Jag fick nedslag på en brusten fjäder på min 230k och funderar på att byta till H&R fjädrar runt om.
Efter att ha fått prisförslag på bara arbetet (4800:-) funderar jag på att byta dessa själv.
Såg att Biltema hade denna http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191263/
Någon som har erfarenhet av denna spännare? håller de?
Har inte kollat än men är det svårt/trångt att göra detta arbete själv?
Kanske någon här som har beg fjädrar eller spännare liggande och vill sälja?
Byta fjädrar
Byta fjädrar
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
Jag har en sådan fjäderspännare, och håller den för att byta fjädrar på en W140 - och de är några riktigt elaka bestar - så håller den nog för fjädrarna på en betydligt mindre vagn.
Det viktiga är att du inte kör skruven maskinellt, utan för hand. Men det står ju i bruksanvisningen.
Det viktiga är att du inte kör skruven maskinellt, utan för hand. Men det står ju i bruksanvisningen.
Re: Byta fjädrar
Jag har en sådan också och den fungerar alldeles utmärkt. 4800kr var ju för dyrt för arbetet! Kom ihåg att byta båda fjädrarna!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Byta fjädrar
ahaa såg nu att det var 4800kr för bytet runtom, då var det ju annan femma
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Byta fjädrar
Otroligt dyrt arbete!
Det tar två timmar (halvtimme per hjul), inte fyra timmar!
Om det ingår fyrhjulsinställning då möjligen.
Det tar två timmar (halvtimme per hjul), inte fyra timmar!
Om det ingår fyrhjulsinställning då möjligen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Byta fjädrar
torake wrote:Otroligt dyrt arbete!
Det tar två timmar (halvtimme per hjul), inte fyra timmar!
Om det ingår fyrhjulsinställning då möjligen.
Bak tar det nog längre än halvtimme per sida.fram går det på en halvtimme.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Byta fjädrar
Jag behövde inte mer än cirka två timmar runt om på en W140. Fram runt 15 min per sida, bak cirka 40 min per sida, för där måste nedre länkarmen lossas i ena änden.
Hur Mercedes får det till 4,5 timmar i ASRA är för mig en gåta.
Hur Mercedes får det till 4,5 timmar i ASRA är för mig en gåta.
Re: Byta fjädrar
Nu fick jag tag i Autoexperten och har bokat tid.
Där får jag 4 st Eibach Pro-Kit sportfjädrar som sänker 30mm och bytet för samma pris (4800:-).
Får hoppas det är bra fjädrar. Hjulinställningen gör jag pga ekonomin lite senare men den kostar 1100:-
.
Där får jag 4 st Eibach Pro-Kit sportfjädrar som sänker 30mm och bytet för samma pris (4800:-).
Får hoppas det är bra fjädrar. Hjulinställningen gör jag pga ekonomin lite senare men den kostar 1100:-
.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
Så var det med det, Det Eibach Pro-Kit som skulle passa min bil och som verkstaden tog hem passade inte.
Bilen är importerad och har tydligen inte samma fjädrar som de svensksålda. Jag tyckte han sa att fjädern var mycket bredare än fjädersätet.
Deras verkstad har försökt hitta nya som ska passa men de har inte fått någon klarhet i vad det ska vara, de ska leta vidare nästa vecka.
De som inte passar är dessa http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=286186
Någon som kan tipsa mig om vilka som passar till min importerade clk 230 kompressor Avantgard?
Bilen är importerad och har tydligen inte samma fjädrar som de svensksålda. Jag tyckte han sa att fjädern var mycket bredare än fjädersätet.
Deras verkstad har försökt hitta nya som ska passa men de har inte fått någon klarhet i vad det ska vara, de ska leta vidare nästa vecka.
De som inte passar är dessa http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=286186
Någon som kan tipsa mig om vilka som passar till min importerade clk 230 kompressor Avantgard?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
Det är nog helt enkelt så att de fått fel fjädrar. Eibach 2555-140 skall enligt alla källor (på internet) passa till din bil.
Tror inte en sekund på att en svensksåld W208 skulle ha andra fjädersäten, det är helt osannolikt. Skulle behövas en speciell hjälpram och specialtillverkad kaross i så fall. Och till vilken nytta i så fall? Finns bara ett utförande på hjulupphängningarna, inte som på W210 som har två (vanlig och 4-matic)
Tror inte en sekund på att en svensksåld W208 skulle ha andra fjädersäten, det är helt osannolikt. Skulle behövas en speciell hjälpram och specialtillverkad kaross i så fall. Och till vilken nytta i så fall? Finns bara ett utförande på hjulupphängningarna, inte som på W210 som har två (vanlig och 4-matic)
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Byta fjädrar
Skulle vara skönt om det bara skulle vara så, Hoppas på det.
Men det finns andra detaljer som skiljer ex clips som man sätter dit värmesköldarna under bilen, ser helt rätt ut på bild hos mb men omöjliga att trycka dit då hålet på clipset är för litet.
Samma sak med bränslefiltret som inte var det vanliga utan ett betydligt dyrare när en mekonomenverkstad skulle serva den.
En annan sak som kanske inte stämmer är den 6-växlade lådan, Hörde av Landrins bil och kollade efter det i instruktionsboken att den bara ska vara 5-växlad på min 01:a. men jag vet inte. Kanske nån här som vet?
Bra om det bara skulle vara en felbeställning från deras sida.
Men det finns andra detaljer som skiljer ex clips som man sätter dit värmesköldarna under bilen, ser helt rätt ut på bild hos mb men omöjliga att trycka dit då hålet på clipset är för litet.
Samma sak med bränslefiltret som inte var det vanliga utan ett betydligt dyrare när en mekonomenverkstad skulle serva den.
En annan sak som kanske inte stämmer är den 6-växlade lådan, Hörde av Landrins bil och kollade efter det i instruktionsboken att den bara ska vara 5-växlad på min 01:a. men jag vet inte. Kanske nån här som vet?
Bra om det bara skulle vara en felbeställning från deras sida.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
stefan64 wrote:Skulle vara skönt om det bara skulle vara så, Hoppas på det.
Men det finns andra detaljer som skiljer ex clips som man sätter dit värmesköldarna under bilen, ser helt rätt ut på bild hos mb men omöjliga att trycka dit då hålet på clipset är för litet.
Samma sak med bränslefiltret som inte var det vanliga utan ett betydligt dyrare när en mekonomenverkstad skulle serva den.
En annan sak som kanske inte stämmer är den 6-växlade lådan, Hörde av Landrins bil och kollade efter det i instruktionsboken att den bara ska vara 5-växlad på min 01:a. men jag vet inte. Kanske nån här som vet?
Bra om det bara skulle vara en felbeställning från deras sida.
Clipsen vet jag inte riktigt vilka du menar men bränslefiltret har jag kollat och det blev nytt fr.o.m 2001 årsmodell
och det är en dyrare variant än det som satt i 2000 årsmodell och tidigare.
Kan ju förklara varför du måste sätta i det dyra.
När det gäller växellådan..Har du kollat i utrustningslistan ? Kan ju vara så att
den är beställd med 6-växlad som extrautrustning.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Byta fjädrar
6-vxl manuell är standard fr.om. facelift. Kan din bil ha blivit införd i svenska bilregistret med fel årsmodell, t.ex "fordonsår 00 istf" årsmodell 01?
Om du går till mekonomens eller mecas sidor (catalog.meca.se) och matar in ditt reg-nr, kommer chassinumret upp, och rätt årsmodell?
Om du går till mekonomens eller mecas sidor (catalog.meca.se) och matar in ditt reg-nr, kommer chassinumret upp, och rätt årsmodell?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Byta fjädrar
torake wrote:6-vxl manuell är standard fr.om. facelift. Kan din bil ha blivit införd i svenska bilregistret med fel årsmodell, t.ex "fordonsår 00 istf" årsmodell 01?
Om du går till mekonomens eller mecas sidor (catalog.meca.se) och matar in ditt reg-nr, kommer chassinumret upp, och rätt årsmodell?
Mekonomen och meca är inte riktigt exakta när man slår in regnummret
Meca 06.00-06.02
Mekonomen 1997-2002
I appen fordonsuppgifter står
Fordonsår 2000
i trafik försa gången i utlandet 2000-11-20
i trafik försa gången i Sverige 2001-12-12
Men skiljer sig fjädrarna mellan faceliften och den tidigare?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Byta fjädrar
När man kollar fjäder på Mekonomen står det att det är en 01:a
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests