S320 -01. Har det senaste tiden fått ett starkt kompressorljud från höger fram - någonstans under eller intill spolarvätskebehållaren. Börjar strax efter kallstart och går sedan i kortare perioder, ffa vid låga varv, dock ej vid tomgång. Fått olika bud på ursprunget: Pump till luftfjädring eller pump till avgasrening? Ger inga synbara effekter och inga som helst felmeddelande. Bara ett störande (väldigt högt) ljud som överröstar motorn flera ggr om vid låga varv. Låter precis som en 12V tillbehörspump för att pumpa däck om ni lyssnat till en sådan.....
Kan det vara så enkelt att en slang hoppat av och att aktuell pump därmed inte har någon ljuddämpning?
Tips om tänkbara fel och hur man kommer åt pumpen (inifrån eller underifrån eller.....) mottages tacksamt!
Luftpump men vilken och hur?
Re: Luftpump men vilken och hur?
Kompressorn till Airmaticen (luftfjädringen) sitter under lyset höger fram.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Luftpump men vilken och hur?
Etoda wrote:Kompressorn till Airmaticen (luftfjädringen) sitter under lyset höger fram.
Ok. vet du om den är åtkomlig underifrån eller ska man demontera strålkastarenheten?
Några gånger har det hörts ett större "Pyssssshhhhhh" från samma region efter att jag låst upp bilen. Är det normalt eller ger det kanske en fingervisning till eventuellt fel?
Re: Luftpump men vilken och hur?
Åtkomsten är underifrån, så du plockar plasten, ev också i hjulhuset. Har ingen aning om vad ditt "Pysssshhhh" kan betyda.
Det sitter ett ventilblock vid pumpen som, enligt detta forum, det är vanligt att det blir fel på. Då blir iofs fjädringen också knas, så om bilen funkar som den ska lär du inte ha fel på det.
Det sitter ett ventilblock vid pumpen som, enligt detta forum, det är vanligt att det blir fel på. Då blir iofs fjädringen också knas, så om bilen funkar som den ska lär du inte ha fel på det.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Luftpump men vilken och hur?
När jag bytte pump satt jag mina gummibussningar fel o det gjorde så jag fick oljud från kompressorn kanske en sån som gett sig!
Re: Luftpump men vilken och hur?
Nej det var värre än så..... Hela bakre gaveln hade lossnat! Konstruktionen verkar lite tafflig: Gaveln, som också agerar bakre fäste på pumpen, sitter med 4 popnitar. Oxidbildning mellan aluminiumhuset och plåtgaveln trycker isär ytorna. Innanför gaveln finns en gummitätning. Eftersom det inte är meningen att man ska demontera kunde de lika gärna ha svetsat på ett lock i aluminium.
Ska försöka med kemisk metall.
Samma tokiga metallkombination finns fö i själva upphängningen så den fick nytillverkas också... Som lök på laxen var skruven som utgör en fast del av upphängningen svetsad.
Ska försöka med kemisk metall.
Samma tokiga metallkombination finns fö i själva upphängningen så den fick nytillverkas också... Som lök på laxen var skruven som utgör en fast del av upphängningen svetsad.
Re: Luftpump men vilken och hur?
Det lät ju knappast som en proffsig lösning!?
Asse W220 -00 S500L Vadå?! Måste ju få plats med 2 barnstolar OCH åka fort.
Re: Luftpump men vilken och hur?
Nej, det är det inte! Att jag ändå använde den beror på att upphängningarna oxiderat (aluminium och järn förenat för evigt) så att demontering utan att förstöra är omöjlig.
En möjlig variant är att borra ur resterna av popnitarna på plats och gänga hålen för att sedan skruva fast gaveln med max M5.
Annars vinkelslip för demontering och sedan svetsa in nya fästbultar. Åtkomligheten för de båda främre fästpunkterna är dock begränsad!
En möjlig variant är att borra ur resterna av popnitarna på plats och gänga hålen för att sedan skruva fast gaveln med max M5.
Annars vinkelslip för demontering och sedan svetsa in nya fästbultar. Åtkomligheten för de båda främre fästpunkterna är dock begränsad!
Re: Luftpump men vilken och hur?
För att förtydliga mitt inlägg så syftade jag på hur Merca har löst det hela! Om det finns möjlighet att borra och gänga m5 så låter det som en bra lösning på problemet.
Asse W220 -00 S500L Vadå?! Måste ju få plats med 2 barnstolar OCH åka fort.
Re: Luftpump men vilken och hur?
Ok. Hade borrat om det funnits möjlighet att plocka ut pumpen. Som det var så gjorde jag åt hela förrådet av borr (bröt nog av 6-7 stycken) då man inte fick stabilitet och borrvinkel att funka. Gav upp och valde annan väg...
Re: Luftpump men vilken och hur?
Hejsan!
Kika gärna på mina inlägg ang. byte av kompressor till Airmatic.
Tror det är begripligt återgivet!
Lycka till
Kika gärna på mina inlägg ang. byte av kompressor till Airmatic.
Tror det är begripligt återgivet!
Lycka till
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
Re: Luftpump men vilken och hur?
Göran W wrote:S320 -01. Har det senaste tiden fått ett starkt kompressorljud från höger fram - någonstans under eller intill spolarvätskebehållaren. Börjar strax efter kallstart och går sedan i kortare perioder, ffa vid låga varv, dock ej vid tomgång. Fått olika bud på ursprunget: Pump till luftfjädring eller pump till avgasrening? Ger inga synbara effekter och inga som helst felmeddelande. Bara ett störande (väldigt högt) ljud som överröstar motorn flera ggr om vid låga varv. Låter precis som en 12V tillbehörspump för att pumpa däck om ni lyssnat till en sådan.....
Kan det vara så enkelt att en slang hoppat av och att aktuell pump därmed inte har någon ljuddämpning?
Tips om tänkbara fel och hur man kommer åt pumpen (inifrån eller underifrån eller.....) mottages tacksamt!
Nej, det lär vara sista sucken som pumpen ger ifrån sig= Byt så fort du kan!
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
Re: Luftpump men vilken och hur?
Ooopps! Hade glömt att avsluta den tråden. Jodå, pumpen blev inte gammal. Den la ner verksamheten ganska snart och byttes mot en ny.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest