Motorn till fönsterhissen trasig eller inte?

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

Motorn till fönsterhissen trasig eller inte?

Postby niklasgustavsson » Wed 18 Apr, 2012 16:06

För ungefär 6 månader sedan så fastnade fönstret på förarsidan. Fick "dra" upp det och sätta en kil. Åkte till en verkstad, som sa det är mekanismen som har pajat. Godtrogen som jag är så betalade jag och fick en "ny mekanism". Nu när vintern passerat och jag öppnade rutan, så händer exakt samma sak. Till saken hör att både förra gången då felet inträffade, så hörde man "klick" ljudet när man tryckte på hissknappen. Denna gång fick jag åter "dra" upp rutan manuellt, rädd att den skulle fastna i dörren. Åker till samma verkstad och hävdar att det är deras fel... Dom tar av innandömet på dörren och säger "Oj motorn har pajat".... Nu undrar jag då, i.o.m. att jag "hör" klickljuden och det känns mer som om rutan "släppt" från mekanismen, blir jag lurad, eller kan det vara som dom säger? Felet är nämligen identiskt. + Att denna gång säger dom "titta du har dragit i rutan så hårt att motorn i princip släppt" .... Vad tror ni?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Motorn till fönsterhissen trasig eller inte?

Postby torake » Wed 18 Apr, 2012 16:55

Motorns klämskydd gör att om fönstret går tungt stannar rutan och vägrar röra sig. På frugans CLK löste det sig genom att smörja spåren som fönstret glider i (nere i dörren alltså) genom att spruta ner silikonspray och sedan köra fönstret upp och ned ett par gånger hjälpandes till med handen.

Vad som händer om man våldsdrar upp rutan vet jag inte, men man kan säkert dra sönder både mekanismen och motorns (plast)drev om man är oförsiktig.

Kan du inte skruva själv är det jätteviktigt att du hittar en verkstad du kan lita på. Det låter inte som om du gjort det ännu.

Nu har du lite otur, för jag har visserligen en fönsterhissmotor liggande på vinden, men den är dels till W210 så det är en liten annan hålbild, men dessutom är den till passagerarsidan, så funktionen blir bakvänd :-(

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

niklasgustavsson
Hangaround
Hangaround
Posts: 19
Joined: Tue 21 Feb, 2012 23:29

Re: Motorn till fönsterhissen trasig eller inte?

Postby niklasgustavsson » Fri 20 Apr, 2012 08:35

torake wrote:Motorns klämskydd gör att om fönstret går tungt stannar rutan och vägrar röra sig. På frugans CLK löste det sig genom att smörja spåren som fönstret glider i (nere i dörren alltså) genom att spruta ner silikonspray och sedan köra fönstret upp och ned ett par gånger hjälpandes till med handen.

Vad som händer om man våldsdrar upp rutan vet jag inte, men man kan säkert dra sönder både mekanismen och motorns (plast)drev om man är oförsiktig.

Kan du inte skruva själv är det jätteviktigt att du hittar en verkstad du kan lita på. Det låter inte som om du gjort det ännu.

Nu har du lite otur, för jag har visserligen en fönsterhissmotor liggande på vinden, men den är dels till W210 så det är en liten annan hålbild, men dessutom är den till passagerarsidan, så funktionen blir bakvänd :-(


Tack så mycket!! Nu har en motor från "skroten" inkommit verkstaden, så jag låter dom avsluta arbetet och vänder mig sedan till annan. Vill dock poängtera att jag normalt använt mig av Bernats Bil och Mercedes i Danderyd. Problemmet är att man blir ruinerad...
Jag kommer nu att gå tillbaka till min "gamla tråd" om Lufmassemätaren.... :-(


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests