Hö framdörr, all el död????

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Hö framdörr, all el död????

Postby Thomas SE » Wed 17 Apr, 2013 00:41

Min nyinköpta S 500 är jättefin men två dagar efter köpet la hö framdörr av. All el dvs. ruta, elsäte, backspegel, belysning runt knapparna, stolsvärme, stolsfläkt osv är borta. Passagerarsätet går dock att reglera via "presidentstyrningen" i hö bakdörr men hö backspegel och hö sidoruta går ej att reglera via min vänstra förardörr. Ibland funkar allt igen som det ska för att sedan lägga av med öppet högerfönster eller infälld backspegel på hö sida - inte så kul. Är det någon som har erfarenhet av detta? Det lär sitta en data box i dörren men är det verkligen säkert att det är den? Eftersom inte ens belysningen runt knapparna funkar verkar det ju vara totalt el eller jordbortfall eller tänker jag fel? Styrs verkligen belysningen runt knapparna av en databox??
Vore toppen om någon kunde hjälpa mig med tips eller erfarenheter!
P.S. Ringde upp säljaren och han intygade att det allll....driiig hade hänt föööruuut, haha.
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Uky » Wed 17 Apr, 2013 22:07

Funderar på om Du inte har kabelbrott i slingan som går från
chassiet (B-stolpen) till dörren.

Alternativet är också glapp i något kontaktdon till styrboxen
(Dörrmodulen).

Börjar Du dra i kablaget så var försiktig ifall det sitter en AirBag
i dörren. Styrningen till den ingår i SRS-systemet, och det sätter
en felkod som måste nollas mha StarDiagnos (= ÅF) om den bryts
under felsökning om Du har nyckel i läge 1+ alternativt keyless-
kortet i fickan och någon drar i handtaget...

Det är inte ovanligt med glapp pga fukt och ofta räcker det att man
micklar med kontakterna. På 215 (samma plattform) har MB använt
ganska grovkardelig kabel som garanterat vickas av efter ett antal år
och det problemet är välkänt. Jag hade avbrott i kablaget på
förarsidan. Reservkablage finns att köpa, men den händige fixar
det själv med lödkolv + krympslang.

Börja med att demontera dörrklädseln på insidan. Leta fram styrboxen
och kolla alla kontakter. Hittar Du inget där blir nästa steg kablaget.

:robot:

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Thomas SE » Thu 18 Apr, 2013 02:23

Tack för bra tips, då verkar det som jag var på rätt spår. En fråga bara - var sitter skruvarna till innerpanelen till 220?
Någon som vet???
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Van der Verhart » Thu 18 Apr, 2013 22:22

Om du drar trälisten rakt ut så hittar du skruvar där bakom,innerhandtaget är delat i mitten...dra ut yttre halvan och skruva bort den övre.Nu kan du ta bort den delen av klädseln rakt ut,innanför sitter dörrstyrdonet.

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Thomas SE » Thu 18 Apr, 2013 23:52

Tack för tipsen hittils, ska börja riva med bilen i helgen.
Återkommer med resultatet.
Krånglande bil el är dock inget som jag känner entusiasm att ta itu med, särskilt inte med en massa databurkar som inte verkar följa Ohms lag...
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Etoda » Wed 24 Apr, 2013 13:32

Thomas SE wrote:Krånglande bil el är dock inget som jag känner entusiasm att ta itu med, särskilt inte med en massa databurkar som inte verkar följa Ohms lag...


Då bör du nog sälja din W220 kvickt... (eller skaffa dig Carsoft eller Star Diagnosis, sök på ebay.de eller ebay.co.uk för priser).
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Thomas SE » Wed 24 Apr, 2013 22:52

Hittills har jag felsökt med Ohms lag men Star Diagnosis kanske är ett snäpp upp. Om Du har lust får Du gärna ge några förslag på felanalyser som den klarar och vad den kostar. Vad behövs för grejer? Sladdar, dator, CD?
Tacksam för tips
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Etoda » Thu 25 Apr, 2013 17:31

Laptop, interface och sladdar samt programvara. Carsoft är eftermarknad och Star Diagnosis/Xentry är MB:s eget system. Finns i "lösvikt" med fulprogramvara från ca 1000-lappen (Carsoft) till färdiginstallerat med laptop och support för mellan 10 000 - 15 000 kr (Star). Hur du gör beror på hur mycket datatekniker du är. Ebay är din vän, bara sök där.

Om du inte har tillgång till diagnosdator kommer du drivas till vansinne, precis som du själv noterat. Det funkar inte att börja byta grejor på chans, om man inte har massa pengar över. Då är det bättre att uppsöka verkstad och köpa en diagnos. Har man pengar över kan ju verkstaden lika gärna fixa det direkt också... (Det är svårt nog ändå med diagnosmöjligheter. Felet behöver ju t.ex. inte vara där datorn säger till dig, utan det du får besked om kan ju vara ett följdproblem.)

Har du köpt en pre-facelift av W220 är elsystemet inte särskilt stabilt och inköp av diagnosutrustning lär gå ihop sig på ett år eller två. Även om du köper ett komplett paket med Star för 15000 kr. Mekaniskt kommer troligen inget krångla för dig på bilen (utöver kompressor, ventilblock och remhjulet på vevaxeln om dessa ej är bytta), men el och övrig utrustning...
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Thomas SE » Thu 25 Apr, 2013 21:02

Tack Etoda!
Då vet man vad man kan vänta sig. Ska kolla efter Carsoft på Ebay. Har en W126 sedan 16 år och den har skött sig riktigt bra men jag förstår nu att W220 ger mer huvudbry.
- Om kompressorn rasar innebär det att bilen blir låg, finns det några tidiga tecken på att detta är på gång och vad kostar det att fixa? Var sitter den, strulig att byta?
- Ventilblock, menar Du topplock lr är det några andra ventiler? Förlåt min okunnighet.
- Remskivan på vevaxeln, är det att gummit separerar från navet? Kan man få följdskador av flygande tefatskaraktär lr ramlar den bara ner?
-Är det någon särskild variant av Carsoft man ska ha? Vad heter programvaran o kommer den på CD/DVD? Priset var ju runt 1000-lappen.
- Interface, är det en burk som sitter mellan bilen o PC:n? Vilken typ? Pris?
Hoppas jag inte bombarderar Dig med för många frågor men Du verkar kunna detta. Själv är jag hyfsat datakunnig och rätt bra hemma mekare, haha
Tacksam för all hjälp
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Etoda » Fri 26 Apr, 2013 16:37

Thomas SE wrote:Tack Etoda!
Då vet man vad man kan vänta sig. Ska kolla efter Carsoft på Ebay. Har en W126 sedan 16 år och den har skött sig riktigt bra men jag förstår nu att W220 ger mer huvudbry.
1- Om kompressorn rasar innebär det att bilen blir låg, finns det några tidiga tecken på att detta är på gång och vad kostar det att fixa? Var sitter den, strulig att byta?
2- Ventilblock, menar Du topplock lr är det några andra ventiler? Förlåt min okunnighet.
3- Remskivan på vevaxeln, är det att gummit separerar från navet? Kan man få följdskador av flygande tefatskaraktär lr ramlar den bara ner?
4-Är det någon särskild variant av Carsoft man ska ha? Vad heter programvaran o kommer den på CD/DVD? Priset var ju runt 1000-lappen.
5- Interface, är det en burk som sitter mellan bilen o PC:n? Vilken typ? Pris?
Hoppas jag inte bombarderar Dig med för många frågor men Du verkar kunna detta. Själv är jag hyfsat datakunnig och rätt bra hemma mekare, haha
Tacksam för all hjälp

1- Du får "Wisit work shop" när du startar bilen eller lägger i last. Då skall bilen normalt inte köras. Den behöver inte börjat sjunka ihop så du noterar det. Blir sedan värre efter hand.
2-Ventilblocket är till luftfjädringen. Sitter jämte kompressorn under höger framlyse. Samma felbild som ovan.
3-Ja. På min bil (såld sedan länge) blev det missljud och gummilukt och sedan åt remskivan sönder sumpen (som är i aluminium) och wobblade in i kylaren, till sist, för att jag inte fattade vad det var. Trist o dyrt. Syntes inte förrän man började titta noga. Vet inte om det finns de som drabbats av flygande grejor.
4-Har ingen egen erfarenhet. Gav upp och sålde bilen. Det säljs dock gammal Carsoft 7.4 fulprogramvara med interface och kablar för billig penning lite varstans, men jag hade tveklöst uppgraderat med original programvara som säljs på E-bay (av Carsoft själva i "Home"-version för typ en tusing) eller ännu troligare hade jag köpt hela skiten från CarsoftSales.com för ca 7000 kr med allt som behövs i original, ny aktuell programvara, full täckning på MB o BMW, support m.m. (utom dator). (På mina BMW kör jag BMW-INPA och har löst ett antal problem jag aldrig hade lyckats med annars, typ krånglande spjällmotorer i klima och ej fungerande regnsensorsystem. Men Carsoft hade varit kul att testa och lär vara betydligt mer användarvänligt.)
5-Interface är "lådan på sladden". Har ingen specifik kunskap, men fattat det som att den konverterar bilens språk till PC-språk på något sätt. Du vet nog mer än jag. Ingår i de paket jag talar om ovan.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Hö framdörr, all el död????

Postby Thomas SE » Wed 15 May, 2013 23:51

Felet är avhjälpt!
Lyckades få bort trälisten och riva insidan på dörren utan att något gick sönder. Fick f.ö. mkt bra hjälp här på forumet. Jord o +12V fanns på plats i dörren. Tog då loss stolstyrburken och kollade på MB:s partnr. Sökte sen på Bildelsbasen på detta nr o fick träff på en skrot 8 mil härifrån. Åkte dit o provmonterade den "nya" styrburken o se allt funkade som nytt. De skulle ha en tusing men prutade ner den till 500 spänn. Det var det värt o bilresan hem var rena nöjet...
Jag är dock fortfarande förvånad över att strömsnåla förbrukare som 1-2 W lampor till till reglagebelysningen i dörren styrs av en databurk - verkar lite "overkill"
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest