airmatic problem

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
simson
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Tue 23 Oct, 2007 18:50
Location: Ängelholm

airmatic problem

Postby simson » Mon 02 Mar, 2009 12:35

Min s320 tänder ett felmeddelande där den varnar för airmatic problem.
Därefter beter sig bilen lite underligt och det går t.ex. bara att köra i 2;ans växel och bilen
aktiverar olika begränsningar.

Efter omstart dyker felet inte upp men har kommit tillbaka ytterligare en gång efter detta.

Tacksam för tips på åtgärder eller information om vad detta kan härledas till för att börja en
felsökning.

/ Simson

User avatar
Shunon
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Fri 25 Jan, 2008 15:49

Re: airmatic problem

Postby Shunon » Mon 02 Mar, 2009 13:40

Säkert någon ventil som glappar eller nått då går systemet in o kör på safemode, samma hände mig när en givare till antispinnen glappa hände mig 3-4 gånger senast en månad sedan nu funkar allt som vanligt
Lamborghini Murcielago
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: airmatic problem

Postby Rotationsknä » Fri 08 May, 2009 19:31

Shunon wrote:Säkert någon ventil som glappar eller nått då går systemet in o kör på safemode, samma hände mig när en givare till antispinnen glappa hände mig 3-4 gånger senast en månad sedan nu funkar allt som vanligt
Image
Mats Jacobsson, 41
MB W 220, S320

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: airmatic problem - Bilen som ny efter byte av ventilblocket

Postby Rotationsknä » Sat 09 May, 2009 16:37

Hej på er!
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.
Image

Mats Jacobsson, 41

MB W 220, S320

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: airmatic problem

Postby Chris Mbsca » Sun 10 May, 2009 09:47

Fantastiskt bra information....Kannon inlägg...Mer sånt.. :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
S500L-02
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Sun 18 Oct, 2009 21:42
Location: Helsingborg

Re: airmatic problem

Postby S500L-02 » Tue 15 Dec, 2009 00:13

Kanonbra tips!
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168

User avatar
S500L-02
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Sun 18 Oct, 2009 21:42
Location: Helsingborg

Re: airmatic problem - Bilen som ny efter byte av ventilblocket

Postby S500L-02 » Tue 22 Dec, 2009 22:24

Hej!
Konstaterade du att kompressorn var fräsch innan du bytade ventillocket?








Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.[/quote]
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: airmatic problem - Bilen som ny efter byte av ventilblocket

Postby Rotationsknä » Wed 23 Dec, 2009 22:26

S500L-02 wrote:Hej!
Konstaterade du att kompressorn var fräsch innan du bytade ventillocket?

Hej! Pumpen hade jag bytt ett år tidigare så jag viste att den var OK även den var ju enkel att byta
i mitt fall låg kondensslangen uppåt och vatten kom ej ur. (problem vintertid )






Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.
[/quote]
Image

Mats Jacobsson, 41

MB W 220, S320

User avatar
S500L-02
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Sun 18 Oct, 2009 21:42
Location: Helsingborg

Re: airmatic problem

Postby S500L-02 » Thu 18 Mar, 2010 21:59

OK! Men visst är det meningen att kondensslangen skall peka uppåt, finns liksom ett hål för den..Eller?
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: airmatic problem

Postby Rotationsknä » Sat 20 Mar, 2010 18:18

S500L-02 wrote:OK! Men visst är det meningen att kondensslangen skall peka uppåt, finns liksom ett hål för den..Eller?

Hej!
Vet ej - men den som bytte den sa - den skall vara neråt. Kan vara för att vi har ju långa perioder med kall väderlek. Står bilen ute kan det ju bli igenproppad???
Image

Mats Jacobsson, 41

MB W 220, S320

User avatar
S500L-02
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Sun 18 Oct, 2009 21:42
Location: Helsingborg

Re: airmatic problem

Postby S500L-02 » Wed 24 Mar, 2010 22:38

Jo de e klart, skall dock höra efter via säkra källor
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests