorer som var drabbade.
Re: Sömnig?
Göran W wrote:Problemen kvarstår. Finns inga felkoder förutom misständning på alla cylindrar. Kan bränslepumpen ställa till sådana problem? Hörs nämligen inga ljud från den.
Självfallet kan problemet sitta på bränslesidan. Dåligt bränsletryck lär inte ge god motorgång. Om det sen är pump, filter, tryckregulator eller insprutare är ju en annan fråga.
Last edited by Marie on Thu 30 Mar, 2023 04:25, edited 1 time in total.
Re: Sömnig?
V70tdi wrote:En 99á är väl för gammal för att höra till problemmotorerna vad gäller kamkedjan eller hur var det ? Marie har nog stenkoll på vilka motorer som var drabbade.
Nån stenkoll har jag inte. Allra minst på fyrorna.
Det lär väl i det aktuella fallet handla om en M111 skulle jag tro, och det är väl en av de bättre i detta avseende. Självklart har den frenetiska jakten på koldioxidgram eller bensindroppar gått allt värre åt kamkedjekonstruktioner och lagerdimensioner efter millennieskiftet. Man får snart vara glad om motorn håller runt kvarteret
Men även motorn före M111, nämligen M102 var under sina första år en kamkedjekäkare av stora mått, från introduktionen 1980 till och med 1985. Den hade inledningsvis simplexkedja. När den sedan fick duplexkedja blev det en robust maskin.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests