Airmatic problem!

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby psycho » Mon 26 Apr, 2010 02:07

S500L-02 wrote:Ventilhus, kompressor eller luftbälg(ar)..Min kan ibland pysa ut luft när den hissas för däckbyte..Då genom kopplingen luftslang "fjäderben" i motorutrymmet under huven..Man kanske ska checka upp det :shock:


Detta hände mig nu senast då jag bytte däck, får nog ta en mer noggrann koll på detta. För tillfället är allt som det ska, lurigt som tusan

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
S500L-02
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Sun 18 Oct, 2009 21:42
Location: Helsingborg

Re: Airmatic problem!

Postby S500L-02 » Sat 01 May, 2010 12:25

Ja, eller hur!

Dock tyckte min meckare att det inte är alarmerande, men man blir ju så J-vla rädd för allt som handlar om fel på airmatic!
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Airmatic problem!

Postby Marie » Sat 01 May, 2010 16:03

S500L-02 wrote:men man blir ju så J-vla rädd för allt som handlar om fel på airmatic!



Det gäller väl allt som rör nyare Mercedes....


Man skall helt enkelt inte köpa en Mercedes efter W123 om man har anlag för dåliga nerver :-)

Jag undrar förresten hur mycket läkemedelsaktier Daimler har? Jag tror ju att Mercedes har bidragit starkt till försäljningen av Prozac, Cipramil och liknande preparat de senaste decennierna... :oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby Roger J » Sun 02 May, 2010 03:30

Marie wrote:
S500L-02 wrote:men man blir ju så J-vla rädd för allt som handlar om fel på airmatic!



Det gäller väl allt som rör nyare Mercedes....


Man skall helt enkelt inte köpa en Mercedes efter W123 om man har anlag för dåliga nerver :-)

Jag undrar förresten hur mycket läkemedelsaktier Daimler har? Jag tror ju att Mercedes har bidragit starkt till försäljningen av Prozac, Cipramil och liknande preparat de senaste decennierna... :oops:



Jo! själv kör jag med Citodon :-D :wink:

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: Airmatic problem!

Postby Rotationsknä » Wed 16 Jun, 2010 22:48

Roger J wrote:
Marie wrote:
S500L-02 wrote:men man blir ju så J-vla rädd för allt som handlar om fel på airmatic!



Det gäller väl allt som rör nyare Mercedes....


Man skall helt enkelt inte köpa en Mercedes efter W123 om man har anlag för dåliga nerver :-)

Jag undrar förresten hur mycket läkemedelsaktier Daimler har? Jag tror ju att Mercedes har bidragit starkt till försäljningen av Prozac, Cipramil och liknande preparat de senaste decennierna... :oops:



Jo! själv kör jag med Citodon :-D :wink:


Hej på er!
Lånar tråden för att tala om att höger dämpare var trasig - kunde ej hålla trycket. Köpte en ny för 11000.-
orignal MB efter bytet får jag nu upp tre felmeddelanden - allt funkar men det som försämrats är styrservo går trögt. Har prövat med att koppla ur batteri - men detta har ej hjälpt.
Har ni några råd? Har bokat tid för uppkoppling till dator 331.- för detta.
Har tidigare för ett antal år sedan bytt Kompressor och ventilblocket och då behövdes ej uppkoppling till datorn.
Dämparen köpte jag av Conny Marcusson som dessutom vet en hel del om W220
Tacksam om ni har något svar att ge mig. För övrigt ej haft några problem - låg underhålskostnad
Image
Mats Jacobsson, 41
MB W 220, S320

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: Airmatic problem!

Postby Rotationsknä » Fri 18 Jun, 2010 10:17

Hej!
Har nu varit hos Bilcentrum AB i Umeå - Det fel som fanns kvar efter verkstadsbesök Södermans bil i Holmsund.
Södermans hade monterat dämparen men slarvat med kontaktstycket som är en dubbelkoppling
(Den satt ej på plats tillräckligt) min extra kostnad för detta blev 662.- Vid åter besök hos Södermans insåg dom ej vilket allvarligt fel dom lämnat kvar i bilen.
MB tar 1700.- för en sådan test och Bilcentrum tar 331.- nu blev det en del felsökning av BAS, ABS samt kontaktstycke höger fram samt ådermontera kontaktstycke hö fram för nivåregleringsdämpare/varvtalssensor
Idag är bilen åter som ny.
:lol: :twisted:
Image

Mats Jacobsson, 41

MB W 220, S320

User avatar
petmoi
Prospect
Prospect
Posts: 40
Joined: Mon 20 Sep, 2010 20:56
Location: Karlskoga

Re: Airmatic problem!

Postby petmoi » Tue 21 Sep, 2010 10:09

Har problem med min s320:s airmatic skall idag byta kompressor + relä!
Pratade med MB i örebro och enligt dom så sjunker bilen ca 20mm på 10 h och då skall det ej vara något läckage!

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby psycho » Tue 21 Sep, 2010 15:43

petmoi wrote:Har problem med min s320:s airmatic skall idag byta kompressor + relä!
Pratade med MB i örebro och enligt dom så sjunker bilen ca 20mm på 10 h och då skall det ej vara något läckage!


Hade problem tidigare med att bilen häll en låg position men sjönk när den var lastad och de var pumpen som inte orkade tycka mer är 4 kg. Så min bil var lagom låg och snygg. Min pump läckte inte, den var bara trött.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby Roger J » Fri 01 Oct, 2010 22:53

Fick problem med min i veckan :-( kompressorn gick inte alls så jag plockade isär den och rengjorde den (trasig slang till inkommande luft) sen körde jag den löst på ett batteri och den gav runt 10 bar men vet inte exakt vad den ska ge? men nu funkar bilen som en dröm igen :-D

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby Chris Mbsca » Sat 02 Oct, 2010 09:39

Otroligt att ni grejjar allt själva... :P
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby psycho » Sat 02 Oct, 2010 15:44

14kg gav min pump enl min mek

psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic problem!

Postby Roger J » Fri 08 Oct, 2010 06:08

Chris Mbsca wrote:Otroligt att ni grejjar allt själva... :P


MMM :-( får ta tillbaka det där litegrann! den fungerar inte alltid som den ska det går inte höja den varje gång man trycker på knappen men kompressorn startar alltid när man startar bilen och den blir aldrig låg, verkar vara något med styrningen av komressorn då relät ej får nogon startsignal :roll:


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest