Bytt bruksbil. Lite frågor.
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Hmmm..... 2746:75 Inte konstigt att det dyker upp "Kinavarianter"!
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Göran W wrote:Hmmm..... 2746:75 Inte konstigt att det dyker upp "Kinavarianter"!
Det låter väl inte så farligt?
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Allt är relativt!
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Marie wrote:Göran W wrote:Hmmm..... 2746:75 Inte konstigt att det dyker upp "Kinavarianter"!
Det låter väl inte så farligt?
Jo när man får en Bosch för 1500:-
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
V70tdi wrote:Marie wrote:Göran W wrote:Hmmm..... 2746:75 Inte konstigt att det dyker upp "Kinavarianter"!
Det låter väl inte så farligt?
Jo när man får en Bosch för 1500:-
Men den i Boschkartong är inte stjärnmärkt...
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Reservdelsprissättning är en lustig avart, har själv suttit med vid bordet när det beslutades att en styrenhet skulle kosta ut mot kund 3ggr så mycket som den kostade när den ingick i materialsatsen till fabriken.
Det var lite olika skäl, men ett var att man skulle ha råd att ha massor av exemplar liggande på lager ute i hela världen i massor av år eftersom lastbilen inte gick att köra utan styrenheten.
Säkerligen samma skäl som legat till grund för priset på originalreservdelen (som av någon märklig händelse också kostar precis 3ggr så mycket som Bosch tar för samma del) men nu när mönsterskyddet gått ut (7 år) så tillverkar och säljer Bosch enheter med en "normal" marginal.
Köpte rullen till remspännaren från mercedes pga bråttom (lagret hade skurit), samma sak där, kan köpa exakt samma del från flera tyska tillverkare (INA, febi-bilstein), men mercedes kommer att lagerhålla denna del i massor av år, och kan behöva tillverka småvolymer för att inte bilar skall bli stående.
Bland mindre nogräknade tillverkare, typ franska och vissa asiatiska är man inte så noga med detta och bilar kan bli stående på verkstad i några veckor för att man inte lagerhållt (tillräckligt många ex av) en viss reservdel, och måste vänta på att några blir tillverkade.
Det var lite olika skäl, men ett var att man skulle ha råd att ha massor av exemplar liggande på lager ute i hela världen i massor av år eftersom lastbilen inte gick att köra utan styrenheten.
Säkerligen samma skäl som legat till grund för priset på originalreservdelen (som av någon märklig händelse också kostar precis 3ggr så mycket som Bosch tar för samma del) men nu när mönsterskyddet gått ut (7 år) så tillverkar och säljer Bosch enheter med en "normal" marginal.
Köpte rullen till remspännaren från mercedes pga bråttom (lagret hade skurit), samma sak där, kan köpa exakt samma del från flera tyska tillverkare (INA, febi-bilstein), men mercedes kommer att lagerhålla denna del i massor av år, och kan behöva tillverka småvolymer för att inte bilar skall bli stående.
Bland mindre nogräknade tillverkare, typ franska och vissa asiatiska är man inte så noga med detta och bilar kan bli stående på verkstad i några veckor för att man inte lagerhållt (tillräckligt många ex av) en viss reservdel, och måste vänta på att några blir tillverkade.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Marie wrote:V70tdi wrote:Marie wrote:Det låter väl inte så farligt?
Jo när man får en Bosch för 1500:-
Men den i Boschkartong är inte stjärnmärkt...
Den för 2746:75 är inte heller stjärnmärkt. Man får hosta upp YTTERLIGARE 2 tusenlappar för att få stjärnan på den.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
...... och tillverkningskostnaden kanske uppgår till några kronor.... möjligen några tior!
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
torake wrote:Marie wrote:V70tdi wrote:Jo när man får en Bosch för 1500:-
Men den i Boschkartong är inte stjärnmärkt...
Den för 2746:75 är inte heller stjärnmärkt. Man får hosta upp YTTERLIGARE 2 tusenlappar för att få stjärnan på den.
Det är det ju värt!
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Göran W wrote:...... och tillverkningskostnaden kanske uppgår till några kronor.... möjligen några tior!
Ja, om man bortser från att enheten måste konstrueras, den måste datorberäknas och testas i bänk och i bil, sen måste verktygen för att gjuta plasten tas fram osv osv.
Dissa inte ett precisionsinstrument som skall mäta hur mycket luft som strömmar genom den dag ut och dag in i varierande temperaturer och väderlekar, du har ju själv märkt vad som händer om den inte gör sitt jobb.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
torake wrote:Göran W wrote:...... och tillverkningskostnaden kanske uppgår till några kronor.... möjligen några tior!
Ja, om man bortser från att enheten måste konstrueras, den måste datorberäknas och testas i bänk och i bil, sen måste verktygen för att gjuta plasten tas fram osv osv.
Dissa inte ett precisionsinstrument som skall mäta hur mycket luft som strömmar genom den dag ut och dag in i varierande temperaturer och väderlekar, du har ju själv märkt vad som händer om den inte gör sitt jobb.
Nejdå, det där förstår jag men.... Eftersom den passar flera olika motorer och därmed i princip är en standardenhet, vilket även stöds av att det är en separat sensor som skruvas i ett modellanpassat plasthus, så får man förmoda att exakt samma enhet finns i miljontals bilar. Livslängden verkar av inläggen på denna och andra sajter vara ganska begränsad. Troligt att de flesta bilarna byter en eller flera gånger under sin livstid eller? Innebär att enbart denna del är en mångmiljardaffär globalt!? Även om det är "ett precisionsinstrument" lär det betalt sina utvecklingskostnader redan under nybilsserie, eller hur? Jag dissar inte instrumentet men väl dess prissättning.
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Göran W wrote:Då är det alltså det runda locket vid "AC-boxen" som gäller här. Tror att jag har en 38-pinnarskontakt liggande någonstans. Hittar jag den inte så får det väl bli en sväng till pasi för felkodsläsning!?
En titt på LMM med rengöring (elektroniksprej följt av tryckluft) gjorde stor skillnad men fortfarande begränsat drag. Antar att det kan behövas en ny men ska börja med nya luftfilter.
Är det märkbar kvalitetsskillnad mellan original och piratdel avseende LMM?
bara höra av dig om du behöver hjälp
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Göran W wrote:torake wrote:Göran W wrote:...... och tillverkningskostnaden kanske uppgår till några kronor.... möjligen några tior!
Ja, om man bortser från att enheten måste konstrueras, den måste datorberäknas och testas i bänk och i bil, sen måste verktygen för att gjuta plasten tas fram osv osv.
Dissa inte ett precisionsinstrument som skall mäta hur mycket luft som strömmar genom den dag ut och dag in i varierande temperaturer och väderlekar, du har ju själv märkt vad som händer om den inte gör sitt jobb.
Nejdå, det där förstår jag men.... Eftersom den passar flera olika motorer och därmed i princip är en standardenhet, vilket även stöds av att det är en separat sensor som skruvas i ett modellanpassat plasthus, så får man förmoda att exakt samma enhet finns i miljontals bilar. Livslängden verkar av inläggen på denna och andra sajter vara ganska begränsad. Troligt att de flesta bilarna byter en eller flera gånger under sin livstid eller? Innebär att enbart denna del är en mångmiljardaffär globalt!? Även om det är "ett precisionsinstrument" lär det betalt sina utvecklingskostnader redan under nybilsserie, eller hur? Jag dissar inte instrumentet men väl dess prissättning.
Du slår huvudet på spiken vad gäller reservdelsförsäljning och reservdelars prissättning.
Marginalerna på en ny bil är relativt små, så därför gäller det att få in pengar på annat sätt.
Först och främst ska bilen bli max 10 år gammal, inte mer. Där har bilindustrin fått miljömupparna med sig för alla "vet" ju att det är såååååå miljövänligt att skrota en gammal bil och köpa en ny. Det är det inte, slitåsläng är det största miljöhotet.
Sedan gäller det att hålla verkstäderna med jobb, för det är där pengarna rullar in.
Först och främst ska alla oberoende verkstäder bort ur bilden, det åstadkommes dels med den berömda "diagnosdatorn" som snart tom behövs för att fylla på spolarvätska, dels med hårda och snåriga garantivillkor tillsammans med att bilen byggs tillräckligt dålig för att risken att något rikigt dyrt ska gå sönder under de första åren är tillräckligt stor för att skrämma kunderna, samtidigt tillräckligt liten för att det inte ska bli för många ras.
"Optimering" kallas det, sånt är man duktig på idag.
Därför ska bilen in på "service" med jämna mellanrum.
Servicelistor långa som svåra år, med massor av punkter.
Det som det brukar vara någon substans i är byte av olja och filter i motorn, samt byte av luft- och bränslefilter, bromsvätska och kylvatten, kontroll av bromsbelägg.
Inte många punkter där inte, och långa intervall.
Resten av punkterna brukar vara krafs som att kolla luft i däcken, fylla spolvatten, kolla torkarblad osv som vem som helst kan göra själv.
Naturligtvis finns de kunder som gärna vill ha detta gjort och är villiga att betala för det men att välja bort eller till någonting går inte, hela "servicen" måste göras annars gäller inte garantin, stämpeln i boken vettu.
Men hur många biltillverkare har kommit ihåg tex en sådan elementär sak som att byta olja i automatlådan?
"Filled for life", men livet på den lådan blir kort, och när den rasar för en vanlig svensson har garantin gått ut...
För detta debiteras runt tusingen per timme, stämpelfärg måste vara dyrt nuförtiden...?
Hur många här inne vill egentligen betala tusen spänn i timmen för att någon ska fylla spolvatten?
Inte många vill jag påstå, men garantin, stämpeln, vettu...
Och då missade jag visst att prata om reservdelarna.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Jag tror också på LMM. Men vad du än gör, var inte dumsnål som jag var: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=65754
Med andra ord: akta dig för Givarspecialistens billiga kinagrejer.
Ps.
Skulle vara kul med lite bilder. Men du kanske ska starta en projekttråd för bilen?
Med andra ord: akta dig för Givarspecialistens billiga kinagrejer.
Ps.
Skulle vara kul med lite bilder. Men du kanske ska starta en projekttråd för bilen?
/Nicho - VD för Apartment HS AB , http://www.apartment.se
Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Nuvarande: w209 CLK320 -04
Tidigare: r170 SLK320 -02 Designo
Tidigare: w210 E200 Classic -99 manuell 12000 mil
Tidigare: w208 CLK320 -01 Avantgarde, 6000 mil
Tidigare: c215 CL500 -01 R.I.P
Tidigare: w210 E240 Elegance -99 10000 mil, 1 ägare Rauch Silber
Tidigare: w124 200E -90 11500 mil Barolo rot 99,9% original
Tidigare: c124 300CE-24 -90 aka. "The Pussy Wagon"
Re: Bytt bruksbil. Lite frågor.
Tycker det blev en bra diskussion här om reservdelar och deras prissättning, men jag skulle vilja skuldbelägga oss konsumenter, det är faktiskt inte bara biltillverkarna och deras lakejer verkstäderna som är boven här, utan också den enskilde bilägaren som inte röstar med fötterna som man borde.
Stämpeln vill man ha för att få en chans till "Goodwill" och "garanti" den dag något dyrt går sönder. Konsumenten är rädd för att få den där räkningen på 30-40-50 tusen när verkstan säger att "motorn är slut" eller "växellådan är slut" eller "vi måste byta all plåt och lacka om hela bilen".
Men faktum är att det är nästan bara vid trafikolyckor som en bil blir så illa tilltygad att man inte kan reparera den för en kostnad som understiger ungefär ett års förbrukning av drivmedel för normalbilisten.
Det skrivs ofta i t.ex. ViBilägare om "Egon bla bla verkstaden bla bla motorn rasade reparationen kostar 55 tusen", men anledningen till att det kostar så mycket är att man byter ut en hel motor för att nått lager skurit istället för att göra en helt vanlig motorrenovering för några tusenlappar, alternativ plocka i en begagnad motor från en krockad bil.
Och min egen E240 som Bernats rostreparerade för 150.000(!) - självklart blir det dyrt när man använder nya originalpaneler (med deras knasiga prissättning) till allt, en duktig svetsare hade kunnat lägga en månads arbetstid på att byta skadad plåt istället och det hade fortfarande blivit billigare.
Jag röstar definitivt med fötterna, (liksom många andra på detta forum) jag vägrar lämna in bilen på service, använder begagnade och piratreservdelar där kvaliteten är vettig, och jag vägrar dessutom betala det svenska reservdelsoligopolets priser. Fler skulle kunna göra som jag, även om man inte kan skruva själv finns det små oberoende verkstäder, men det verkar som att incitamentet inte är tillräckligt stort, man går hellre och köper en ny Kia eller nått med 7 års "garanti" för att slippa fundera över saken.
Stämpeln vill man ha för att få en chans till "Goodwill" och "garanti" den dag något dyrt går sönder. Konsumenten är rädd för att få den där räkningen på 30-40-50 tusen när verkstan säger att "motorn är slut" eller "växellådan är slut" eller "vi måste byta all plåt och lacka om hela bilen".
Men faktum är att det är nästan bara vid trafikolyckor som en bil blir så illa tilltygad att man inte kan reparera den för en kostnad som understiger ungefär ett års förbrukning av drivmedel för normalbilisten.
Det skrivs ofta i t.ex. ViBilägare om "Egon bla bla verkstaden bla bla motorn rasade reparationen kostar 55 tusen", men anledningen till att det kostar så mycket är att man byter ut en hel motor för att nått lager skurit istället för att göra en helt vanlig motorrenovering för några tusenlappar, alternativ plocka i en begagnad motor från en krockad bil.
Och min egen E240 som Bernats rostreparerade för 150.000(!) - självklart blir det dyrt när man använder nya originalpaneler (med deras knasiga prissättning) till allt, en duktig svetsare hade kunnat lägga en månads arbetstid på att byta skadad plåt istället och det hade fortfarande blivit billigare.
Jag röstar definitivt med fötterna, (liksom många andra på detta forum) jag vägrar lämna in bilen på service, använder begagnade och piratreservdelar där kvaliteten är vettig, och jag vägrar dessutom betala det svenska reservdelsoligopolets priser. Fler skulle kunna göra som jag, även om man inte kan skruva själv finns det små oberoende verkstäder, men det verkar som att incitamentet inte är tillräckligt stort, man går hellre och köper en ny Kia eller nått med 7 års "garanti" för att slippa fundera över saken.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests