Airmatic

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Airmatic

Postby Van der Verhart » Wed 20 Mar, 2013 23:20

Dom har blivit ersatt till 211 kompressor,dom har inte monterat fel eller byggt om,man byter ett luftrör mellan dom.

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Airmatic

Postby stenen » Thu 21 Mar, 2013 00:31

mercedes_w115 wrote:
stenen wrote:Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.


Vad är anledningen till att dom monterade en sådan kompressor istället?


Priset, de sa att man gör så, 211 kompressorerna görs i betydligt större volymer, så då blir priset bättre.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic

Postby Roger J » Thu 21 Mar, 2013 00:33

Jag har en 211 kompressor i min med och det är sant att det bara är tryck och insugsslangar som skiljer sig mellan :-)

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Airmatic

Postby Volvo suger hästb....! » Fri 22 Mar, 2013 15:13

Och så här kan man själv byta denna kompressor.

https://www.arnottindustries.com/ftpMan ... 2-S-RR.pdf

Söker man sedan lite på nätet, om kompressorer, så ser man ganska snart att
identiskt likvärdiga kompressorer går att få tag i för betydligt billigare pengar än
vad exempelvis Merca ska ha för dem. Och som sagt även Mercas kompressorer
är tillverkade någonstans i Asien, där flertalet av dessa kompressorer görs.

Har en själv på en utav mina hojar, för att hissa/sänka "rumpan" på'n, samt till
kompressorhornen(= modell lastbilstuta). Allt detta har, via letande på nätet,
kostat mig under $700, inklusive accumulatortank(för hornen), kompressor,
2st horn, tryckvakt, 2st luftstötdämpare(till en softail) samt en magnetventil.
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests