Hej alla,
Själv åker jag W126, men min svärfar har/hade en -00 S500 W220, efter över 35 års MB ägande.
Varför jag skriver "har/hade", beror på att han nyligen gick bort och jag ska ordna besiktning och försäljning.
Men....
Sent i somras fick han LMM bytt på Mercedes/Regeringsgatan. Då konstaterade verkstaden också att halvljusen inte fungerade som de skulle. De gav ett pris på 16.500 kr och då min svärfar inte var riktigt beredd på beskedet och inte uppfattat fel på ljuset, åkte han hem utan åtgärd.
Bilen blev stående och jag ringde verkstaden för att få redan på exakt vad som var fel. Då säger de att "tändarna" till Xenon-ljusen behövde bytas på bägge sidor, och lamporna.
Är "tändarna" samma sak som "styrdon"? I så fall finns det många beg på www.bildelsbasen.se och jag funderar på att göra det själv.
Vissa nya bilar är för j*vliga att komma åt. Är det OK att komma åt detta på en W220?
Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
- Rotationsknä
- Halvproffs
- Posts: 176
- Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
- Location: Västerbotten Umeå
Re: Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
pgadler wrote:Hej alla,
Själv åker jag W126, men min svärfar har/hade en -00 S500 W220, efter över 35 års MB ägande.
Varför jag skriver "har/hade", beror på att han nyligen gick bort och jag ska ordna besiktning och försäljning.
Men....
Sent i somras fick han LMM bytt på Mercedes/Regeringsgatan. Då konstaterade verkstaden också att halvljusen inte fungerade som de skulle. De gav ett pris på 16.500 kr och då min svärfar inte var riktigt beredd på beskedet och inte uppfattat fel på ljuset, åkte han hem utan åtgärd.
Bilen blev stående och jag ringde verkstaden för att få redan på exakt vad som var fel. Då säger de att "tändarna" till Xenon-ljusen behövde bytas på bägge sidor, och lamporna.
Är "tändarna" samma sak som "styrdon"? I så fall finns det många beg på http://www.bildelsbasen.se och jag funderar på att göra det själv.
Vissa nya bilar är för j*vliga att komma åt. Är det OK att komma åt detta på en W220?
Hej!
Märkligt att dom skulle vara slut på - kan det vara så att båda lampor gått sönder?
Finns att köpa på ex bildelsbasen.
Hela lamphuset är enkelt att ta bort. Det finns två skruvar och sedan är hela insatsen lös.
Ta bort kabel för automatisk ljusreglering samt huvudkontakten som sitter längre ner ungefär på mitten
eller ta fram insatsen försiktigt och då ta bort kontakten OBS båda har en spärr som du öppnar
Lycka till.
- Rotationsknä
- Halvproffs
- Posts: 176
- Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
- Location: Västerbotten Umeå
Re: Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
Rotationsknä wrote:pgadler wrote:Hej alla,
Själv åker jag W126, men min svärfar har/hade en -00 S500 W220, efter över 35 års MB ägande.
Varför jag skriver "har/hade", beror på att han nyligen gick bort och jag ska ordna besiktning och försäljning.
Men....
Sent i somras fick han LMM bytt på Mercedes/Regeringsgatan. Då konstaterade verkstaden också att halvljusen inte fungerade som de skulle. De gav ett pris på 16.500 kr och då min svärfar inte var riktigt beredd på beskedet och inte uppfattat fel på ljuset, åkte han hem utan åtgärd.
Bilen blev stående och jag ringde verkstaden för att få redan på exakt vad som var fel. Då säger de att "tändarna" till Xenon-ljusen behövde bytas på bägge sidor, och lamporna.
Är "tändarna" samma sak som "styrdon"? I så fall finns det många beg på http://www.bildelsbasen.se och jag funderar på att göra det själv.
Vissa nya bilar är för j*vliga att komma åt. Är det OK att komma åt detta på en W220?
Hej!
Märkligt att dom skulle vara slut på - kan det vara så att båda lampor gått sönder?
Finns att köpa på ex bildelsbasen.
Hela lamphuset är enkelt att ta bort. Det finns två skruvar och sedan är hela insatsen lös.
Ta bort kabel för automatisk ljusreglering samt huvudkontakten som sitter längre ner ungefär på mitten
eller ta fram insatsen försiktigt och då ta bort kontakten OBS båda har en spärr som du öppnar
Lycka till.
Missade att säga tändare är = styrdon
Re: Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
Är det inte det gamla problemet med att det tränger in fukt i styrdonen, som SL-killarna snackade om för ett tag sedan här på forumet? Det går väl att åtgärda utan byte? Ta isär, elektronikspray, löd om om det är något tveksamt, täta, sätt ihop. Se upp för högspänningen bara.
Symptomen är att funktionen är otillförlitlig, tänds inte alltid på båda sidor, utan ger felmeddelande i displayen istället?
Symptomen är att funktionen är otillförlitlig, tänds inte alltid på båda sidor, utan ger felmeddelande i displayen istället?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
torake wrote:Är det inte det gamla problemet med att det tränger in fukt i styrdonen, som SL-killarna snackade om för ett tag sedan här på forumet? Det går väl att åtgärda utan byte? Ta isär, elektronikspray, löd om om det är något tveksamt, täta, sätt ihop. Se upp för högspänningen bara.
Symptomen är att funktionen är otillförlitlig, tänds inte alltid på båda sidor, utan ger felmeddelande i displayen istället?
Symptomen är precis som du beskriver. Glappar/tänder inte, utan ger felmeddelande i stället. Tänder mer och mer sällan och senast är bägge sidor släckta.
Re: Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
Jag hade samma problem och för mig löstes det snabbt och enkelt med nya xenonlampor. Bytte på plats, även om det var lite trångt på förarsidan. På passagerarsidan lossade jag expansionskärlet och lade upp det på motorn så det blev bra plats. (Är två år sedan så jag hoppas jag minns rätt...)
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Fråga om Xenon: "tändare" - styrdon samma sak?
Ville bara nämna att bilen nu är besiktad "u a". Allt stämde som ni sa, det var bara att byta xenon-lamporna, så försvann felmeddelandet och allt funkade OK.
Det var ett h-vete att komma åt på vänstersidan och expansionskärlet hjälpte inte, utan i så fall skulle spolarburken bort. Inte heller insatsen gick ur. Skruvarna togs bort, men insatsen gick inte att få ur med mindre än att lätta på flygeln eller ta bort stötfångaren.
Till slut fick jag dit lampan OK, utan att ta ut insatsen eller ta bort spolarburken. Men det tog några svordomar.
Jag undrar ur verkstaden egentligen uttryckte sig till min svärfar... Men när jag själv ringde upp för att kolla, lästa killen själv upp högt ur diagnosprotokollet, "bägge styrdonen + en ny lampa".
f-n trot...
Nu ska den bara rekondas, innan annonsen åker ut.
Den går ju fint som snus, och är onekligen en stort steg framåt mot min W126 560SEL, men "it's not for me".
Tack än en gång.
Det var ett h-vete att komma åt på vänstersidan och expansionskärlet hjälpte inte, utan i så fall skulle spolarburken bort. Inte heller insatsen gick ur. Skruvarna togs bort, men insatsen gick inte att få ur med mindre än att lätta på flygeln eller ta bort stötfångaren.
Till slut fick jag dit lampan OK, utan att ta ut insatsen eller ta bort spolarburken. Men det tog några svordomar.
Jag undrar ur verkstaden egentligen uttryckte sig till min svärfar... Men när jag själv ringde upp för att kolla, lästa killen själv upp högt ur diagnosprotokollet, "bägge styrdonen + en ny lampa".
f-n trot...
Nu ska den bara rekondas, innan annonsen åker ut.
Den går ju fint som snus, och är onekligen en stort steg framåt mot min W126 560SEL, men "it's not for me".
Tack än en gång.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests