Min s320 tänder ett felmeddelande där den varnar för airmatic problem.
Därefter beter sig bilen lite underligt och det går t.ex. bara att köra i 2;ans växel och bilen
aktiverar olika begränsningar.
Efter omstart dyker felet inte upp men har kommit tillbaka ytterligare en gång efter detta.
Tacksam för tips på åtgärder eller information om vad detta kan härledas till för att börja en
felsökning.
/ Simson
airmatic problem
Re: airmatic problem
Säkert någon ventil som glappar eller nått då går systemet in o kör på safemode, samma hände mig när en givare till antispinnen glappa hände mig 3-4 gånger senast en månad sedan nu funkar allt som vanligt
Lamborghini Murcielago
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab
- Rotationsknä
- Halvproffs
- Posts: 176
- Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
- Location: Västerbotten Umeå
Re: airmatic problem
Shunon wrote:Säkert någon ventil som glappar eller nått då går systemet in o kör på safemode, samma hände mig när en givare till antispinnen glappa hände mig 3-4 gånger senast en månad sedan nu funkar allt som vanligt
- Rotationsknä
- Halvproffs
- Posts: 176
- Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
- Location: Västerbotten Umeå
Re: airmatic problem - Bilen som ny efter byte av ventilblocket
Hej på er!
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: airmatic problem
Fantastiskt bra information....Kannon inlägg...Mer sånt..
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: airmatic problem
Kanonbra tips!
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
Re: airmatic problem - Bilen som ny efter byte av ventilblocket
Hej!
Konstaterade du att kompressorn var fräsch innan du bytade ventillocket?
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.[/quote]
Konstaterade du att kompressorn var fräsch innan du bytade ventillocket?
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.[/quote]
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
- Rotationsknä
- Halvproffs
- Posts: 176
- Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
- Location: Västerbotten Umeå
Re: airmatic problem - Bilen som ny efter byte av ventilblocket
[/quote]S500L-02 wrote:Hej!
Konstaterade du att kompressorn var fräsch innan du bytade ventillocket?
Hej! Pumpen hade jag bytt ett år tidigare så jag viste att den var OK även den var ju enkel att byta
i mitt fall låg kondensslangen uppåt och vatten kom ej ur. (problem vintertid )
Skrivit tidigare om ventilblocket - gäller det en S320 W220 om den sänker sig fram/bak eller på någon sida
så är det ventillocket A2203200258 pris 2080.- Har bilen gått 12 till 15000 mil så är detta slut. Orsaken är blocket består av alluminiun. Jag har nu bytt detta då jag har 18 tums fälg så finns mycket lite kvar att spela på om styrning står till vä eller höger.
Arbetstid c:a 1,5 timmar, Upp med bilen på en lyft - ta bort höger hjul och höger främre skydd under bilen.
Nu kommer du att se pumpen och blocket. Börja med att rengöra ordentligt kring slanganslutningarna + tryckluft
börja att ta loss till vänster och överför denna till det nya blocket - fortsätt med öviga.
Dom ventiler som är hela kommer det att smälla till ordentigt.
Vid gamla blocket finns nu dämparskruvar 2 st - överför dom till det nya
Var försiktig med elkontakterna 2 st så att dessa ej skadas
ev. om dämparna är nötta, ta 2 st spännband runt blocket.
Sänk bilen något till golv - starta och se hur systemet pumpas upp. Provkör och vid nästa start är det OK
Nu har du åter en bil som håller rätt nivå.
Frågor hör av er.
Re: airmatic problem
OK! Men visst är det meningen att kondensslangen skall peka uppåt, finns liksom ett hål för den..Eller?
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
- Rotationsknä
- Halvproffs
- Posts: 176
- Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
- Location: Västerbotten Umeå
Re: airmatic problem
S500L-02 wrote:OK! Men visst är det meningen att kondensslangen skall peka uppåt, finns liksom ett hål för den..Eller?
Hej!
Vet ej - men den som bytte den sa - den skall vara neråt. Kan vara för att vi har ju långa perioder med kall väderlek. Står bilen ute kan det ju bli igenproppad???
Re: airmatic problem
Jo de e klart, skall dock höra efter via säkra källor
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests