Mekonomen monterar inte orginaldelar

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Thu 22 Aug, 2013 17:02

Startar en ny tråd efter att ha gjort lite efterforskningar.
Det började med att min lambdasond la av i juli 2012 och körde in den på Mekonomen för byte eftersom de var lite billigare än MB.
Mekonomen stoltserar också på reklamen att de bara använder orginaldelar.
Hämtade ut bilen och den gick som den skulle.

I maj 2013 lyste lampan igen och jag kollade felkoder, Lambdan igen.
Mekonomen skryter om 3 års garanti så de fick göra om arbetet igen.
Nu under augusti 2013 har sonden pajat igen.

Ny kontakt med Mekonomen de vill läsa ut felkoderna själva men misslyckas då deras dator inte kopplar till min motor.
(Detta problem har de haft varje gång därför har jag läst ut koderna på Meca utan problem och med min egna obd2 adapter.)
Slutade med att jag själv fick åka hem och läsa ut koderna och printa ut dem till verkstaden.

Felkod 0131 Low voltage curciut.
Nu menade Mekonomen att det omöjligt kunde vara fel på Lambdan utan att orsaken låg någon annan stans och skulle ringa runt och göra efterforskningar.

I går ringde de upp och hade kommit på vad det troligtvis var.
En annan verkstad hade haft ett identiskt problem och där hade det visat sig att en kabelmatta var trasig.
Nu var det säkert samma sak med min sa hon och det skulle enligt andra verkstaden kosta ca 20000 att fixa.
Detta var inget jobb Mekonomen kunde ta på sig heller utan jag blev hänvisad till en mb-verkstad i stället.
Den 3-åriga garantin för lambdan kunde jag nu bara få om en annan verkstad monterade en ny och att den höll minst 1 år.
Ganska vågad diagnos enligt mig med tanke på att de inte ens haft in och felsökt min bil. Dessutom ser jag via OBD2 programmet att lambdan ändrar volttalet när jag gasar.

I dag gjorde jag efterforskningar.
Ringde upp några verkstäder ang kabelmattan, de tyckte det var lite långsökt, inte det första man kollar upp, har aldrig råkat ut för o.s.v.
En verkstadsanställd jag pratade med hade tidigare jobbat på Mekonomen och berättade att de ibland hade problem med med att deras sensorer inte alltid var så exakta. Men påpekade att de Bosch de sålde också kunde vara universal, så det var skillnad på Bosch och Bosch.

Jag kollade upp artikelnumret till sensorn på min gamla faktura och ringde upp Mekonomens huvudkontor och pratade med deras inköpsavdelning.
Orginaldel nej.
Sensorn var ingen Bosch-sensor utan var en Continental VDO, Alltså ingen orginaldel. de hade många leverantörer av sensorerna, Men han tröstade mig med att den i alla fall var tillverkad i Sverige. Han tänkte väl inte på att bilen är Tysk!! (Kanske därför den drar soppa som en gammal Volvo)
Han tyckte i alla fall att det var konstigt bemötande jag fått från deras verkstad och menade på att de hade tre års garanti så den skulle verkstaden byta även om de inte ville. Han tyckte också att jag skulle göra en skrivelse till Kundrelationer på Mekonomen de tog hand om sånt här.

Ska göra det i morgon.

Blir förbannad när de utger sig för att bara montera original när de inte gör det.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby V70tdi » Thu 22 Aug, 2013 17:07

Biltema säljer originaldelar.
Åtminstone Biltema Original :lol:
Image
Mekonomen Original är väl samma lika vad gäller originaldelar men ska man vara kritisk så tillverkar inte Mercedes heller några sonder mfl mfl utan köps in av tex Bosch mm
Last edited by V70tdi on Thu 22 Aug, 2013 17:24, edited 1 time in total.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby torake » Thu 22 Aug, 2013 17:19

Originaldel är helt urvattnat och saknar betydelse. OEM är en mycket bättre term, men används tyvärr inte här.
Original Equipment Manifacturer alltså samma tillverkare som levererade den ursprungliga delen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Fri 23 Aug, 2013 09:52

torake wrote:Originaldel är helt urvattnat och saknar betydelse. OEM är en mycket bättre term, men används tyvärr inte här.
Original Equipment Manifacturer alltså samma tillverkare som levererade den ursprungliga delen.


Den ursprungliga delen till min bil tillverkades av Bosch inte Continental VDO, Hitachi eller någon annan leverantör.
Jag tror inte MB gör en beställning från en underleverantör där delen ska vara universal och mindre exakta för att passa flera olika bilmärken.

Tänk dig en däckverkstad som monterar ett lågprisdäck och hävdar att de själva tycker kvaliten motsvarar ett orginaldäck till din MB. Och lågprisdäcket kostar 50:- under det som MB ursprungligen monterat för att kunna hålla prisgarantin.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby torake » Fri 23 Aug, 2013 10:26

Vart vill du komma? "Originaldelar" betyder ingenting.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby Håkan J » Fri 23 Aug, 2013 10:55

Om man köper OEM delar hos MB Återförsäljaren
så tror jag att risken för problem minskar drastiskt
än om man handlar på Mekonomen. Speciellt när det gäller
elektrisk utrustning. Eftersom man då får en del som är direkt
anpassad både för bilen och för sitt ändamål och som inte är "generic"
Att Mekonomen kallar sina delar för origialdelar är nog bara försäljningstrick.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby Paco » Fri 23 Aug, 2013 12:12

torake wrote:Originaldel är helt urvattnat och saknar betydelse. OEM är en mycket bättre term, men används tyvärr inte här.
Original Equipment Manifacturer alltså samma tillverkare som levererade den ursprungliga delen.

Håller med dig här faktiskt.
Jobbar med eftermarknad på (Volvo lastvagnar iofs) och har med egna ögon sett Volvo "original delar göras och packas på samma lina men ena hade Volvo emblemet och den andra hade kongsberg emblem.
Detta var bara en av många leverantörer jag vet gör på detta viset.
Dom konkurrerar med bilmärkena på eftermarknaden,samma del med kanske annorlunda färg och inte Mercerdes eller Audi,Volvo märkning på varken lådan eller delen.

Men detta är min åsikt..

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Fri 23 Aug, 2013 15:21

Paco wrote:
torake wrote:Originaldel är helt urvattnat och saknar betydelse. OEM är en mycket bättre term, men används tyvärr inte här.
Original Equipment Manifacturer alltså samma tillverkare som levererade den ursprungliga delen.

Håller med dig här faktiskt.
Jobbar med eftermarknad på (Volvo lastvagnar iofs) och har med egna ögon sett Volvo "original delar göras och packas på samma lina men ena hade Volvo emblemet och den andra hade kongsberg emblem.
Detta var bara en av många leverantörer jag vet gör på detta viset.
Dom konkurrerar med bilmärkena på eftermarknaden,samma del med kanske annorlunda färg och inte Mercerdes eller Audi,Volvo märkning på varken lådan eller delen.

Men detta är min åsikt..


Jag kan lova att de här sensorerna inte är tillverkade ens i samma fabrik, troligtvis inte ens i samma land. Bosch och Continental VDO är olika företag. det senare Svenskt.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby V70tdi » Fri 23 Aug, 2013 16:25

stefan64 wrote:
Paco wrote:
torake wrote:Originaldel är helt urvattnat och saknar betydelse. OEM är en mycket bättre term, men används tyvärr inte här.
Original Equipment Manifacturer alltså samma tillverkare som levererade den ursprungliga delen.

Håller med dig här faktiskt.
Jobbar med eftermarknad på (Volvo lastvagnar iofs) och har med egna ögon sett Volvo "original delar göras och packas på samma lina men ena hade Volvo emblemet och den andra hade kongsberg emblem.
Detta var bara en av många leverantörer jag vet gör på detta viset.
Dom konkurrerar med bilmärkena på eftermarknaden,samma del med kanske annorlunda färg och inte Mercerdes eller Audi,Volvo märkning på varken lådan eller delen.

Men detta är min åsikt..


Jag kan lova att de här sensorerna inte är tillverkade ens i samma fabrik, troligtvis inte ens i samma land. Bosch och Continental VDO är olika företag. det senare Svenskt.


Nu är du väl ändå ute och cyklar eller har något Svenskt bolag köpt upp Continental VDO :shock: Det är väl så Tyska AG bolag som det bara kan bli :?:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Fri 23 Aug, 2013 17:50

Möjligt men sonden tillverkas i Sverige enl Mekonomen.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby Hynboholm » Fri 23 Aug, 2013 18:18

stefan64 wrote:Möjligt men sonden tillverkas i Sverige enl Mekonomen.


Och är original... :mrgreen:

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Fri 23 Aug, 2013 21:16

Hynboholm wrote:
stefan64 wrote:Möjligt men sonden tillverkas i Sverige enl Mekonomen.


Och är original... :mrgreen:

Ja det är det, och skulle du klämma in en volvomotor i en merca så är väl det också orginal om de har ungefär samma tekniska data?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Sun 01 Sep, 2013 01:07

Orginal eller bättre säger Mekonomen men då ska väl Mekonomen kunna påvisa att piratdelen är bättre än Bosch? :roll:
Mekonomen blev inte så glada när de förstod att jag inte accepterar denna piratdel på min bil.
Inte heller när jag förklarade att jag aldrig någonsin tänker anlita Mekonomen igen.
Mekonomen har nu i alla fall gått med på mitt krav och betalat tillbaka för alla mina utlägg för lambdabytet.
Nu har jag äntligen ersatt piratsonden mot en ny, inköpt på MB. Förbrukningen nere runt 0,8 igen och den går som den ska:-D

Ang Orginal, OEM och Piratdel ser jag det så här:.
Orginal är från den beställningen hos Bosch som MB gör på sin lambdasond, märkt med stjärnan.

OEM är den del som Bosch producerar till mekonomen etc. Inte nödvändigtvis efter samma specifikationer enligt källa.
Alltså kan det vara skillnad på Bosch och Bosch.

Piratdel är av annan tillverkare än MB:s leverantör. Piratdel var det jag råkade ut för. Bevisligen det sämsta alternativet.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby torake » Sun 01 Sep, 2013 07:28

stefan64 wrote:Orginal eller bättre säger Mekonomen men då ska väl Mekonomen kunna påvisa att piratdelen är bättre än Bosch? :roll:
Mekonomen blev inte så glada när de förstod att jag inte accepterar denna piratdel på min bil.
Inte heller när jag förklarade att jag aldrig någonsin tänker anlita Mekonomen igen.
Mekonomen har nu i alla fall gått med på mitt krav och betalat tillbaka för alla mina utlägg för lambdabytet.
Nu har jag äntligen ersatt piratsonden mot en ny, inköpt på MB. Förbrukningen nere runt 0,8 igen och den går som den ska:-D

Ang Orginal, OEM och Piratdel ser jag det så här:.
Orginal är från den beställningen hos Bosch som MB gör på sin lambdasond, märkt med stjärnan.

OEM är den del som Bosch producerar till mekonomen etc. Inte nödvändigtvis efter samma specifikationer enligt källa.
Alltså kan det vara skillnad på Bosch och Bosch.

Piratdel är av annan tillverkare än MB:s leverantör. Piratdel var det jag råkade ut för. Bevisligen det sämsta alternativet.



Ja, du kan se det så om du vill, men det är inte rätt. Det vedertagna är det vi försökt säga dig ovan:

OEM är "Original Equipment Manifacturer" alltså _tillverkaren_ som tillverkade den ursprungliga delen till Mercedes.
Original betyder ingenting alls
Piratdel finns det ingen affär som säljer med vilje eftersom det är helt olagligt. Man får inte sälja kopior med falskt varumärke, t.ex. en kinesisk kopia av en Bosch-del som det står Bosch på.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Mekonomen monterar inte orginaldelar

Postby stefan64 » Thu 27 Mar, 2014 20:39

MB:s orginallambda funkar fortfarande efter lång tid och många mil. Lite trist att de ska kalla OEM för Orginal eller bättre.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests