Dåliga batteri eller strömtjuv?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
cederlund
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 122
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:55
Location: Charlottenberg
Contact:

Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby cederlund » Wed 23 Jan, 2013 23:08

Börjar bli trött på att inte kunna använda min webasto och att alltid fundera över om jag ska ha ström nog att få start på min 400cdi på morgonen, de här är ett problem som bara finns när det är -5 och neråt..

Satt ett 90ah batteri och har även testat med ett 100ah batteri och båda tar emot ström som dom ska och är bra drag i båda nyladdade, men så fort den stått över natten så är de dålig kräm igen och de är precis så den smäller igång.

Är båda mina batteri dåliga, finns de ett extra batteri någonstans i den som är kasst eller har jag en strömtjuv någonstans i all härlig elektronik?

Är de vettigt att ampere mäta traditionellt, dvs av med jorden av batteriet och mäta förbrukningen emellan jordpolen och jordkabeln med bilen i "vilo läge" eller finns de bättre alternativ?

Vädra gärna era idéer och teorier!
S400cdi L Exclusive Desigo -03
S350dt -94
CEDERLUND

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby Etoda » Thu 24 Jan, 2013 11:29

Mina erfarenheter säger mig att det är dåligt batteri, annars hade du troligen haft problem vid alla temperaturer. Tyvärr är livslängden ofta inte mer än kanske 3 år på ett "modernt" batteri när man frekvent använder Webasto. Tycker också du skulle ha större batteri i en sådan bil. Är det inte 120 Ah i original? När du skriver "har även testat med ett 100ah batteri och båda tar emot ström som dom ska" misstänker jag att du provat något begagnat med några år på nacken. Funkar sällan.

I en w220 måste du ladda batteriet fullt med typ Ctek-laddare minst en gång i månaden (helst varannan vecka vintertid) för att slippa problem. Generatorn laddar aldrig batteriet fullt, av någon obegriplig anledning. Har du inga andra lustigheter som händer, typ Comanden funkar inte alla dagar, varningslampor tänds intermittent, kombiinstrumentet slocknar omotiverat för att fungera nästa gång bilen startas m.m.? Det är i så fall typiska tecken på dåligt/dåligt laddat batteri. Finns massor på forumen om detta. Du kan inte jämföra W220 med äldre modeller i detta avseende.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby psycho » Thu 24 Jan, 2013 15:15

Jag han med två batterier på tre år på min W220, utan bensinvärmare. Är nog inte onormalt för en W220, men se till att ha mer än 100Ah. Sen kan det ju vara så att det är ett litet lekage på Luftfjädringen så behövs inte så mycket mer.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

cederlund
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 122
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:55
Location: Charlottenberg
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby cederlund » Thu 24 Jan, 2013 17:11

Importerade bilen i sommras, så har ingen aning hur gammalt batteriet är, 100ah batteriet är 2år gammalt, men som sagt jag kan ju inte utesluta batteriet när jag inte testat med ett nytt.

Sitter ABC på min så luftläckage hoppas jag inte att jag har :) Annars har den inga konstigheter för sig, allt fungerar helt normalt.

Laddar den med c-tek, men får den stå utan laddare över natten så är det precis så jag får start igen när de är kallt, hade även in 100ah batteriet i värmen och laddade över natten med c-tek, monterade de i bilen och körde webasto i 30min sen va batteriet slut, på med laddaren i 10min och den starta.

Någon som vet var man får tag i större än 100ah som passar bak då? Är de största jag hittar.

När jag tänker efter så får jag EPC när de precis är så att jag får igång bilen ibland, gasen är helt död. Brukar låta den stå på tomgång ett tag och starta om den så är det borta. Har förmodligen en dålig srs matta i passagerarstolen också då srs blinkar till och försvinner ibland när någon kliver i eller ur, men känns som att de inte kan ha nått med de här att göra för jag har problem även när jag åker själv.
S400cdi L Exclusive Desigo -03
S350dt -94
CEDERLUND

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby stenen » Thu 24 Jan, 2013 18:03

Rekomenderar Varta silver 100A, håller 3 - 4 ggr längre än tex Biltemas silverbatterier.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby psycho » Thu 24 Jan, 2013 23:05

Batterilagret har upp till 120Ah som borde passa. Låter som dåligt batteri.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

cederlund
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 122
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:55
Location: Charlottenberg
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby cederlund » Thu 24 Jan, 2013 23:10

Ja de är nog bara att införskaffa ett nytt batteri!

Hittar tyvärr inget större än 95-100ah i storeken 354*175*190mm där heller.
S400cdi L Exclusive Desigo -03
S350dt -94
CEDERLUND

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby stenen » Fri 25 Jan, 2013 00:08

S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby Etoda » Fri 25 Jan, 2013 17:33

stenen wrote:Du kan sluta söka, här är det

http://www.laitis.se/bilbatteri-silver- ... -3162.html


Det var inte så dyrt, faktiskt. Inte mycket dyrare än Biltema, men kvalitét, så det var ett bra tips tycker jag! :thumbright: (Även om det är i minsta laget.)
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby Etoda » Fri 25 Jan, 2013 17:40

cederlund wrote:Laddar den med c-tek, men får den stå utan laddare över natten så är det precis så jag får start igen när de är kallt, hade även in 100ah batteriet i värmen och laddade över natten med c-tek, monterade de i bilen och körde webasto i 30min sen va batteriet slut, på med laddaren i 10min och den starta.


Då behöver du nog inte fundera mer! Webaston skall teoretiskt kunna gå 4-5 timmar på ett friskt fulladdat 100 Ah. Nytt batteri snarast.

(Jag vet att Webaston är programmerad att stänga av sig själv efter 30 min, men den skulle kunna gå 8-10 ggr på raken innan ett friskt batteri är tömt.)
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

cederlund
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 122
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:55
Location: Charlottenberg
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby cederlund » Sat 26 Jan, 2013 01:44

Kollat runt lite på olika batteritest och det som ser ut att vara bäst kvalité är Exide/Tudor, deras största batteri ligger på 100Ah och cca 900, verkar inte finnas mer ah i dom måtten som passar bak i w220.

Ja som du skriver så stänger värmaren av efter 30min, och de ska ju gå att köra den flera gånger om med ett friskt batteri, så de är väl bara att handla ett nytt och hoppas att man får sätta sig i en varm bil som startar resten av vintern ;)
S400cdi L Exclusive Desigo -03
S350dt -94
CEDERLUND

cederlund
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 122
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:55
Location: Charlottenberg
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby cederlund » Fri 01 Mar, 2013 00:31

cederlund wrote:Kollat runt lite på olika batteritest och det som ser ut att vara bäst kvalité är Exide/Tudor, deras största batteri ligger på 100Ah och cca 900, verkar inte finnas mer ah i dom måtten som passar bak i w220.

Ja som du skriver så stänger värmaren av efter 30min, och de ska ju gå att köra den flera gånger om med ett friskt batteri, så de är väl bara att handla ett nytt och hoppas att man får sätta sig i en varm bil som startar resten av vintern ;)


Allt löste sig med ett nytt Tudor High-Tech 100ah batteri! :) Vart verkligen ett helt nytt liv i bilen :)
S400cdi L Exclusive Desigo -03
S350dt -94
CEDERLUND

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby Etoda » Sun 03 Mar, 2013 16:51

Kul när det funkar! Tyvärr är det så att dessa bilar käkar batterier. Vill du inte byta igen om ett år eller ett och ett halvt, ladda fullt (minst över en natt) med Ctek-laddare eller liknande en gång varannan vecka på vintern och en gång i månaden på sommaren. Då slipper du mycket problem!
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby V70tdi » Sun 03 Mar, 2013 17:33

Etoda wrote:Kul när det funkar! Tyvärr är det så att dessa bilar käkar batterier. Vill du inte byta igen om ett år eller ett och ett halvt, ladda fullt (minst över en natt) med Ctek-laddare eller liknande en gång varannan vecka på vintern och en gång i månaden på sommaren. Då slipper du mycket problem!


Är det så illa ställt att ingenjörerna räknat bort sig :?: Eller är det en laddhybrid :lol:
Kanske läge att kika på om det går att klämma i en generator som orkar leverera mer.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Dåliga batteri eller strömtjuv?

Postby Etoda » Mon 04 Mar, 2013 21:30

V70tdi wrote:Är det så illa ställt att ingenjörerna räknat bort sig :?: Eller är det en laddhybrid :lol:
Kanske läge att kika på om det går att klämma i en generator som orkar leverera mer.


Be mig inte förklara hur, men jag har lärt mig den hårda vägen att bilen inte laddar batteriet riktigt fullt. Massa konstiga "elfel" får man också när batteriet börjar bli halvtaskigt laddat. Gäller andra modeller än W220 för den delen. Tror inte det är generatorns kapacitet, men vet egentligen inte. Finns många trådar om detta...
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests