Kompressortrim

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Kompressortrim

Postby stefan64 » Fri 21 Feb, 2014 00:45

Någon som vet om man kan byta till större remskiva på vevaxeln för att öka farten på kompressorhjulet utan att behöva mixtra med styrboxen?
motorn är en 230K -00 eller 01
Jag har hört lite olika.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Kompressortrim

Postby @ndreas » Fri 21 Feb, 2014 21:58

Kan kan du väl. Men mer mos in i motorn utan mer bränsle ger väl inget? Går väl mer torrt/varmt?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Kompressortrim

Postby torake » Sat 22 Feb, 2014 10:06

Vissa M111 med kompressor har inte någon begränsning i styrsystemet, om luftmassemätaren mäter mer luft då skickar den på mer bränsle (inom vissa gränser). Winis har detta trim på sin, kolla i hans projekttråd om C230:n.

M271 har en parameter som heter "max luftmassa", den tillåter inte mer än så, sen öppnar den ett bypasspjäll.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Kompressortrim

Postby stefan64 » Fri 07 Mar, 2014 21:26

Jag har tyckt bilen varit lite seg senaste tiden och började undra om jag blivit för bortskämd men något fel har det varit.
Körde en tank med spridarrengörning och för någon vecka sedan började den vid ett tillfälle ryka ordentligt ur avgasröret.
Senare samma dag fick jag felkod 0410 (Secondery air intake). men den gick som den brukade ca 140hk.
Åkte hem och nollade motorlampan och vilken skillnad det gjorde.

Nu tyckte jag bilen gått så jädra bra senaste veckorna så jag började fundera på om den redan var trimmad.
Jag kollade på tcm Chiptuning och såg att deras remskiva är 193mm så jag gick ut och måttade min, det visade sig att den redan är någonstans mellan 193 och 195mm.
Någon som vet hur stor orginalet ska vara?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Kompressortrim

Postby torake » Fri 07 Mar, 2014 22:27

stefan64 wrote:Körde en tank med spridarrengörning och för någon vecka sedan började den vid ett tillfälle ryka ordentligt ur avgasröret.
Senare samma dag fick jag felkod 0410 (Secondery air intake). men den gick som den brukade ca 140hk.
Åkte hem och nollade motorlampan och vilken skillnad det gjorde.

Nu tyckte jag bilen gått så jädra bra senaste veckorna så jag började fundera på om den redan var trimmad.

Du kan alltså avgöra hur många hästar den har genom att köra den? Var det 140hk på vevaxeln eller på bakhjulen?

En bra jämförelse är mot fabrikens siffror 0-100. En trimmad bil bör ha mätbar skillnad. 8,4 sekunder anger fabriken för din bil som skall ha 193hk original. Klår du det, på torrt underlag?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Kompressortrim

Postby stefan64 » Fri 07 Mar, 2014 22:41

197hk orginal.
Har inte mätt upp det än men gick väl innan som min gamla Omega på 136hk.
Får väl återkomma när jag mätt tiden 0-100.
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Kompressortrim

Postby Masta » Mon 24 Mar, 2014 21:19

stefan64 wrote:Någon som vet om man kan byta till större remskiva på vevaxeln för att öka farten på kompressorhjulet utan att behöva mixtra med styrboxen?
motorn är en 230K -00 eller 01
Jag har hört lite olika.


Beroende på var lmm sitter så kan du behöva flytta den, på prefacelift sitter den så man får en virvel vilket gör att motorn får en dip runt 3200 varv.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kompressortrim

Postby RS 1800 » Tue 25 Mar, 2014 19:26

Börja med att byta ut det förskräckliga grenröret och bygg nytt avgas med race/sport katt. Sen byt remhjul hos tex tmc dom kan även mappa om för att kompensera för övriga ändringar. Nästa steg är att porta kompressor.

Råkar ha ett nytt supersprint grenrör liggandes från min gamla Clk
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Kompressortrim

Postby stefan64 » Thu 27 Mar, 2014 20:34

RS 1800 wrote:Börja med att byta ut det förskräckliga grenröret och bygg nytt avgas med race/sport katt. Sen byt remhjul hos tex tmc dom kan även mappa om för att kompensera för övriga ändringar. Nästa steg är att porta kompressor.

Råkar ha ett nytt supersprint grenrör liggandes från min gamla Clk


Eh Jag skrev tidigare i tråden att remhjulet är ca 193-195 mm. TCM:s remhjul är 193mm så det verkar redan vara något gjort.
Men det är inte TCM:s remhjulsadapter som sitter på, det som sitter är ett riktigt helgjutet hjul.

Vad vill du ha för grenröret?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kompressortrim

Postby RS 1800 » Thu 27 Mar, 2014 23:30

Kanske borde skrivit . Originalstorlek för faceliften är 193mm. Per-facelift är 185mm om jag minns rätt. Så jag tippar på att det hjulet är till tidiga motorn
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image

User avatar
stefan64
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Wed 09 May, 2007 20:57
Location: E-tuna

Re: Kompressortrim

Postby stefan64 » Fri 28 Mar, 2014 23:12

RS 1800 wrote:Kanske borde skrivit . Originalstorlek för faceliften är 193mm. Per-facelift är 185mm om jag minns rätt. Så jag tippar på att det hjulet är till tidiga motorn

Ok då är det orginal 193mm som sitter då? har faceliften och lmm på förarsidan.
det jag skulle fått från TMC skulle också vara 193mm.
Hur stor ska trimremskivan vara till faceliften då? Tycker det ser trångt ut redan. :?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84

User avatar
RS 1800
Expert
Expert
Posts: 696
Joined: Sat 11 Mar, 2006 17:16
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kompressortrim

Postby RS 1800 » Sun 30 Mar, 2014 20:33

Hej vet inte storlek på remskivan för facelift, finns lite olika beroende på tillverkare av hjulen. Men ring och hör med TMC och fråga då dom har två olika komplettkit med omappning beroende på facelift eller inte.

Grenröret vill jag ha 4000kr för plus frakt. Då ingår original Mercedes grenrörspackning med. ca halva nypriset. Dra gärna ett PM om du är intresserad
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Image


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests