Service

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Service

Postby jensis » Mon 01 Oct, 2012 16:23

Funderar på hur det funkar med kamkedjan på 320 motorn. När ska den bytas? För mig jag hört nått om 24000 mil men ej säker!
Och hur är det med automatlådeoljan, hur många mil gäller där 5000-6000 eller? Bmw har ju automatlådor men longlifeolja där de aldrig byter läste jag här på nätet.
Mvh Jens...
ClK 320 Avantgarde -01

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Service

Postby torake » Mon 01 Oct, 2012 16:56

Kamkedjan byts om den börjar rassla, annars inte.

Oljan i automaten kan du byta var 6-10.000 mil, är sagt att oljan skall hålla bilens livslängd, men det brukar tyvärr inte göra det.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Re: Service

Postby jensis » Mon 01 Oct, 2012 17:52

Ja okey, tack för svar bra att veta! Då får jag va uppmärksam på hur kedjan låter framöver, men ska klara sig ett tag till då den gått strax över 15000 nu.
Mvh Jens..
ClK 320 Avantgarde -01

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Service

Postby Feliks » Mon 01 Oct, 2012 17:53

Har läst att det inte är optimalt att byta automatlådeolja i alla lägen, kan skada mer än det hjälper trotts att bytet gått korrekt till. Kan tyvärr inte redogöra för varför det är så men det är vad jag läst mig till..
Läste även om en BMW 530D e39 som rullat över 80 000mil utan oljebyte i automaten innan den rasade, så på den gick det fint utan oljebyte iallafall (80k mil får väl anses vara O.K för en automatlåda kan jag känna :wink: :mrgreen: )
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Service

Postby torake » Mon 01 Oct, 2012 18:11

Feliks wrote:Har läst att det inte är optimalt att byta automatlådeolja i alla lägen, kan skada mer än det hjälper trotts att bytet gått korrekt till. Kan tyvärr inte redogöra för varför det är så men det är vad jag läst mig till..

Finns faktiskt en del tokar som påstår att MB har rätt och att man inte skall byta olja. Synd för dem då att MB ändrade sig snabbt som ögat när lådorna började rasa på löpande band, och införde 6000 mils bytesintervall, men bara för taxi.

Oljan som snurrat runt i automaten i några år, och samlat på sig fragment från tätningar och bromsband kan aldrigpå något vis ha bättre egenskaper än den som kommer ny ur förpackningen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Service

Postby Göran W » Mon 01 Oct, 2012 18:38

Var nog ett försäljningstrick från automatlådetillverkare som många bilfabrikanter nappade på. Sanningen var väl att, utan byte, höll lådan lite mer än garantitiden........ Drabbar alltså sällan nybilsköparen! :evil: :evil:

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Service

Postby Feliks » Mon 01 Oct, 2012 19:05

Men det känns ju som om oljebyte i automaten sällan hjälper, det rasar ändå. Och om en bil med erkänt dålig automatlåda kan gå runt 80 000mil med samma olja känns det onödigt att byta. Eller :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Service

Postby torake » Mon 01 Oct, 2012 19:14

Feliks wrote:Men det känns ju som om oljebyte i automaten sällan hjälper, det rasar ändå. Och om en bil med erkänt dålig automatlåda kan gå runt 80 000mil med samma olja känns det onödigt att byta. Eller :-D


Som sagt den gamla rekommendationen har dragits tillbaka. Nu ska de ha service igen enligt mb.

Att EN BMW gått 80.000 mil tillför inte så mycket fakta.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Service

Postby Göran W » Tue 02 Oct, 2012 04:23

Om du kör väldigt lugnt (aldrig kickdown) och uteslutande långkörning dvs växlat få ggr och sällan kallstartad (en bil i den åldern ned 80.000 mil på mätaren har knappast kallnat.....) så kan vilken låda som helst leva länge.

jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Re: Service

Postby jensis » Tue 02 Oct, 2012 13:38

Hittat det här på slk forummet det borde ju va samma på min clk samma växellådenummer oxå, tänkte jag skulle prova att byta oljan själv när det är dax, får väl beställa en oljesticka med så man ser nivån som ska va. Tänkte att man kunde bara använda en vajer iofs, men sen vet man ju inte om nivån är korrekt på den sen tidigare.
Är det nån som gjort Byte? krångligt?
Mvh Jens..


Insänt av Phastey på slk forrumet.
Bra tips att när det blir dax för byte :-)

722.6xx låda MED avtappningsplugg på convertern.

Alltså, en SLK 230 K, 1999 års modell.

8x1L Auto 15 på Swedol = 400 kr. (50 kr/liter)
T30 torxhylsa för att ta ner tråget = 37kr
5mm insexhylsa till pluggar på tråg samt momentomvandlare= låg i verkstan...
Filter inklusive trågpackning på mekonomen = 150 kr
Oljesticka till lådan, finns i shopen = Ca 150 kr

737 kr totalt.

1. Varmkör och lägg i P.
1. Töm tråget på olja via pluggen. Återmontera pluggen. (valfritt: mät hur mycket olja som rinner ut)
2. Ta loss plastkåpan under motorn. Snurra motorn på remskivan (går bra för hand) tills du ser pluggen på momentomvandlaren genom "hålet". Töm oljan ur denna. Återmontera pluggen. (valfritt: mät hur mycket olja som rinner ut)
4. Lossa tråget med torxhylsan. Kom ihåg att hålla tråget uppe med ena handen när du lossar de sista skruvarna, det finns fortfarande ca ½ liter olja kvar. (valfritt: mät hur mycket olja som hälls ut)
5. Gör rent tråget ordentligt. Torka med papper/trasor. Ta loss filtret, sitter löst med en o-ring.
6. I med nytt filter och återmontera tråget. Kontrollera så att ytan som hamnar mot trågpackningen är ren. Korsdra skruvarna till tråget, inte för hårt! 9Nm!
7. Fyll på olja genom mätstickehålet. Jag fyllde 6 liter, körde ca 1 km, sen kollade jag igen. Fyllde ca 1 liter till (tot 7 liter), kollade igen, körde hem, ca 2 mil. Kollade igen, fyllde ca ½ liter till. Tot 7,5 liter. Mätstickan ÄR ETT MÅSTE att ha! Kom ihåg att mäta nivån med varm motor/låda och med motorn igång i läge P. Var noggrann med nivån!

Klart!

Tillägg av Torake!

När man fyller lådan ska man inte åka omkring med bilen, man startar motorn, mäter i läge P, sen håller man foten på bromsen och går genom alla lägena R-N-D och fler om man har, så att olja åker ut i alla kanaler, sen tillbaka till P och mät. Fyll på lite och upprepa. När det är bra på 25C-skalan, då först kör man iväg med bilen, och kontrollerar sedan på 80C-skalan när hela klabbet är uppvärmt.

Du råkade inte ta några bilder förresten?

EDIT, om man byter på pallbockar är en sån här balja jäkla bra, den är låg så den inte är ivägen, men 67x67cm så det blir garanterat inget slask på golvet även om man råkar vippa tråget och ha sig:
http://www.jula.se/grillbricka-for-rengoring-137596
ClK 320 Avantgarde -01


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest