kalibrera fönsterhissar

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Wed 06 Oct, 2010 21:00

Hej

Någon som kan förklara hur man kalibrerar fönsterhissarna på en clk efter plus kablen har varit av,läste i instruktionsboken men det funkade inte heller
läste på forumet att man skulle hålla in knppen några sekunder efter rutan hade gått upp men får det inte till att funka måste göra något fel

någon som har lust med en lätt förklaring

Mvh
Max

Daniel.L
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Tue 15 Jun, 2010 21:23

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Daniel.L » Wed 06 Oct, 2010 21:24

Knapparna har 2 lägen, tryck lite försiktigt ner knappen så känner du ett mellanläge, kör ner rutan i botten och tryck sen ner knappen helt i 3 sekunder, samma sak när du kör upp rutan

Efter att du gjort detta testar du med att trycka fullt både ner och upp, fungerar det fortfarande inte får du göra om proceduren igen

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby torake » Wed 06 Oct, 2010 21:56

finns ett snabbsätt at göra det om man har komfortstängning, bara rikta nyckeln mot ögat på yttre dörrhandtaget och håll in "lås upp"-knappen till dess rutorna åkt ned i botten och man hör klicket, och sedan samma sak på lås-knappen till rutorna stängs och klicket. Klart.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Thu 07 Oct, 2010 06:58

Hej

Tack!!! för båda tipsen skall genast prova detta bocka o bugar för infot

Mvh
Max

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Thu 07 Oct, 2010 17:38

torake wrote:finns ett snabbsätt at göra det om man har komfortstängning, bara rikta nyckeln mot ögat på yttre dörrhandtaget och håll in "lås upp"-knappen till dess rutorna åkt ned i botten och man hör klicket, och sedan samma sak på lås-knappen till rutorna stängs och klicket. Klart.



Hej Igen

Provade tipset som du gav mig ett par gånger det fungerade inte alls vad kan det bero på??

Max

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Thu 07 Oct, 2010 17:39

Daniel.L wrote:Knapparna har 2 lägen, tryck lite försiktigt ner knappen så känner du ett mellanläge, kör ner rutan i botten och tryck sen ner knappen helt i 3 sekunder, samma sak när du kör upp rutan

Efter att du gjort detta testar du med att trycka fullt både ner och upp, fungerar det fortfarande inte får du göra om proceduren igen


Hej provade tipset som du gav mig flera gånger det fungerade inte alls,i vilket läge skall nyckel till tändningslåset vara i ?

mvh
Max

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Fri 08 Oct, 2010 08:03

Ingen som har något tips varför det inte funkar???? då blir väl det att ringa Mercedes o fråga

// Max

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Fri 08 Oct, 2010 09:18

Ringde Mercedes och fick till svar att det skall vara så för att skydda listen,men frågan var hur man stänger av funktionen försökte förklar för han att det är väl inte så bra när det 15 minus men det skall vara så var det enda han fick fram

man blir inte direkt förvånad av deras svar puckot som svarade kanske är helt utarbetad nu när fick svara på denna svåra fråga med det är ju det som kallas kundservice vilket pucko!

// Max

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby torake » Fri 08 Oct, 2010 09:55

Nu backar vi bandet lite. Exakt vad är det som inte fungerar?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
LIGHTWAVE
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 98
Joined: Sun 26 Mar, 2006 14:31
Location: NORRBOTTEN KALIX

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby LIGHTWAVE » Fri 08 Oct, 2010 11:52

Gör så här,tryck ner knappen håll knappen nertryckt hela tiden medans rutan går ner i botten,håll fortfarande knappen nertryck tills ni hör att klickar till, brukar ta någon sekund efter det att rutan ha nått botten.
Gör sedan likadant när ni kör upp rutan.
Image

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Fri 08 Oct, 2010 13:21

torake wrote:Nu backar vi bandet lite. Exakt vad är det som inte fungerar?


Hallå Igen

Tipset med komfortstängningen testade jag ett par gånger,men fick det inte att fungera

själva problemet är när man öppnar dörren så går rutan ner 1cm,sen när man stänger dörren så går den åter upp,jag vet att jag har stängt av denna funktionen när jag köpte bilen men det är ett tag sedan

hade den inne på en försäkringsskada och då tog dom av batterikablen när dom lackade kofågaren,och då nollstäldes funktionen med elhissarna och då har jag provat dom flesta trixen som mb forumet erbjuder men får det inte till att funka.

Mvh
Max

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Fri 08 Oct, 2010 13:24

LIGHTWAVE wrote:Gör så här,tryck ner knappen håll knappen nertryckt hela tiden medans rutan går ner i botten,håll fortfarande knappen nertryck tills ni hör att klickar till, brukar ta någon sekund efter det att rutan ha nått botten.
Gör sedan likadant när ni kör upp rutan.


Tjenna har provat denna variant ett par gånger men får det inte till att fungera vet inte vad det kan bero på

// Max

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby torake » Fri 08 Oct, 2010 15:42

Maximus79 wrote:själva problemet är när man öppnar dörren så går rutan ner 1cm,sen när man stänger dörren så går den åter upp,jag vet att jag har stängt av denna funktionen när jag köpte bilen men det är ett tag sedan


Nu får du ursäkta om jag missförstår dig, men jag förstår inte vari "felet" består? Den ska göra så.
Kan det vara så att du förut "stängt av" funktionen genom att ta av batterikabeln och sedan _låtit_bli_ att kalibrera fönstren?
Funkar snabböppningen/snabbstängningen av fönstren, dvs du trycker ned knappen i botten en gång och släpper, och sedan kör fönstret själv hela vägen upp eller ned?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: kalibrera fönsterhissar

Postby Maximus79 » Fri 08 Oct, 2010 22:57

torake wrote:
Maximus79 wrote:själva problemet är när man öppnar dörren så går rutan ner 1cm,sen när man stänger dörren så går den åter upp,jag vet att jag har stängt av denna funktionen när jag köpte bilen men det är ett tag sedan


Nu får du ursäkta om jag missförstår dig, men jag förstår inte vari "felet" består? Den ska göra så.
Kan det vara så att du förut "stängt av" funktionen genom att ta av batterikabeln och sedan _låtit_bli_ att kalibrera fönstren?
Funkar snabböppningen/snabbstängningen av fönstren, dvs du trycker ned knappen i botten en gång och släpper, och sedan kör fönstret själv hela vägen upp eller ned?


Hallå igen ,inga problem

Jag vet att rutorna skall göra så men förra gången så gjorde jag det som det beskrivs på forumet kalibrera rutorna så dom inte går ner den lilla biten när jag öppnar dörren

dvs att rutan stannar uppe när du öppnar dörren och stänger den,så den inte går ner den lilla biten när du öppnar dörren hur jag gjorde kommer jag inte ihåg

jag har aldrig lyft av batterikabeln så länge jag har haft bilen,men när mercedes hade den för lacka kofångaren så tog dom loss batterikabeln och när dom bröt strömmen så försvan tidigare inställningar

snabböppningen/snabbstängningen fungerar utmärkt


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests