Bagageluckan

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Bagageluckan

Postby stenen » Thu 05 Jul, 2012 20:03

Har för avsikt att ta loss stjärnan på bagageluckan. För att komma åt muttern på undersidan antar jag att man först demonterar partiet av plast där nummerplåten och nummerplåtsbelysningen sitter på. Hur är den fastsatt, och hur lossar man den utan att bryta sönder den?
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Bagageluckan

Postby Van der Verhart » Thu 05 Jul, 2012 20:58

Demontera klädsel på insida och tryck sedan ut den,det går att få lös den från utsidan i dom flesta fallen...ta en radiomejsel under stjärnan och böj försiktigt ut varje stjärnudd efter varann. Den är fastsatt i tre st plastpluggar typ.

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Bagageluckan

Postby stenen » Thu 05 Jul, 2012 23:15

Van der Verhart wrote:Demontera klädsel på insida och tryck sedan ut den,det går att få lös den från utsidan i dom flesta fallen...ta en radiomejsel under stjärnan och böj försiktigt ut varje stjärnudd efter varann. Den är fastsatt i tre st plastpluggar typ.


När man tittar på EPC Compact visar bilden att det finns en skruv, möjligt att det även finns plastpluggar.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Bagageluckan

Postby Roger J » Fri 06 Jul, 2012 21:05

Van der Verhart wrote:Demontera klädsel på insida och tryck sedan ut den,det går att få lös den från utsidan i dom flesta fallen...ta en radiomejsel under stjärnan och böj försiktigt ut varje stjärnudd efter varann. Den är fastsatt i tre st plastpluggar typ.


Helt korrekt, inga skruvar men jag rekomenderar att trycka den från baksidan så du inte skadar stjärnan/luckan.

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Bagageluckan

Postby stenen » Mon 09 Jul, 2012 10:02

Roger J wrote:
Van der Verhart wrote:Demontera klädsel på insida och tryck sedan ut den,det går att få lös den från utsidan i dom flesta fallen...ta en radiomejsel under stjärnan och böj försiktigt ut varje stjärnudd efter varann. Den är fastsatt i tre st plastpluggar typ.


Helt korrekt, inga skruvar men jag rekomenderar att trycka den från baksidan så du inte skadar stjärnan/luckan.


Har konstaterat med ett bladmått att det inte finns några plastpluggar längst ut på stjärnan, den sitter däremot med tre pluggar nära mitten, så det löste sig.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Bagageluckan

Postby Thomas SE » Wed 29 May, 2013 22:25

Såg att det var en gammal tråd men jag svarar ändå ifall någon annan kan ha glädje av det sätt jag fick bort stjärnan baktill på min bil...
Tag tandtråd (eller fiskelina) som lätt glider in under den yttre cirkelformade delen på stjärnan och för in mot mitten tills det tar stopp vid plastpluggarna. Knyt ihop tråden till en cirkel och pilla upp den i de tre öppna fälten så att Du kan dra symmetriskt utan att snedbelasta plasten.
Funkade jäkligt bra för mig!
Lycka till
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests