Rostskyddsgaranti?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Rostskyddsgaranti?

Postby THHO » Tue 29 Mar, 2011 15:32

vic viper wrote:Jag tror ni missar min poäng, det jag menar är att om bilen rostar efter reparation så har det inget med mercedes kvalitet att göra, det handlar istället om ett fuljobb eller ett misstag av en återförsäljare, Hade jobbet skötts till 100% enligt Mercedes specar hade det aldrig uppstått korrosion efter så kort tid,
sen att mercedes ska ta sitt ansvar för sina återförsäljare är en annan fråga.


Nej då - din "poäng" framgår tydligt. Tyvärr skulle jag nog vilja hävda att du har fel Vic även om jag förstår hur du tänker. Kvalitetsbedömningen måste rimligen utgå från en helhetsbedömning av produkten (bilen i detta fall) INKLUSIVE hur Mercedes/ÅF hanterar fel i produkten.

Både bemötandet och resultatet av reparationer (lackjobbet) måste vägas in. Blir resultatet av reparationen/lackjobbet dåligt sänker detta kvalitetsintrycket, något annat är helt orimligt.

När MB/ÅF valde att lägga ut lackjobben borde man samtidigt ha försäkrat sig om en kontrollapparat som skulle kunna upptäcka och förhindra att dessa externa lackfirmor gjorde dåliga jobb. Om man INTE försäkrade sig om detta, vilket verkar vara fallet, måste också dessa dåliga lackjobb dra ner upplevelsen av MB/ÅF's kvalitet och ansvaret ska självklart falla på MB/ÅF.

Du kan jämföra det med fallet att MB/ÅF väljer att själva utföra lackjobbet. Jag tror att även du VIC skulle ha svårt att hävda att ett dåligt utfört arbete då inte skulle påverka intrycket av MB's kvalitet. Att MB/ÅF nu(då) valt att lägga ut jobbet förändrar inte saken. Dåligt lackjobb=dålig kvalitet.

Från kundens synvinkel har det ingen betydelse om jobbet görs av MB/ÅF själva eller av en fristående lackfirma. Det är MB/ÅF som ha ansvaret. Även för dåliga jobb av utomstående firmor.

Att skjuta ifrån sig ansvaret på detta sätt är inte bara dålig stil (=dålig kvalitet) utan strider också mot konsumentköplagen som tydligt pekar ut försäljaren (ÅF i detta fall) som ansvarig. Hur ÅF väljer att åtgärda rosten ska inte kunden behöva bry sig om och att hänvisa kunden till lackfirman strider direkt mot Konsumentköplagen. Kunden ska bara ha en motpart och det är ÅF. Sedan får MB/ÅF själva ta striden med de lackfirmor som gjort de dåliga jobben. Inget som kunden ska behöva bry sig om.


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests