En av alla de "lustiga" effekter man kan få av dåligt batteri/låg batterispänning (utan att bilen varnar) är att kombiinstrumentet slocknar. Det hjälpte för mig att ladda batteriet ordentligt när jag hade en W220 och panelen slocknade (felet kom aldrig tillbaka).
Kanske inte alls problemet för denna trådskapare, men det förtjänar att nämnas. Ladda batteriet ordentligt med en C-tek eller motsvarande minst en gång i månaden, helst varannan vecka, så minskar "lustigheterna" i elsystemet radikalt.
Problem med W220
Re: Problem med W220
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: Problem med W220
Etoda wrote:Ladda batteriet ordentligt med en C-tek eller motsvarande minst en gång i månaden,
helst varannan vecka, så minskar "lustigheterna" i elsystemet radikalt.
Instämmer till fullo, vad det gäller dessa batterislukande kärror
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
Re: Problem med W220
Svagheten med w220 instrumentkluster är att sipmos transistorerna (3 st) blir hvetes varma och kan helt enkelt sluta fungera. Det är ett designfel som tas upp i MBWorld forumet och kan lagas om man är lite händig med lödpennan.
Då en transistor går sönder, så försöker de återstående kompensera och blir om möjligt ännu varmare. Till slut brinner alla upp och orsakar kortslutning ( 5A säkringen ryker direkt).
Transistorerna måste då bytas ( 2 st Infeon BUZ102S och 1 st Infeon BUZ102SL) för att få klustret och större delen av instrumentbrädan att fungera.
Har gjort detta på min S 500 och klustret funkar igen
Däremot så snubblade jag på mållinjen då jag upptäckte att comanden inte vill starta längre..
Då en transistor går sönder, så försöker de återstående kompensera och blir om möjligt ännu varmare. Till slut brinner alla upp och orsakar kortslutning ( 5A säkringen ryker direkt).
Transistorerna måste då bytas ( 2 st Infeon BUZ102S och 1 st Infeon BUZ102SL) för att få klustret och större delen av instrumentbrädan att fungera.
Har gjort detta på min S 500 och klustret funkar igen
Däremot så snubblade jag på mållinjen då jag upptäckte att comanden inte vill starta längre..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest