Köp råd w220!

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
niip
Prospect
Prospect
Posts: 33
Joined: Sun 08 Feb, 2009 21:15

Köp råd w220!

Postby niip » Thu 29 Apr, 2010 02:54

Sitter och kollar på w220, blev j...... sugen på en. De som får mig att fundera är,

Har hört mkt problem om airmatic?? dvs dyrt att laga osv.

Rost problem??

sedan vilken motor ska man välja?, själv är jag lite mer för en diesel men hur är diesel motorerna i dessa bilar?

service kostnader på diesel lr bensinare vilken som är dyrare?

något annat man ska tänka på?


såklart ska det ju vara en L också:)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Köp råd w220!

Postby psycho » Thu 29 Apr, 2010 11:41

Airmatic är ju ett känt problem som inte behöver kosta massor, finns några trådar som tar upp detta och även förslag på lösningar. Det kan ju vara lite svårt att få koll på läckande airmatic när man synar potentiella beg. objekt. Min W220 kan hålla tätt i en vecka och sedan sjunka ihop… Man kan lyssna om kompressorn går länge efter att motorn är avstängd
El-spöken är väl det som jag skulle vara mest rädd för. Kolla noga att alla grejer fungerar. W220 har ett fiffigt system som kopplar ner olika komponenter när batteriet börjar tappa effekt. Det kan ge de mest märkliga effekter och fel. Min linguatronic ballade ur och sedan telefonen. Om någon har använt crackade skivor till comanden kan en uppkoppling och felsökning hos MB ge upphov till div. felkoder… Detta går att lösa på ett enkelt sätt, gör bilen strömlös i 30min.

Antal mil är svårt att se skillnad på och det är mer det allmänna skicket som bör vara avgörande än antal mil. Servas dessa bilar regelbundet så är det svårt att se om bilen gått 15000 eller 30000 mil. Nötningar på ratt och pedaler kan möjligen vara nått att titta på.

Bromsklossar och skivor är nått som går åt på en såhär stor och tung bil, bara att acceptera.

Dimmensoion på däck en sak som man bör ha koll på. Om svensson med sin W211 kör på 245/40/18” så behöver du 245/45/18” på W220 och priserna på den extra profilen kostar på. Många kör på för små däck och jag personligen tycker att det ser mindre bra ut. Vill man ha breda och feta fälgar så finns det plats och 20” på W220 är det få som reagerar på. När jag köpte min W220 satt det 20” fälgar med 275or på runt om…

Sen har vi detta med rost. När jag letade W220 var det bara en av 10 som jag tittade på som var rostfri med originallack. Många bilar har lackats om med varierande resultat beroende på kompetens. Ett vanligt trick på framförallt importerade bilar är att mattar ner lacken och lägga ett lager klarlack över allt. Personligen valde jag en W220 med rost och el- trassel för jag ville ha en förlängd, mörkröd s-klass med det utökade skinpaketet. Har du en full servicebok, vilket är en förutsättning för ett köpa av denna modell, och papper på rostlagningar i Tyskland så ska det gälla även hemma i Sverige. Men då du driva på.

Motormässigt så är jag ju V8 bensin-kille så mitt val var inte svårt. Jag har ZAS (sylinderavstängning) som gör att jag kommer under litern på landsväg. Dock är funktionen lite sådär då den bara verkar fungera när det är varmt ute… ZAS är standard på S600. En Diesel V8 är ju mumma men skatten . En 6a blir lite väl svag i min smak och förbrukningen närmast den samma som V8. Servicekostnader drar iväg på V8 men inte mer än jag personligen kan acceptera. Siffror på detta har säkert andra här på forumet.

Annat att tänka på är ju vilken utrustning man vill ha. Jag prioriterade,
- långversionen då den har mer harmoni och är egentligen grunddesignen. Fram och bakdörrar är lika stora och skapar i mitt tycke en snygg helhet.
- AC i stolarna, en lyx som gör skillnad på långfärd och på sommarn. Har bilen stått i värmen en hel dag så kan du starta kylan i stolarna när du öppnar bilen så hinner det sinnet svalna 
- Det utökade skinpaketet gör en enorm skillnad på upplevelse av inredningen. Det är skinn på ALLA paneler och mocka i taket. Såå snyggt och lyxigt.
- Distronik ville jag ha men hittade inte den med de andra valen som jag hade som prio. Fungerar utmärkt och är skönt
- Stora comanden är nästan standard och ljudpaketet där med Boose systemet är mumma för öronen. Beroende på vilka pengar du ska lägga så faceliften (-02) har snyggare och bättre Command men det går även att uppgradera sig för ca 10 000:-

Ägandekostnader är ju som det är, inget att jämföra med en c-klasse. Men min bror som åker Audi A6 3.0 avant quattro (-08) har högre kostnader än jag om det nu kan var till någon hjälp. Skillnaden mellan W220 S500 och W211 E500 i servicekostnader borde vara någorlunda lika. Att göra vanlig service på en 10 år gammal lyxbil på märkesverksdat är ju att bruka onödigt mycket våld på plånboken tycker jag. Jag kan ju tänka mig att släppa min för rätt pris.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Köp råd w220!

Postby E55 » Thu 29 Apr, 2010 15:49

viewtopic.php?f=72&t=52249

Läs igenom ovanstående tråd som handlar om C215. Där har du mycket info som även gäller W220.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

niip
Prospect
Prospect
Posts: 33
Joined: Sun 08 Feb, 2009 21:15

Re: Köp råd w220!

Postby niip » Fri 30 Apr, 2010 02:19

Har själv en w140 350dt, blank svart med det mesta i utrustnings väg. är nöjd men skulle vilja ha w220 då dom ser helt underbara ut!

vars är de man ska kolla efter rost på dessa bilar????

psycho: lägga upp bilder på din bil så man en titt på den:)?

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Köp råd w220!

Postby psycho » Fri 30 Apr, 2010 08:43

niip wrote:Har själv en w140 350dt, blank svart med det mesta i utrustnings väg. är nöjd men skulle vilja ha w220 då dom ser helt underbara ut!

vars är de man ska kolla efter rost på dessa bilar????

psycho: lägga upp bilder på din bil så man en titt på den:)?


Rosten sitter oftast på framskärmar, dörrar, baksärmar och baklucka men lacken är tun så bara att vara noggrann vid kontroll av rost. Jag upplever att det är rätt ärligrost och inte så mycket dolt.

Lite bilder, det fnns mer bilder i min projekttråd men fotoalbummet här på sidan är nere så alla bilder fungerar ej

Image

Image

Fälgarna har jag bytt bort men i övrigt så stämmer det mesta.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

niip
Prospect
Prospect
Posts: 33
Joined: Sun 08 Feb, 2009 21:15

Re: Köp råd w220!

Postby niip » Fri 30 Apr, 2010 14:39

vad har du tänkt för bilen? skicka ett pm ist..


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests