600 Bi-Turbo?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Mercedes-Benz » Wed 19 May, 2010 16:58

Uky wrote:Hade jag varit MB och konstruerat en bil med så mycket pulver i hade jag nog inte tillåtit 17" fälgar. 1000Nm kan förstöra mycket däck snabbt...

Om det är komfort Du letar efter - varför inte då en S500 V8. Billigare i drift. Enklare motor med mindre strulrisk. Vad skall Du med 600 Hk till om Du mest tänker glida omkring på mjuka däck?

Den dagen jag köper en CL65'a skall jag självklart ha värstingfälgarna...

:robot:


500 hästar har 600an, det är inte en AMG jag vill ha, då hade jag kunnat behålla M5an.

V12an är den komfortablaste motorn som går att uppbringa, bättre gångkultur, tystare (kan prestera acceleration utan att låta)
Därmed inte uteslutet att det blir en V8a, dock är det svårt att hitta en lång med utökat läder och annant godis.

Att man skulle behöva 18"+ hjul för att hålla en bil på vägen är ju inget annan än rent skitsnack.

E55 wrote:Den S65 jag hade var skodd med 19-tummare. Det är den mest komfortabla bilen jag kört! 17-tummare verkar helt onödigt.

Sett denna: http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... 479579.htm

Enligt transportstyrelsen är den svensksåld, men tittar man på ryssidan är den från Fulda. Är det vinterdäcken på bild? Är väl inte helt omöjligt att det är 17-tummare?


Tänker inte påstå att dom skulle vara obekväma med 18" det vore att överdriva kraftigt, dock är det betydligt stramare än med 17". Nåväl det är ett mindre bekymmer, om det ens är ett bekymmer, dom går fint även med 18", får kolla på det närmare om det blir någon affär.

Har sett den där i Göteborg men den går bort då jag vill ha svart skinn.

Volvo suger hästb....! wrote:[Tjenare Tor!

För det 1:a, tänk väldigt noga efter innan du ens funderar på ett eventuellt köp av en äldre
W220, som gått i Tyskland. Dessa fordon har oftast fått leva ett betydligt hårdare och tuffare
liv på autobahn än motsvarande svensksålda fordon.

Min W220 S500 är utrustad med ABC-stötdämpare(hydrauliska), samt skodd med 245/45 18"
runt om. Den kombinationen kan varmt rekomenderas både vad gäller körbarhet samt komfort.

Förövrigt håller jag fullständigt med i det Uky skrivit, angående S500 som ett eventuellt
alternativ.

Hur eller hur se till att ha mycket is i magen när det gäller dessa kärror. Uppsminkade
lik finns det gott om, med väldigt tveksamma miltal samt skick. Prova och välj med omsorg,
även om 1:a bästa sedda kärra kan få vem som helst att knäa av habegär.

Mina fem spänn.....


Jo att det finns många vrak är jag väl medveten om.
Men jag har ingen brådska, har ju min gamla goa 400a att mysa runt i, den kommer tillbaka från lackeraren på fredag så att man har nått att åka med i väntan på att rätt objekt skall dyka upp.

Och som jag tidigare nämnt så har jag inget emot V8orna, 500 och till och med 430, dock svårt att hitta en med den spec jag önskar. Dock är jag mycket svag för hur turbotolvan leverar kraft oavsett varvtal.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Mercedes-Benz » Wed 19 May, 2010 18:58

Uppdatering på service/tändsiftfronten:

10.000 mil/5 år verkar vara det korrekta intervallet för 600an
16.000 mil/5 år verkar gälla för V8an

Stift går att finna för under hundrigen. Så det var ju inget att bråka om.

I övrigt hittar jag inte så mycket om strul på 600an när man surfar runt, skulle vara tändspolarna isf och dom verkar vara ruggigt dyra, säljs som hel kasett med 12 tändspolar.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby E55 » Wed 19 May, 2010 19:02

Mercedes-Benz wrote:Uppdatering på service/tändsiftfronten:

10.000 mil/5 år verkar vara det korrekta intervallet för 600an
16.000 mil/5 år verkar gälla för V8an

Stift går att finna för under hundrigen. Så det var ju inget att bråka om.

I övrigt hittar jag inte så mycket om strul på 600an när man surfar runt, skulle vara tändspolarna isf och dom verkar vara ruggigt dyra, säljs som hel kasett med 12 tändspolar.


Jag har heller inte hört talas om några direkta motorproblem. Skulle i så fall vara intercooler-pumpen, men det är en billig historia. I övrigt är det "bara" samma problem som övriga W220, alltså rost, elproblem mm.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Mercedes-Benz » Wed 19 May, 2010 20:32

Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Etoda » Wed 19 May, 2010 21:06

Den första bilen verkar avsevärt finare än den andra. Men varför svart skinn??? Det är lite Huyndai över det, tycker jag... Men smaken är väl som...

För övrigt bytes även V8:ans tändstift på 10 000 mil (om MB inte plötsligt förlängt serviceintervallet med faceliften).
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby E55 » Wed 19 May, 2010 21:19



Den med junge sterne verkar ju vettig prismässigt om man jämför med att den andra gått längre och inte säljs av en auktoriserad handlare.

Annars åker du till Belgien för denna. Står att de pratar engelska.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Mercedes-Benz » Thu 20 May, 2010 17:56

Etoda wrote:Den första bilen verkar avsevärt finare än den andra. Men varför svart skinn??? Det är lite Huyndai över det, tycker jag... Men smaken är väl som...


Som sagt smaken är som baken, jag råkar gilla svart skinn, ger i mina ögon den mest "ombonade" känslan.


E55 wrote:Den med junge sterne verkar ju vettig prismässigt om man jämför med att den andra gått längre och inte säljs av en auktoriserad handlare.

Annars åker du till Belgien för denna. Står att de pratar engelska.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1


Jo känner samma sak med den andra att det är dyrt för en bil utan garanti och med fler mil.

Verkar ju vettig den i Belgien, men kan det vara nått att ha för dom pengarna? Mina "för bra för att vara sant" klockor börjar iaf ringa.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby E55 » Thu 20 May, 2010 18:27

Mercedes-Benz wrote:Verkar ju vettig den i Belgien, men kan det vara nått att ha för dom pengarna? Mina "för bra för att vara sant" klockor börjar iaf ringa.


Bilar är väl ofta över lag lite billigare i Belgien? Den verkar i alla fall ha varit ute till försäljning ett tag, du får slå dem en signal.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Mercedes-Benz » Thu 20 May, 2010 19:14

E55 wrote:
Mercedes-Benz wrote:Verkar ju vettig den i Belgien, men kan det vara nått att ha för dom pengarna? Mina "för bra för att vara sant" klockor börjar iaf ringa.


Bilar är väl ofta över lag lite billigare i Belgien? Den verkar i alla fall ha varit ute till försäljning ett tag, du får slå dem en signal.


Skall testa slå en signal. I tyskland verkar det vara problem att få tag på folk som snackar engelska.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Roger600
Wannabe
Wannabe
Posts: 8
Joined: Wed 27 Oct, 2010 09:22

Re: 600 Bi-Turbo?

Postby Roger600 » Wed 27 Oct, 2010 09:53

Hej,

Har en Mb S 600 Biturbo-04 som har gått 8000 mil. Jag läste om problem med Intercoolerpumpen. Hur vet man att den inte funkar till 100 % och hur kollar man om pumpen är ok.

Roger


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests