Hej
Har en S500L-99 som gått 17000mil
Så här ser mitt AC-problem ut:
1 Det blir ganska mycket vatten under bilen efter parkering även när det är så pass kallt ute att AC:n egentligen inte borde behövas.
2 AC:n funkar jättebra och med full effekt tills s den plötsligt bara lägger av och det kommer ljummen luft.
3 Ibland funkar AC:n inte alls (oftare när det är riktigt varmt ute)
4 Det verkar som att AC:n har lättast att sluta funka ju mer man pressar den/behöver den.
Har nollställt felkoderna på displayen (kod 1230) utan skillnad.
Mycket tacksam för alla tips om någon känner igen problemet.
Mvh
AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Det låter som en kass magnetkoppling, kostart runt 2500 kr
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Thomas SE wrote:1 Det blir ganska mycket vatten under bilen efter parkering även när det är så pass kallt ute att AC:n egentligen inte borde behövas.
ACn går alltid när det är plusgrader, och avfuktar inkommande luft i klimatsystemet. Därför får du kondenspölar under bilen även vår och höst när kylning kanske inte tycks behövas.
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Tack för synpunkter.
Måste man byta magnetkopplingen? Kan man inte shimsa om?
Någon som vet?
P.S. Jag hör aldrig något klick när magnetkopplingen slår till som jag är van vid från andra bilar... varför?
Måste man byta magnetkopplingen? Kan man inte shimsa om?
Någon som vet?
P.S. Jag hör aldrig något klick när magnetkopplingen slår till som jag är van vid från andra bilar... varför?
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Hej igen!
Har kollat på kompressorn och jag ser ingen magnetkoppling, det snurrar alltid även när den inte kyler och även när AC är avstängd.
Vissa bilar har ju ingen magnetkoppling, har w220 det??
Någon som vet?
Har kollat på kompressorn och jag ser ingen magnetkoppling, det snurrar alltid även när den inte kyler och även när AC är avstängd.
Vissa bilar har ju ingen magnetkoppling, har w220 det??
Någon som vet?
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Tycker mera att det beskrivna felet låter som knas med tempgivaren i kylpaketet(evaporatorn).
Denna tempgivare kostar inte många spänn(ca.700 spänn = billigt när det gäller W220). Och går
enkelt att byta själv då den sitter monterad i värmepaketet, ovanför gaspedalens panel(som man
får skruva bort) under i-brädan.
Denna tempgivare kostar inte många spänn(ca.700 spänn = billigt när det gäller W220). Och går
enkelt att byta själv då den sitter monterad i värmepaketet, ovanför gaspedalens panel(som man
får skruva bort) under i-brädan.
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Volvo suger hästb....! wrote:Tycker mera att det beskrivna felet låter som knas med tempgivaren i kylpaketet(evaporatorn).
Denna tempgivare kostar inte många spänn(ca.700 spänn = billigt när det gäller W220). Och går
enkelt att byta själv då den sitter monterad i värmepaketet, ovanför gaspedalens panel(som man
får skruva bort) under i-brädan.
Hade samma fel och det var den tempgivaren. Åtminstone värt att börja söka där.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Första rapport:
Tempgivaren är nu utbytt och jag tror att problemet är löst men osvuret är bäst. Anledningen att jag tror att problemet är löst är att:
1. Det går att pressa AC utan att den lägger av
2. Det blir mycket mindre vatten under bilen nu
3. Det går att sätta på och av AC (med EC-knappen och med 0-läget) och den gör precis som jag säger varje gång.
4. Felkoden 1230 kommer inte tillbaka efter felradering vilket den tvångsmässigt gjorde förut.
MEN som sagt det är ju inte precis varmt ute (19C) så det verkliga testet kommer till helgen då det tydligen ska bli uppåt 30C. Återkommer med slutrapport då.
F.ö. verkar det som jag inte har någon magnetkoppling på min w220. Man hör att kompressorn jobbar när man sätter på AC men den verkar styras på något annat sätt än med till/från via magnetkoppling. Antagligen (pytte-)lite bättre w220-komfort till priset av jättemycket större och mera svårkollad felkälla. Dessutom måste det ju vara större risk att kompressorn skär ihop om om kylmediet läcker ut och kompressorn tvingas snurra utan medium/olja. Då kontamineras hela AC-systemet med metallspån i hela systemet och allt måste sköljas eller bytas ut - bra va'?
Stort TACK för alla tips...
P.S. Det var jättelätt att byta tempgivaren bortsett från den fina arbetsställningen på rygg vid pedalstället
Tempgivaren är nu utbytt och jag tror att problemet är löst men osvuret är bäst. Anledningen att jag tror att problemet är löst är att:
1. Det går att pressa AC utan att den lägger av
2. Det blir mycket mindre vatten under bilen nu
3. Det går att sätta på och av AC (med EC-knappen och med 0-läget) och den gör precis som jag säger varje gång.
4. Felkoden 1230 kommer inte tillbaka efter felradering vilket den tvångsmässigt gjorde förut.
MEN som sagt det är ju inte precis varmt ute (19C) så det verkliga testet kommer till helgen då det tydligen ska bli uppåt 30C. Återkommer med slutrapport då.
F.ö. verkar det som jag inte har någon magnetkoppling på min w220. Man hör att kompressorn jobbar när man sätter på AC men den verkar styras på något annat sätt än med till/från via magnetkoppling. Antagligen (pytte-)lite bättre w220-komfort till priset av jättemycket större och mera svårkollad felkälla. Dessutom måste det ju vara större risk att kompressorn skär ihop om om kylmediet läcker ut och kompressorn tvingas snurra utan medium/olja. Då kontamineras hela AC-systemet med metallspån i hela systemet och allt måste sköljas eller bytas ut - bra va'?
Stort TACK för alla tips...
P.S. Det var jättelätt att byta tempgivaren bortsett från den fina arbetsställningen på rygg vid pedalstället
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Här kommer slutrapporeten !
AC:n funkar perfekt, det var uppenbarligen tempgivaren i evaporatorn.
Har använt bilen nu ca 20 starter både som kall och varm OCH AC:n går på direkt och är stabil.
Stort TACK till detta forum - jag hade aldrig hittat det här felet själv. Ni vet ju alla dessutom hur härligt det är med en fungerande AC och hur otroligt irriterande det är att ha en AC som krånglar.
TACK igen!!!!!!!!!!!!!
AC:n funkar perfekt, det var uppenbarligen tempgivaren i evaporatorn.
Har använt bilen nu ca 20 starter både som kall och varm OCH AC:n går på direkt och är stabil.
Stort TACK till detta forum - jag hade aldrig hittat det här felet själv. Ni vet ju alla dessutom hur härligt det är med en fungerande AC och hur otroligt irriterande det är att ha en AC som krånglar.
TACK igen!!!!!!!!!!!!!
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Thomas SE wrote:TACK igen!!!!!!!!!!!!!
Aja, ropa inte hej för tidigt namne!
Jag har inte skickat min faktura än....... på 37.50(eller två Carlsberg sort guld, funkar också), för utfört konsultarbete
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Haaa!
Du får gärna hänga med på en svalkande provtur och då kan vi ha två Carlsberg Sort Guld liggande på kylning i mittarmstödet fram....
Mvh
Du får gärna hänga med på en svalkande provtur och då kan vi ha två Carlsberg Sort Guld liggande på kylning i mittarmstödet fram....
Mvh
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Thomas SE wrote:då kan vi ha två Carlsberg Sort Guld liggande på kylning i mittarmstödet fram....
Mvh
Bara två, vad har du för en snikmodell.... i min W220:a får jag plats med minst fem burkar i mittarmstödet
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
- supar_nollie
- Hemmamekare
- Posts: 96
- Joined: Sun 26 Nov, 2006 20:44
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Jag tror jag har problem med min evaporator också. Jag skulle vilja veta vart trådskaparen köpte den och vad den kostade?
Nu:
Tidigare:
- Mercedes S320 W220 1999
Tidigare:
- Mercedes 230CE C124 1989
Mercedes 300E W124 1988
Mercedes 190 W201 1990
Mercedes 200E W124 1986
Re: AC:n slutarkyla ibland... HJÄLP !!!
Hej
Den kostade 700 kr på MB original. De hade den på lager med en dags leverans. Ser ut som ett platt böjt lillfinger med elkontakt.
Den var jättelätt att byta, ca 20 min jobb:
1 Böj/skjut bort plastskivan ovanför pedalstället (du behöver inte skruva bort den tjockare panelen)
2 Lys med en ficklampa rakt upp ovanför gaspedalen, där sitter den instucken i evaporatorn, med en elkontakt och två rätt tunna kablar
3 Drag ut elkontakten ur tempgivaren
4 Drag ur tempgivaren ur fästhålet i evaporatorn m.hj.a. en tång, men kläm förstås ej för hårt
Lätt som en plätt bortsett från den sköna arbetsställningen på rygg nere vid pedalstället.
Lycka till
Den kostade 700 kr på MB original. De hade den på lager med en dags leverans. Ser ut som ett platt böjt lillfinger med elkontakt.
Den var jättelätt att byta, ca 20 min jobb:
1 Böj/skjut bort plastskivan ovanför pedalstället (du behöver inte skruva bort den tjockare panelen)
2 Lys med en ficklampa rakt upp ovanför gaspedalen, där sitter den instucken i evaporatorn, med en elkontakt och två rätt tunna kablar
3 Drag ut elkontakten ur tempgivaren
4 Drag ur tempgivaren ur fästhålet i evaporatorn m.hj.a. en tång, men kläm förstås ej för hårt
Lätt som en plätt bortsett från den sköna arbetsställningen på rygg nere vid pedalstället.
Lycka till
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests