Bränsle läckage!

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Bränsle läckage!

Postby jensis » Tue 30 Oct, 2012 23:05

Tankar jag fullt och kör hem o parkerar bilen i garaget så har den börjat läcka ett antal deceliter, vet inte hur mkt kanske 3-7 dl bensin på golvet så det stinker rejält med benisn i garget och om bilen nu.
Vad kan detta bero på? Har 20 grader i garaget om det kan göra nåt att den expanderar o rinner ut via nån övertrycksslang, möjligtvis!
Ja vad tror ni?
Mvh Jens..
ClK 320 Avantgarde -01

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Bränsle läckage!

Postby Göran W » Wed 31 Oct, 2012 03:02

Hur fullt? Hur långt hem?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bränsle läckage!

Postby Marie » Wed 31 Oct, 2012 13:18

Förvisso expanderar bensin när den värms upp från de c:a 4-7°C den håller i en nedgrävd tank till de 20° du har i garaget. Om du då har kört bara några hundra meter från macken, och dessutom överfyllt tanken (inte nöjt dig med när tankpistolen slår av, utan fyllt ända till kanten på påfyllningsröret - ja då kan sådant här inträffa.

Risken är bara att du även fyllt aktivkolbehållaren på tankavluftningen, och det tycker den inte om...

Fyll ALDRIG en tank till kanten om du inte OMEDELBART skall köra några mil i hyfsat tempo, och definitivt inte sommartid eller om du skall direkt ställa bilen i varmgarage....

jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Re: Bränsle läckage!

Postby jensis » Wed 31 Oct, 2012 15:31

Ja det här är nytt fenomen för mig, måste ju ha tankat fullt nån gång förr med o kört direkt till garaget. När ja tankar så toppfyller jag aldrig, besinmunstycket får slå av självt.
Jag har 1km hem, men den här gången åkte jag o tränade efter tankningen så blev kanske att jag körde 7-8km efter tankning med, så borde ju inte varit någon fara tycker jag. Men lik väl en hyfsad pöl under tanken i garaget o en jäkla besinstank.
Lite mysko, vet inte riktigt än vad kan va!
ClK 320 Avantgarde -01

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Bränsle läckage!

Postby Jovani » Wed 31 Oct, 2012 15:52

Det är garranterat de 2-3 slangarna som går till pump & filter som är slut.

Bara att byta å vara glad.
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bränsle läckage!

Postby torake » Wed 31 Oct, 2012 16:20

Jag tror som Jovani, att när man väl kryper under kommer man snabbt att upptäcka att det är några slangar som är dags att byta. Sitter slangstumpar på flera anslutningar till bränsletanken, för avtappning, avluftning, bränsleretur och annat.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bränsle läckage!

Postby Marie » Wed 31 Oct, 2012 20:25

jensis wrote:Ja det här är nytt fenomen för mig, måste ju ha tankat fullt nån gång förr med o kört direkt till garaget. När ja tankar så toppfyller jag aldrig, besinmunstycket får slå av självt.
Jag har 1km hem, men den här gången åkte jag o tränade efter tankningen så blev kanske att jag körde 7-8km efter tankning med, så borde ju inte varit någon fara tycker jag. Men lik väl en hyfsad pöl under tanken i garaget o en jäkla besinstank.
Lite mysko, vet inte riktigt än vad kan va!


Ja med de uppgifterna i beaktande så sällar jag mig till dem som tror på sprucken slang i stället....

Råkade själv för några år sedan ut för att slangklämman på returledningens anslutning till tanken rostat sönder. Returledningen hoppade av.
Jag har aldrig förr sett en tankmätare sjunka så fort, från full till tom på två mil :twisted:

jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Re: Bränsle läckage!

Postby jensis » Thu 01 Nov, 2012 00:01

Ja det kan ju va så att slangarna börjar bli dåliga! Men konstigt att det bara händer just när det är fulltankat! Då borde det ju läcka lite hela tiden om det är nån slang till bränslefiltret tycker jag.
Men får väl kolla slangarna under ändå!

Ja lät inget kul med tömd bensintank pga av avhoppad returledning, otur att det hände precis efter full tank!
ClK 320 Avantgarde -01

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: Bränsle läckage!

Postby Johan B » Thu 01 Nov, 2012 00:33

För något år sedan läckte min numer stillastående (se tråd om automatlådehaveri) S124 E200TE soppa någonstans under tanken.

Det visade sig att något ljushuvud hade satt en alu-bricka på ena sidan om banjobulten vid soppafiltret och en kopparbricka på andra sidan banjobulten...resultatet blev galvanisk ström som hade ätit upp alu-brickan så den såg ut som en schweizer-ost i miniatyr...två nya kopparbrickor senare var det tätt igen.


Så det kan vara klokt att kika under bilen och försöka avgöra varifrån läckaget kommer!


Mvh
Johan B

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bränsle läckage!

Postby Marie » Thu 01 Nov, 2012 00:42

Johan B wrote:Det visade sig att något ljushuvud hade satt en alu-bricka på ena sidan om banjobulten vid soppafiltret och en kopparbricka på andra sidan banjobulten...resultatet blev galvanisk ström som hade ätit upp alu-brickan så den såg ut som en schweizer-ost i miniatyr...två nya kopparbrickor senare var det tätt igen.


Just det har jag också varit ute för, men i mitt fall på frambromsen på en motorcykel.
Inte kul alls...

jensis
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Fri 08 Sep, 2006 14:41
Location: uddevalla

Re: Bränsle läckage!

Postby jensis » Thu 01 Nov, 2012 09:56

Ja just det olika ädla metaller är inte bra att blanda då uppstår galvaniska strömmar, helst ska det va samma sort förstås ja. Jo det blir till att ta en titt där under, men alltid jobbigt med små läckage att hitta vart den lilla läckan finns. Speciellt om det bara händer vid ett visst tillfälle med full tank. Har man tur så kanske det syns tydligt men det betvivlar jag.

Mvh Jens..
ClK 320 Avantgarde -01

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bränsle läckage!

Postby RS 1800 » Mon 05 Nov, 2012 10:05

Som andra redan påtalat så är det säkert gummislangarna vid pumpaketet som är spruckna. Min läckte också, men inte alltid. Slangarna såg hela ut men dom var sprucknda. Bytta slangar och filter samtidigt, har funkat fint sen dess. Dom som brukar spricka är vanlig bränsleslang, så du behöver inte köpa någon dyrt specialböj från MB. Men bytt filtret samtidigt.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests