Batteri/Laddnings problem

Här diskuterar vi modellerna C208, C209.
User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Batteri/Laddnings problem

Postby Immelmann » Mon 12 Oct, 2015 21:43

Hej!
Idag när jag var ute med CLK'n så tändes plötsligt texten Alternator/Battery och lampor mm minskade i ljusstyrka. Efter några kilometrar kom ABS, ESP, BAS och andra felkoder upp och till slut gick bilen ner i någon form av limp mode. Fick blev bogsering sista kilometern.

Skall prova med ett nytt batteri i morgon eller vad tror ni? Om det är problemet kommer jag att kunna ta bort felkoder utan verkstad?

Tacksam för hjälp!

Mvh
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Batteri/Laddnings problem

Postby Håkan J » Mon 12 Oct, 2015 22:34

Immelmann wrote:Hej!
Idag när jag var ute med CLK'n så tändes plötsligt texten Alternator/Battery och lampor mm minskade i ljusstyrka. Efter några kilometrar kom ABS, ESP, BAS och andra felkoder upp och till slut gick bilen ner i någon form av limp mode. Fick blev bogsering sista kilometern.

Skall prova med ett nytt batteri i morgon eller vad tror ni? Om det är problemet kommer jag att kunna ta bort felkoder utan verkstad?

Tacksam för hjälp!

Mvh


Jag skulle börja med att kolla batteripolerna så det är kontakt ordentligt och inte oxiderat. Är det ok mäta upp batteriet och se om någon cell gett upp.
Har du lösa "pluggar" så kan du ju mäta syran i varje cell och då ska syravikten ligga på 1,26-1,28 om det är fulladdat
Annars går det ju att mäta med en multimeter också och då ska ju spänningen ligga på minst 12 volt mellan polerna. Du kan ju också lätt mäta om generatorn
laddar med en multimeter. Starta bilen och sen mät direkt på batteriet och funkar laddningen så ska ju multimetern visa 13.5- 14.2 volt nånting. Har du digitala
kliman så kan du även läsa ut laddningen där:

Tryck på och håll inne REST c:a 5 sek tills siffran 1 syns till vänster. Tryck sen på vänstra AUTO knappen och stega fram till position 24. Då ska du se laddströmmen till höger i displayen

Felkoderna för ABS ESP m.m kommer alltid upp om man t.ex bytt batteri. Dom kan du nolla själv genom att vrida ratten till ändläge åt båda hållen när du kopplat
in batteriet igen.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Re: Batteri/Laddnings problem

Postby Immelmann » Mon 12 Oct, 2015 22:40

Håkan J wrote:
Immelmann wrote:Hej!
Idag när jag var ute med CLK'n så tändes plötsligt texten Alternator/Battery och lampor mm minskade i ljusstyrka. Efter några kilometrar kom ABS, ESP, BAS och andra felkoder upp och till slut gick bilen ner i någon form av limp mode. Fick blev bogsering sista kilometern.

Skall prova med ett nytt batteri i morgon eller vad tror ni? Om det är problemet kommer jag att kunna ta bort felkoder utan verkstad?

Tacksam för hjälp!

Mvh


Jag skulle börja med att kolla batteripolerna så det är kontakt ordentligt och inte oxiderat. Är det ok mäta upp batteriet och se om någon cell gett upp.
Har du lösa "pluggar" så kan du ju mäta syran i varje cell och då ska syravikten ligga på 1,26-1,28 om det är fulladdat
Annars går det ju att mäta med en multimeter också och då ska ju spänningen ligga på minst 12 volt mellan polerna. Du kan ju också lätt mäta om generatorn
laddar med en multimeter. Starta bilen och sen mät direkt på batteriet och funkar laddningen så ska ju multimetern visa 13.5- 14.2 volt nånting. Har du digitala
kliman så kan du även läsa ut laddningen där:

Tryck på och håll inne REST c:a 5 sek tills siffran 1 syns till vänster. Tryck sen på vänstra AUTO knappen och stega fram till position 24. Då ska du se laddströmmen till höger i displayen

Felkoderna för ABS ESP m.m kommer alltid upp om man t.ex bytt batteri. Dom kan du nolla själv genom att vrida ratten till ändläge åt båda hållen när du kopplat
in batteriet igen.


Okidoki. Tackar för svar! :-)
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Re: Batteri/Laddnings problem

Postby Immelmann » Tue 13 Oct, 2015 18:44

Satte i ett fräscht batteri i dag och startade upp. Alla felkoder gick bort av sig själva utom ESP men efter jag vridit hjulen till ändlägena så slockna även den. Kvar bara radio koden som felmeddelande men det väntade jag med. Körde hem bilen. Väl hemma mätte jag spänningen med avstängd motor till 12,5 V. Startade upp motorn och mätte igen, nu var det under 12 V!? Stängde av och lät den stå. Kollade lite i WIS och hittade att den inte laddar fullt direkt efter start utan rampar upp strömstyrkan. Kanske jag var för snabb? Jag körde ju hem utan problem ca 2 mil utan problem.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Batteri/Laddnings problem

Postby torake » Tue 13 Oct, 2015 21:03

Spänningen rampas upp på typ ett par sekunder. Har du under 12V när motorn går då laddar inte generatorn alls.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Re: Batteri/Laddnings problem

Postby Immelmann » Fri 16 Oct, 2015 07:59

torake wrote:Spänningen rampas upp på typ ett par sekunder. Har du under 12V när motorn går då laddar inte generatorn alls.


Jag anslöt ett instrument till cigarettuttaget och startade motorn. Den låg runt 12 V vid tomgång och det hände inte mycket när jag gav gas. Får hoppas att det är regulatorn.
Nåt speciellt att tänka på när man tar ner generatorn?
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Re: Batteri/Laddnings problem

Postby Immelmann » Sat 24 Oct, 2015 14:39

Nu är problemet borta :-D . Bytte regulatorn. Behövde inte ens ta bort generatorn för komma åt och byta. Nu laddar den med över 13 volt vid tomgång.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001


Return to “CLK”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests