Någon risk med sänkning?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
petmoi
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 20 Sep, 2010 20:56
Location: Karlskoga

Någon risk med sänkning?

Postby petmoi » Fri 25 Mar, 2011 23:45

Har bokat tänkt boka en tid för sänkning av bilen en s320 -99 med aimatic!
På elektronisk väg kan dom sänka bilen med 20mm! 600kr


Finns några risker med o göra detta ingreppet eller är det ofarligt?

mvh
Petri

User avatar
rwider
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 102
Joined: Tue 02 Aug, 2005 21:31
Location: Malmö

Re: Någon risk med sänkning?

Postby rwider » Sat 26 Mar, 2011 14:00

Vad jag har läst mig till på de Amerikanska forumen där dom har en förkärlek för detta ska det inte vara några problem..
Jag har själv beställt ett stagkit från adjustable airrides.
Så kan man själv justera lite när man känner för det, inte heller det ska va några problem.. igen med US forumen som referens där många har gjort det.
Fördelen som jag ser det är ju att man kan sänka väldigt mycket om man vill :)

petmoi wrote:Har bokat tänkt boka en tid för sänkning av bilen en s320 -99 med aimatic!
På elektronisk väg kan dom sänka bilen med 20mm! 600kr


Finns några risker med o göra detta ingreppet eller är det ofarligt?

mvh
Petri

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Någon risk med sänkning?

Postby Volvo suger hästb....! » Sat 26 Mar, 2011 16:00

Finns inga som helst risker med denna operation, oavsett om den görs
via Star Diagnosis eller med justerbara stag(vilket jag själv sänkte min
kärra med). Och den som påstår motsatsen vet inte ett skit om hur
nivåsensorerna fungerar rent mekaniskt på dessa kärror!

Vad det handlar om är att man helt enkelt lurar nivåsensorerna, som sitter
sammanlänkade med fasta stag mellan karossen och stötdämparna.

På en W220:a med airmatic-stötdämpare så kan man själv sänka bak-
stötdämparna genom att justera nivåsensorn uppåt(sitter bara en nivå-
sensor där bak mitt emellan bakhjulen). Fram så måste man dock ha 2st
justerbara stag.

På en W220:a med ABC-stötdämpare(som det sitter standard på bl.a alla
AMG-kärrorna, inklusive min W220:a) så måste man ha 4st justerbara stag
för att kunna sänka kärran runt om, eftersom det på dessa kärror sitter en
nivåsensor i vardera hjulhus. För att sänka kärran så skall stagens längd
justeras till något kortare längd än orginalstagen. Här bör man dock ta det
väldigt försiktigt och bara justera ungefär ett 1/6 varv åt gången, eftersom
nivåsensorerna är väldigt finkänsliga, och risken därför är stor att däcken
kan ta i i hjulhusen/skärmkanterna om man kortar stagen för mycket i början.

Sedan går det, om mercameken verkligen vet hur Star Diagnosis kan användas,
som redan beskrivet även att sänka kärran via Star Diagnos. Finns till och med
beskrivet på Youtube hur man skall gå till väga i Star Diagnosis för att korrigera
en kärras höjd....om nu inte mercameken vet hur det ska utföras(vilket ett fler-
tal dessvärre inte vet, som jag varit i kontakt med) :roll:

Se bara till och få en hjulinställning gjord efter sänkningen!
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
petmoi
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 20 Sep, 2010 20:56
Location: Karlskoga

Re: Någon risk med sänkning?

Postby petmoi » Tue 29 Mar, 2011 20:09

Tackar för svaren då sänker jag med lugn i kroppen!

//petri

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Någon risk med sänkning?

Postby Marie » Tue 29 Mar, 2011 23:58

Största risken är väl att bilen blir ful som stryk..... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest