Rostskyddsgaranti?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Mullestreetrod
Prospect
Prospect
Posts: 35
Joined: Wed 06 Oct, 2010 18:46

Rostskyddsgaranti?

Postby Mullestreetrod » Thu 17 Mar, 2011 00:32

Undrar om någon vet hur rostskyddsgarantin är funtad på en S 320 - 00? Hur Lång och vilka krav?

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Etoda » Thu 17 Mar, 2011 17:39

30 år och alla service gjord på MB?!
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby torake » Thu 17 Mar, 2011 17:45

.. och rosten skall på något mystiskt sätt originera inifrån bilen, och ej kunna härröras till någon form av slitage, repor eller stenskott.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Etoda » Thu 17 Mar, 2011 17:58

torake wrote:.. och rosten skall på något mystiskt sätt originera inifrån bilen, och ej kunna härröras till någon form av slitage, repor eller stenskott.

Just det, så var det också!
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Roger J » Thu 17 Mar, 2011 23:15

Dem har inga garantier!

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Volvo suger hästb....! » Fri 18 Mar, 2011 16:31

Roger J wrote:Dem har inga garantier!


Exakt, och speciellt INTE dom som redan är roståtgärdade via merca.......trots att biljävlarna
fortsätter rosta upp, även efter dessa så kallade "Good will"-åttaganden :evil:

Mercas 30-åriga rostskyddsgarantier är inte ens värda pappret dom är skrivna på :roll:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Roger J » Sat 19 Mar, 2011 02:29

Volvo suger hästb....! wrote:
Roger J wrote:Dem har inga garantier!


Exakt, och speciellt INTE dom som redan är roståtgärdade via merca.......trots att biljävlarna
fortsätter rosta upp, även efter dessa så kallade "Good will"-åttaganden :evil:

Mercas 30-åriga rostskyddsgarantier är inte ens värda pappret dom är skrivna på :roll:



Du tog orden ur munnen på mig :wink: Om man ska jämnföra lite så har jag en Golf från -03 som gått snart 30000 mil och den har inte fullstämplad bok och jag har fått en helt ny motorhuv nu i vinter :o Men då är det en ju en vw :cry: Måste bara säga att MB är driftsäkra bilar (iaf dem jag haft) men dem rostar nått alldeles fantastiskt!

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby vic viper » Sat 19 Mar, 2011 13:53

Volvo suger hästb....! wrote:
Roger J wrote:Dem har inga garantier!


Exakt, och speciellt INTE dom som redan är roståtgärdade via merca.......trots att biljävlarna
fortsätter rosta upp, även efter dessa så kallade "Good will"-åttaganden :evil:

Mercas 30-åriga rostskyddsgarantier är inte ens värda pappret dom är skrivna på :roll:




Rostar den efter goodwillreparation är det ju inte Mercedes fel, ta det med verkstaden som reparerat bilen istället.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby V70tdi » Sat 19 Mar, 2011 14:06

vic viper wrote:
Volvo suger hästb....! wrote:
Roger J wrote:Dem har inga garantier!


Exakt, och speciellt INTE dom som redan är roståtgärdade via merca.......trots att biljävlarna
fortsätter rosta upp, även efter dessa så kallade "Good will"-åttaganden :evil:

Mercas 30-åriga rostskyddsgarantier är inte ens värda pappret dom är skrivna på :roll:




Rostar den efter goodwillreparation är det ju inte Mercedes fel, ta det med verkstaden som reparerat bilen istället.


Och om man inte ägde bilen då den repararades så lämnar inte MB ut uppgifter om vem som gjorde jobbet eller vad som blev gjort.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby vic viper » Sat 19 Mar, 2011 14:09

V70tdi wrote:Och om man inte ägde bilen då den repararades så lämnar inte MB ut uppgifter om vem som gjorde jobbet eller vad som blev gjort.



säger vem?, det finns inga regler som förbjuder detta, får du inget svar hos din ÅF, vänd dig till en annan.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby V70tdi » Sat 19 Mar, 2011 14:25

vic viper wrote:
V70tdi wrote:Och om man inte ägde bilen då den repararades så lämnar inte MB ut uppgifter om vem som gjorde jobbet eller vad som blev gjort.



säger vem?, det finns inga regler som förbjuder detta, får du inget svar hos din ÅF, vänd dig till en annan.


Här är svaret jag fick när jag ställde en fråga via mail:

Hej Peter

Tack för ditt mail.
Du får kontakta den verkstad som gjort arbetet om du anser att det är fuskjobb och ta en diskusion med dem.
Vi lämnar ej ut uppgifter på tidigare utförda arbete med annan ägare.


Med vänlig hälsning

Xxxxxx Xxxxxxxxx (namnet borttaget då jag inte vet vad pul anser om att publicera namn på nätet)
CAC
Mercedes-Benz Sverige AB

Moment 22 då jag inte har en susning om vem som gjort fuskjobbet :evil:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby vic viper » Sat 19 Mar, 2011 15:25

Ser ut som du vänt dig till Mercedes Benz Sverige, vänd dig till en ÅF istället så får du svar.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Volvo suger hästb....! » Sat 19 Mar, 2011 16:03

vic viper wrote:Rostar den efter goodwillreparation är det ju inte Mercedes fel,
ta det med verkstaden som reparerat bilen istället.


Jo tjena, om det ändå vore så enkelt......antar att du aldrig har behövt ha med Mercedes och göra
när det gäller det här med rostande mercor :?:

Auktoriserade Mercedesverkstäder, som anlitat andra lackfirmor, svär sig helt fria från några övriga
garantiåtaganden oavsett hur j#$%&a illa deras anlitade lackfirmorna har utfört sina lackjobb. Så ser den
bistra verkligheten ut, som i varje fall jag har fått erfara :!:

På något sätt så tycker jag personligen att det inte ska falla på kundens lott, om kunden köpt sin kärra
hos en auktoriserad mercahandlare, att själv behöva leka detektiv i jakten på vem som utfört vad eller
vilka åtgärder på det inhandlade fordonet, om det visar sig finnas brister i det utförda arbetet.

Tredje part, d.v.s kunden, ska väl inte behöva lida för att Mercedes själva håller sig med odugliga med-
antrepenörer, detta är väl ändå något som Mercedes själva måste åtgärda? Och är dom så j#$%&a korkade
så att dom inte tar tag i den biten omgående, så lär ju snart ingen vilja ha deras så kallade premium-
kärror :roll:

För egen del så fick inte jag heller någon större hjälp av den auktoriserade mercafirma som jag handlade
min W220 hos, när det visade sig att kärrans utbytta detaljer, på garanti, återigen hade börjat rosta.
Och det redan inom två år efter detta så kallade garantiåtagande!

Jo, jag fick veta vem som hade utfört lackjobbet åt denna auktoriserade mercaåterförsäljare, på just min
kärra. Men vad hjälper det när lackfirman och sin sida säger att dom lämnar endast 1års garanti på sina
jobb. Så där står man som kund mellan två firmor som skyller på varandra, och fullständigt skiter i att ens
vilja försöka göra rätt för sig. Och i stället gömmer sig bakom sina helluddiga garantier, som i slutänden inte
är värda ett piss :evil:

Om man orkar bemöda sig med och läsa igenom vad som gäller för mercas 30-åriga rostskyddsgaranti, så
inser nog de flesta att merca, tack vare utformningen på denna garanti, numera egentligen högaktningsfullt
fullständigt skiter i sina kunder :!:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby vic viper » Sat 19 Mar, 2011 16:20

@Tomas

Jag vet mycket väl hur processen fungerar och bara för att det gått snett med ditt ärende behöver det naturligtvis inte göra det i alla andra liknande fall.
Hur ska Mercedes kunna veta om en kund är missnöjd med ett arbete om inte kunden själv hör av sig?, det är ju bara att lyfta luren och ringa en ÅF för att få svar, det kallar jag knappast detektivarbete.
Mercedes ställer självklart krav på sina ÅF, längre än två eller tre år ska naturligtvis en rostreparation hålla, något har ju uppenbarligen gått snett under arbetet, är man inte nöjd och du inte får något vettigt svar av den som utfört jobbet kanske det är läge att vända sig till exempelvis högre chefer, ARN, Mercedes Sverige eller kanske to.m media?
Att knyta näven i fickan och bli arg på ett forum lär inte göra bilen rostfri.

Jag försvarar inte Mercedes rostbenägenhet eller deras garantier, men att skylla på Mercedes när det är en skade/lackverkstad som fuckat upp tycker jag är fel.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby Volvo suger hästb....! » Sat 19 Mar, 2011 17:57

vic viper wrote:Hur ska Mercedes kunna veta om en kund är missnöjd med ett arbete om inte kunden själv hör av sig?, det är ju bara att lyfta luren och ringa en ÅF för att få svar, det kallar jag knappast detektivarbete.


Framgick inte det tillräckligt tydligt, i mitt tidigare inlägg att jag varit i kontakt med min ÅF :?:

Eller för att vara mer exakt så har jag varit i kontakt med 3st "auktoriserade" Mercedes-
återförsäljare, för att få mer klarhet i det här med Mercas rostskyddsgarantier m.m.

är man inte nöjd och du inte får något vettigt svar av den som utfört jobbet kanske det är läge att vända sig till exempelvis högre chefer, ARN, Mercedes Sverige eller kanske to.m media?
Att knyta näven i fickan och bli arg på ett forum lär inte göra bilen rostfri.


Du, jag har en mycket nära vän på just MB Sverige, som inte heller han har lyckats driva mitt ärende
vidare till något vettigt slutresultat för min del. Dessutom är kärran numera åtgärdad, av personer
som jag själv har den största tilliten till när det gäller lackjobb.....sitta och vänta på att några under
ska ske, speciellt från Mercedes och deras återförsäljarled, la jag av med för väldigt länge sedan.

Och media hade ju knappast heller kunnat rostlaga och lacka min kärra....inte inom rimlig tid i varje fall!

Jag försvarar inte Mercedes rostbenägenhet eller deras garantier, men att skylla på Mercedes när det är en skade/lackverkstad som fuckat upp tycker jag är fel.


Tja, nu är det väl så att det knappast är kunden som anlitar en oberoende lackverkstad, den bedriften
står ju ändå, som i exempelvis mitt fall, Mercedes "egna "återförsäljare för. Och då är det väl inte mer
än rimligt att det är Mercedes själva som ska se till och åtgärda eventuella problem med sina anlitade
lackverkstäder eller what ever, och i en slutände även ta konsekvenserna för sina misstag.

För inte f-n ringer man väl till Bosch, om exempelvis generatorn rasar på en ny bil med tillhörande garantier :?: :roll:

Näe, man går väl direkt till den firma som salufört kärran :!:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest