Misstänker att syre-sonden inte får ström till förvärmningen. Har inte mätt än.
Någon som vet var bränslepumprelät sitter på min CLK?
Vad jag förstått går + kabeln till syresensorns förvärmning därifrån.
Är det så att förvärmningsslingan får konstant ström under hela tiden bilen är igång eftersom den delar kontakt med bränslepumpen?
Någon som vet?
Bränslepumpsrelä
Bränslepumpsrelä
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Bränslepumpsrelä
Varför misstänker du det? Har du läst ut en felkod som tyder på detta?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bränslepumpsrelä
Har märkt att om jag inte drar iväg direkt och håller mig över 1500- 2000 varv de första ministrarna så tänds inte lampan.
Kallstarta i stan och börja med rödljus och korsningar mycket tomgång första minutrarna så tänds den alltid.
Har jag klarat första minutrarna går den hur långt som helst efter att ha blivit varm.
Alltså värmer jag upp den med gaspådrag funkar den många kallstarter utan att tändas.
Är det det lilla svarta relät bredvid säkringsdosan i bakluckan?
Kallstarta i stan och börja med rödljus och korsningar mycket tomgång första minutrarna så tänds den alltid.
Har jag klarat första minutrarna går den hur långt som helst efter att ha blivit varm.
Alltså värmer jag upp den med gaspådrag funkar den många kallstarter utan att tändas.
Är det det lilla svarta relät bredvid säkringsdosan i bakluckan?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Bränslepumpsrelä
Verkar i alla fall vara något fel med förvärmningen eller den + sonden.
Mätte mellan de två vita kablarna (sonden urkopplad) men fick bara fram 9 volt
Ska väl vara 12 volt eller?
Satte dit en annan lös sond och startade motorn, efter 1 minut var den inte varmare än ljummet.
Tycker den bord blivit varmare när den i alla fall får 9 volt.
Vad kan det bero på att det bara blir 9 volt i kontakten?
Kan man dra dit en ny kabel från någon 12 volts förbrukare att värma sonden eller är det inte konstant 12 volt under körning?
Mätte mellan de två vita kablarna (sonden urkopplad) men fick bara fram 9 volt
Ska väl vara 12 volt eller?
Satte dit en annan lös sond och startade motorn, efter 1 minut var den inte varmare än ljummet.
Tycker den bord blivit varmare när den i alla fall får 9 volt.
Vad kan det bero på att det bara blir 9 volt i kontakten?
Kan man dra dit en ny kabel från någon 12 volts förbrukare att värma sonden eller är det inte konstant 12 volt under körning?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bränslepumpsrelä
Felsök spänningsmatningen till sondvärmen!
En lös sond blir rejält varm på några sekunder.
En lös sond blir rejält varm på några sekunder.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bränslepumpsrelä
Ja jag testade sonden löst i dag till ett batteri och den blev riktigt varm.
Kan det vara bränslerelät som begränsar strömmen till 9 volt, enligt kopplingsschemat ska ju plusen gå oavbrutet därifrån?
eller regleras strömmen genom minusledningen?
Kan det vara bränslerelät som begränsar strömmen till 9 volt, enligt kopplingsschemat ska ju plusen gå oavbrutet därifrån?
eller regleras strömmen genom minusledningen?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bränslepumpsrelä
Motorstyrsystem brukar styra på jordsidan, men om sondvärmen är styrd annat än av-på vet jag inte. Mät upp om du har spänningsfallet på plus eller jordsidan.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bränslepumpsrelä
Nu bytte jag till sonden jag tidigare testade förvärmningen på. det är en original som inte ens är ett år gammal.
Nollställde felkoderna
Startar upp bilen.
Det som ändrats när jag läser ut i Scantool
Gamla sensorn: Closed loop "sensor fault" (efter att ha värmt upp den med gaspådrag) 0,1-0.9V växlar flera ggr i sekunden
Nya sensorn efter flera minuter: ej uppvärmd med gaspådrag. Open loop "systemfault" mest 0V men kan hoppa upp till ca 4V men mest stillastående.
Kanske är fel på bägge sensorerna eller?
Nollställde felkoderna
Startar upp bilen.
Det som ändrats när jag läser ut i Scantool
Gamla sensorn: Closed loop "sensor fault" (efter att ha värmt upp den med gaspådrag) 0,1-0.9V växlar flera ggr i sekunden
Nya sensorn efter flera minuter: ej uppvärmd med gaspådrag. Open loop "systemfault" mest 0V men kan hoppa upp till ca 4V men mest stillastående.
Kanske är fel på bägge sensorerna eller?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Re: Bränslepumpsrelä
Fotografen wrote:Motorstyrsystem brukar styra på jordsidan, men om sondvärmen är styrd annat än av-på vet jag inte. Mät upp om du har spänningsfallet på plus eller jordsidan.
Mätte häromdan och det är på jordsidan som det felar, får bara ut 9 volt.
Vid kabelbrott eller kortslutning skulle jag väl inte ens få det?
Vad kan vara fel?
Mb CLK 230 K-01
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Mb 200E -89
Mb 200 -84
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests