Är inne på att köpa en CLK mellan 97-01:a. Har några frågor till er erfarna som finns här:
1. Vilken årsmodell är bäst allternativ?
2. Vilken motor är: bäst, hållbar, meck vänligast, bränsle snålast? Beskriv gärna för&nackdelarna med motorerna....
3. Vilka vanliga fel/sjukdommar finns på denna w208?
4. Vad ska jag tänka på när jag köper en CLK w208?
Hoppas någon orkar hjälpa mig till ett bra köp.....
Vilken CLK ska jag leta efter?
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
Vad gillar du för typ av bilkörning? CLK:n är liten och ganska sportig, speciellt med manuell låda. Tyvärr ovanligt med manuell låda på de större motorerna, så då blir det lite mer glidare.
Om du kollar att allt elektriskt fungerar när du köper bilen, och att det inte finns någon rost, då är min uppfattning att det blir ganska problemfritt. Finns en irriterande grej och det är låset till bakluckan, cylindern brukar kärva, och då får man förlita sig på den elektriska öppningen, men säkringen till den, samt batteriet sitter - liksom fällningen till baksätet - i bagageluckan. Förr eller senare blir man utelåst.
Om du kollar att allt elektriskt fungerar när du köper bilen, och att det inte finns någon rost, då är min uppfattning att det blir ganska problemfritt. Finns en irriterande grej och det är låset till bakluckan, cylindern brukar kärva, och då får man förlita sig på den elektriska öppningen, men säkringen till den, samt batteriet sitter - liksom fällningen till baksätet - i bagageluckan. Förr eller senare blir man utelåst.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Wannabe
- Posts: 3
- Joined: Mon 28 Feb, 2011 22:11
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
Tack,
Jag tänker en del på motorerna, vad dricker de? är det törstiga?
Antingen manuell eller automat.
Vad drar en 200? 230? 320? 430? tex.
Vilka motorer är det minst eller mest problem med?
Vill ha många svar o tips.
Jag tänker en del på motorerna, vad dricker de? är det törstiga?
Antingen manuell eller automat.
Vad drar en 200? 230? 320? 430? tex.
Vilka motorer är det minst eller mest problem med?
Vill ha många svar o tips.
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
Det finns ju massvis skrivet och massvis att skriva, men om du vill ha konkreta råd måste du nog berätta lite vad du har för förväntningar.
Bränsleförbrukning och alla data har du här:
mercefreaken.com
Det är inga större problem med någon av motorerna. Luftmassemätaren och vevaxelgivaren kan spöka på samtliga, men det märker man för då går bilen dåligt resp inte alls.
Bränsleförbrukning och alla data har du här:
mercefreaken.com
Det är inga större problem med någon av motorerna. Luftmassemätaren och vevaxelgivaren kan spöka på samtliga, men det märker man för då går bilen dåligt resp inte alls.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Wannabe
- Posts: 3
- Joined: Mon 28 Feb, 2011 22:11
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
Tack!
Det var mycket bra tips detta också, det var mycket fakta om de olika modellerna! Tack.....
Det var mycket bra tips detta också, det var mycket fakta om de olika modellerna! Tack.....
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
JollyRoger wrote:Tack!
Det var mycket bra tips detta också, det var mycket fakta om de olika modellerna! Tack.....
jag körde en 430 innan den låg på ca 1,3 liter milen. bor lite utan för göteborg så del landsväg men med i stan..
en nu är ja en 55:A den drar lite mindre faktiskt..
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
Undvik 200:an (sugmotorn)
Jag hade satsat på någon av 230 kompressor, 320 V6 eller 430 V8 (ranking enligt nämnd ordning)
230:n är en bra kombination av ekonomi och körglädje, V6 & V8 är mer komfortbetonade. Samtliga passar utmärkt med automatlådan.
Jag hade satsat på någon av 230 kompressor, 320 V6 eller 430 V8 (ranking enligt nämnd ordning)
230:n är en bra kombination av ekonomi och körglädje, V6 & V8 är mer komfortbetonade. Samtliga passar utmärkt med automatlådan.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
CLK 55 AMG är helt klart häftig!
Dessutom med den "skottsäkra" handbyggda M113-motorn.
Mvh,
Peter.
Dessutom med den "skottsäkra" handbyggda M113-motorn.
Mvh,
Peter.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
phastey wrote:Undvik 200:an (sugmotorn)
Jaha, vad är det för fel på den nu då? Tycker den fungerar alldeles utmärkt, och det tycker min fru som använder bilen varje dag också.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
torake wrote:phastey wrote:Undvik 200:an (sugmotorn)
Jaha, vad är det för fel på den nu då? Tycker den fungerar alldeles utmärkt, och det tycker min fru som använder bilen varje dag också.
Den saknar karaktär och är FÖR slö?
230 komp och 320 anser jag vara dom bästa motorerna.
Jag valde en 320 då jag tycker om karaktären och ljudet på en v6a.
Den drar inte spec mycket tycker jag, nu jag ligger oftast buskör så kan inte säga vad den drar blandat vid normal körning.
Därimot landsväg i 110 drar den 0,8.
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
aha_100 wrote:torake wrote:phastey wrote:Undvik 200:an (sugmotorn)
Jaha, vad är det för fel på den nu då? Tycker den fungerar alldeles utmärkt, och det tycker min fru som använder bilen varje dag också.
Den saknar karaktär och är FÖR slö?
Det är väl en egenskap snarare än ett fel? Om du åker omkring en sommar i en CLK55:a kommer du garanterat tycka 320 och 430 är för slöa också.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
torake wrote:
Det är väl en egenskap snarare än ett fel? Om du åker omkring en sommar i en CLK55:a kommer du garanterat tycka 320 och 430 är för slöa också.
En nära vän till mig har en C32 AMG som jag tillbringat en hel del tid i. Så jag har en rätt bra referens.
320 är inget fartmonster, men den går helt okej. Man slipper planera omkörningar vilket man inte kan säga om en 200a..
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
aha_100 wrote:torake wrote:
Det är väl en egenskap snarare än ett fel? Om du åker omkring en sommar i en CLK55:a kommer du garanterat tycka 320 och 430 är för slöa också.
En nära vän till mig har en C32 AMG som jag tillbringat en hel del tid i. Så jag har en rätt bra referens.
320 är inget fartmonster, men den går helt okej. Man slipper planera omkörningar vilket man inte kan säga om en 200a..
Nu vill jag ju inte med en dåres envishet hävda att 136Hk på 1350kg bil är någon vidare prestanda, men det är ungefär som en GTI-bil från åttitalet, klarar man inte göra en omkörning med dom pistolerna då skall man nog inte ha 193 eller 218hk heller. Bilen innan var en C200D -94 med 75Hkr, så min fru upplever förstås en fördubbling av prestanda.
Jag tror själv den optimala 208:an för sportig körning är en 230 med kleemann-kit och manuell låda, då är den fortfarande lätt med fin balans och ruskigt klipp i det låga registret.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
torake wrote:aha_100 wrote:torake wrote:
Det är väl en egenskap snarare än ett fel? Om du åker omkring en sommar i en CLK55:a kommer du garanterat tycka 320 och 430 är för slöa också.
En nära vän till mig har en C32 AMG som jag tillbringat en hel del tid i. Så jag har en rätt bra referens.
320 är inget fartmonster, men den går helt okej. Man slipper planera omkörningar vilket man inte kan säga om en 200a..
Nu vill jag ju inte med en dåres envishet hävda att 136Hk på 1350kg bil är någon vidare prestanda, men det är ungefär som en GTI-bil från åttitalet, klarar man inte göra en omkörning med dom pistolerna då skall man nog inte ha 193 eller 218hk heller. Bilen innan var en C200D -94 med 75Hkr, så min fru upplever förstås en fördubbling av prestanda.
Jag tror själv den optimala 208:an för sportig körning är en 230 med kleemann-kit och manuell låda, då är den fortfarande lätt med fin balans och ruskigt klipp i det låga registret.
Du kanske har rätt, beror väl på vad man är van med.
Att gå från en 75 hästars diesel till en 200a är förmodligen ett stort lyft.
Själv har jag ingen erfarenhet av bilar i den kalibern, min far och mor hade en e240 på 170 hp som jag vande mig med. Den tycker jag nu är otroligt jobbig att göra omkörningar med.
Clkn å andra sidan behöver jag inte många meters fri sikt innan jag slänger ut den. Går även bra att köra om fasten man får möte, om mötande bilen inte är alltför nära dvs.
En sådan omkörning gör man inte i e240in. Förmodligen inte i en clk 200 heller.
Re: Vilken CLK ska jag leta efter?
torake wrote:phastey wrote:Undvik 200:an (sugmotorn)
Jaha, vad är det för fel på den nu då? Tycker den fungerar alldeles utmärkt, och det tycker min fru som använder bilen varje dag också.
OK, jag ber om ursäkt! Ett förtydligande är på sin plats. Det är absolut inga svagheter eller brister med 200:an, snarare är den väl väldigt driftsäker, och därtill relativt snål.
Jag utgick ifrån att köparen ville ha en massa hästkrafter men jag såg nu att det inte var något krav...my bad!
I'm the operator with my pocket calculator
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests