Hej Forumet!
Tänkte byta kylarvätska på min CLK430
Något man skall tänka på när man tappar ur resp. fyller på nytt?
Finns det någon avluftning el. dylikt som skall öppnas t.ex?
Är det lämpligt att spola rent med vatten innan man fyller?
Kanske finns instruktion på nätet nånstans?
Nån som kan/vet?
Byta kylarvvätska
Re: Byta kylarvvätska
Jag fick rådet av bekant att fylla, starta upp och låta motorn
bli varm. Enligt honom var det OK att ta en liten tur.
AC'n skulle vara av så att fläkten inte startar.
Extra dunk med kylarvätska skulle medtagas, och man skall stanna till
då och då för att kolla vätskenivån. Det samlas luft inne i systemet
som sedan "bubblar ut" när termostaten öppnar varvid man kan efterfylla.
För min gamla SAAB 9-5 var detta inte OK. Motorn skulle startas och gå på
tomgång. Efterfyllning skulle ske så snart det bubblade...
För säkerhets skull skulle jag nog ändå applicera "SAAB-metoden"
så att man inte riskerar att kränga toppen.
Någon luftningsventil har jag inte hittat på vare sig min M113
eller M271...
bli varm. Enligt honom var det OK att ta en liten tur.
AC'n skulle vara av så att fläkten inte startar.
Extra dunk med kylarvätska skulle medtagas, och man skall stanna till
då och då för att kolla vätskenivån. Det samlas luft inne i systemet
som sedan "bubblar ut" när termostaten öppnar varvid man kan efterfylla.
För min gamla SAAB 9-5 var detta inte OK. Motorn skulle startas och gå på
tomgång. Efterfyllning skulle ske så snart det bubblade...
För säkerhets skull skulle jag nog ändå applicera "SAAB-metoden"
så att man inte riskerar att kränga toppen.
Någon luftningsventil har jag inte hittat på vare sig min M113
eller M271...
Re: Byta kylarvvätska
Uky
Tack för svaret.
Tack för svaret.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests