Hej!
Idag när jag var ute med CLK'n så tändes plötsligt texten Alternator/Battery och lampor mm minskade i ljusstyrka. Efter några kilometrar kom ABS, ESP, BAS och andra felkoder upp och till slut gick bilen ner i någon form av limp mode. Fick blev bogsering sista kilometern.
Skall prova med ett nytt batteri i morgon eller vad tror ni? Om det är problemet kommer jag att kunna ta bort felkoder utan verkstad?
Tacksam för hjälp!
Mvh
Batteri/Laddnings problem
Batteri/Laddnings problem
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Re: Batteri/Laddnings problem
Immelmann wrote:Hej!
Idag när jag var ute med CLK'n så tändes plötsligt texten Alternator/Battery och lampor mm minskade i ljusstyrka. Efter några kilometrar kom ABS, ESP, BAS och andra felkoder upp och till slut gick bilen ner i någon form av limp mode. Fick blev bogsering sista kilometern.
Skall prova med ett nytt batteri i morgon eller vad tror ni? Om det är problemet kommer jag att kunna ta bort felkoder utan verkstad?
Tacksam för hjälp!
Mvh
Jag skulle börja med att kolla batteripolerna så det är kontakt ordentligt och inte oxiderat. Är det ok mäta upp batteriet och se om någon cell gett upp.
Har du lösa "pluggar" så kan du ju mäta syran i varje cell och då ska syravikten ligga på 1,26-1,28 om det är fulladdat
Annars går det ju att mäta med en multimeter också och då ska ju spänningen ligga på minst 12 volt mellan polerna. Du kan ju också lätt mäta om generatorn
laddar med en multimeter. Starta bilen och sen mät direkt på batteriet och funkar laddningen så ska ju multimetern visa 13.5- 14.2 volt nånting. Har du digitala
kliman så kan du även läsa ut laddningen där:
Tryck på och håll inne REST c:a 5 sek tills siffran 1 syns till vänster. Tryck sen på vänstra AUTO knappen och stega fram till position 24. Då ska du se laddströmmen till höger i displayen
Felkoderna för ABS ESP m.m kommer alltid upp om man t.ex bytt batteri. Dom kan du nolla själv genom att vrida ratten till ändläge åt båda hållen när du kopplat
in batteriet igen.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Batteri/Laddnings problem
Håkan J wrote:Immelmann wrote:Hej!
Idag när jag var ute med CLK'n så tändes plötsligt texten Alternator/Battery och lampor mm minskade i ljusstyrka. Efter några kilometrar kom ABS, ESP, BAS och andra felkoder upp och till slut gick bilen ner i någon form av limp mode. Fick blev bogsering sista kilometern.
Skall prova med ett nytt batteri i morgon eller vad tror ni? Om det är problemet kommer jag att kunna ta bort felkoder utan verkstad?
Tacksam för hjälp!
Mvh
Jag skulle börja med att kolla batteripolerna så det är kontakt ordentligt och inte oxiderat. Är det ok mäta upp batteriet och se om någon cell gett upp.
Har du lösa "pluggar" så kan du ju mäta syran i varje cell och då ska syravikten ligga på 1,26-1,28 om det är fulladdat
Annars går det ju att mäta med en multimeter också och då ska ju spänningen ligga på minst 12 volt mellan polerna. Du kan ju också lätt mäta om generatorn
laddar med en multimeter. Starta bilen och sen mät direkt på batteriet och funkar laddningen så ska ju multimetern visa 13.5- 14.2 volt nånting. Har du digitala
kliman så kan du även läsa ut laddningen där:
Tryck på och håll inne REST c:a 5 sek tills siffran 1 syns till vänster. Tryck sen på vänstra AUTO knappen och stega fram till position 24. Då ska du se laddströmmen till höger i displayen
Felkoderna för ABS ESP m.m kommer alltid upp om man t.ex bytt batteri. Dom kan du nolla själv genom att vrida ratten till ändläge åt båda hållen när du kopplat
in batteriet igen.
Okidoki. Tackar för svar!
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Re: Batteri/Laddnings problem
Satte i ett fräscht batteri i dag och startade upp. Alla felkoder gick bort av sig själva utom ESP men efter jag vridit hjulen till ändlägena så slockna även den. Kvar bara radio koden som felmeddelande men det väntade jag med. Körde hem bilen. Väl hemma mätte jag spänningen med avstängd motor till 12,5 V. Startade upp motorn och mätte igen, nu var det under 12 V!? Stängde av och lät den stå. Kollade lite i WIS och hittade att den inte laddar fullt direkt efter start utan rampar upp strömstyrkan. Kanske jag var för snabb? Jag körde ju hem utan problem ca 2 mil utan problem.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Re: Batteri/Laddnings problem
Spänningen rampas upp på typ ett par sekunder. Har du under 12V när motorn går då laddar inte generatorn alls.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Batteri/Laddnings problem
torake wrote:Spänningen rampas upp på typ ett par sekunder. Har du under 12V när motorn går då laddar inte generatorn alls.
Jag anslöt ett instrument till cigarettuttaget och startade motorn. Den låg runt 12 V vid tomgång och det hände inte mycket när jag gav gas. Får hoppas att det är regulatorn.
Nåt speciellt att tänka på när man tar ner generatorn?
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Re: Batteri/Laddnings problem
Nu är problemet borta . Bytte regulatorn. Behövde inte ens ta bort generatorn för komma åt och byta. Nu laddar den med över 13 volt vid tomgång.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests