Hjälp med diagnos analys

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

Hjälp med diagnos analys

Postby niklasgustavsson » Wed 04 Apr, 2012 08:02

Nu är luftmassemätaren bytt och bilen startar normalt! Men dom felkoder som ”var” kan många av dom vara en ”följd” av att luftmassemätaren varit trasig. Jag skulle nu behöva hjälp av ett ”kunnigt öga” att se, om det är något som spontant inte har med Luftmassemätaren att göra och som behöver åtgärdas. Naturligtvis skall jag framöver göra en ny diagnos och se vad som ”återgått” efter att luftmassemätaren nu är på plats. Man sa till mig att jag under natten borde lossa batteribulten så att bilen får ”ladda ur” och att ”minnet” då skulle återställas. Är det korrekt? Tacksam för alla svar och tips om vad jag måste åtgärda. Tack på förhand.

Diagnos 1 Image

Diagnos 2 Image

Diagnos 3 Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp med diagnos analys

Postby torake » Wed 04 Apr, 2012 08:17

Inget att ligga sömnlös över!

Jag tycker mig kunna härleda 90% av de där felkoderna till att batteriet laddat ur någon gång i tiden.

De andra är inget att oroa sig för, funkar stolsinställningen så gör den, annars får man ta en närmare titt på de relevanta felkoderna.

Verkstaden skall ha raderat de sparade felkoderna, och så gör man en ny avläsning om ett tag.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hjälp med diagnos analys

Postby pasi » Sat 14 Apr, 2012 16:28

niklasgustavsson wrote:Nu är luftmassemätaren bytt och bilen startar normalt! Men dom felkoder som ”var” kan många av dom vara en ”följd” av att luftmassemätaren varit trasig. Jag skulle nu behöva hjälp av ett ”kunnigt öga” att se, om det är något som spontant inte har med Luftmassemätaren att göra och som behöver åtgärdas. Naturligtvis skall jag framöver göra en ny diagnos och se vad som ”återgått” efter att luftmassemätaren nu är på plats. Man sa till mig att jag under natten borde lossa batteribulten så att bilen får ”ladda ur” och att ”minnet” då skulle återställas. Är det korrekt? Tacksam för alla svar och tips om vad jag måste åtgärda. Tack på förhand.

Diagnos 1 Image

Diagnos 2 Image

Diagnos 3 Image



var bor du?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

Re: Hjälp med diagnos analys

Postby niklasgustavsson » Fri 20 Apr, 2012 08:36

pasi wrote:
niklasgustavsson wrote:Nu är luftmassemätaren bytt och bilen startar normalt! Men dom felkoder som ”var” kan många av dom vara en ”följd” av att luftmassemätaren varit trasig. Jag skulle nu behöva hjälp av ett ”kunnigt öga” att se, om det är något som spontant inte har med Luftmassemätaren att göra och som behöver åtgärdas. Naturligtvis skall jag framöver göra en ny diagnos och se vad som ”återgått” efter att luftmassemätaren nu är på plats. Man sa till mig att jag under natten borde lossa batteribulten så att bilen får ”ladda ur” och att ”minnet” då skulle återställas. Är det korrekt? Tacksam för alla svar och tips om vad jag måste åtgärda. Tack på förhand.

Diagnos 1 Image

Diagnos 2 Image

Diagnos 3 Image



var bor du?


Stockholm

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hjälp med diagnos analys

Postby pasi » Sat 21 Apr, 2012 17:31

ahaa, jag bor i borås fd stockholmare :?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests