Tidigare i veckan upptäckte jag att skufflåset inte låstes samtidigt som dörrarna med centrallåset. Det gick att öppna luckan bara genom att trycka på stora knappen bak, oavsett låst eller inte.
Knappen inne och på fjärkan funkade också, så det fanns alla möjlighet att öppna luckan, men ingen möjlighet att låsa den. Nyckelcylindern har såklart ärgat fast, så det fanns ingen möjlighet att manipulera låset den vägen.
Hursom, i gårkväll tog jag isär låset - vilket plastrappel! Hela låsmekanismen är av sämre kvalitet än en kinesisk leksaksbil. Den ramlade nästan isär av sig själv. Funktionen är som följer: bakpå låscylindern sitter en plastpinne som kan vara i endera av tre lägen.
I läge längst till vänster trycker den på en annan plastpinne när knappen trycks in, som släpper spärren till luckregeln - luckan går upp.
I mittenläget hänger pinnen i luften, och då finns det en mikrobrytare som alltid aktiveras när knappen trycks in. Beroende på om centrallåset är låst eller inte, så aktiverar mikrobrytaren vacuumpumpen som (via övertryck) aktiverar en hävstång som drar i ett litet plåtstag som släpper luckregeln.
I läget längs till höger trycker pinnen på en liten regel som går ut och spärrar hävstången som i fallet ovan skulle öppnat luckan. Luckan går alltså aldrig att öppna i detta läge.
Så - vad lär vi oss av detta? Jo att i normalläget (mitten) så kan följande saker göra att luckan aldrig öppnar: vacuumläcka (ja ja, övertryck då), kabelbrott till mikrobrytaren, avbruten plastpinne eller hävarm. Vacuumläcka diagnosticerar man på att pumpen surrar - länge utan att nått händer. Kabelbrott - inget surr, avbruten pinne eller hävarm, kort surr.
Om luckan alltid öppnar när man trycker på knappen, trots att bilen är låst, då är det plastpinnen som står i fel läge. I mitt fall gick det inte att korrigera med nyckeln, men det gick bra att vrida på metallpinnen som plastpinnen sitter på efter att man plockat isär hela skiten i molekyler.
Man lär sig något nytt varje dag.
Om bagageluckelåset på W208
Om bagageluckelåset på W208
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Om bagageluckelåset på W208
det är bra att använda metallnyckeln då och då så man slipper problemet med att låset knasar när det behövs!
fetta in det så det är fuktigt så bör det inte ärga igen.
att byta låscylindern är inte billigt kan jag tänka mig?
vore bra om du som plockat ur detta lås kunde lägga upp en instruktion med bilder hur man tar ut det samt monterar tebaka det allså steg för steg,det är bra att kunna detta den dagen man själv blir drabbad och sen vet hur man monterar in det nya låset efter man tagit ut det gamla.
kanske du kan göra när du sätter tillbaka ditt lås igen?
ta en massa steg för steg bilder och gör denna tråd sticky.
fetta in det så det är fuktigt så bör det inte ärga igen.
att byta låscylindern är inte billigt kan jag tänka mig?
vore bra om du som plockat ur detta lås kunde lägga upp en instruktion med bilder hur man tar ut det samt monterar tebaka det allså steg för steg,det är bra att kunna detta den dagen man själv blir drabbad och sen vet hur man monterar in det nya låset efter man tagit ut det gamla.
kanske du kan göra när du sätter tillbaka ditt lås igen?
ta en massa steg för steg bilder och gör denna tråd sticky.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests