Barnen satt kvar och lyssnade klart på en låt och sedan låste min fru bilen och nu är batteriet urdraget. När jag öppnar dörren med nyckel så blinkar det svagt i blinkersen på sidospegeln och dom tre blåa lamporna som indikerar kyla i förarstolen blinkar ... Efter lite låsolja får jag igång bagelåset men vrider jag motsols ett kvarts varv så låset fastnar i det läget händer inget när jag försöker öppna. Hur jag än vrider och vänder nycklen i låset så öppnar sig inte bagaget Hur kommar jag in i bagaget? finns det någon pol under huven? Har ju tysk instruktionsbok så det tar lite tid att läsa och den är lite tjockare än Aftonbladet. Förmodligen är det nått som ligger och drar ur batteriet eller så har mina små raringar hittat någon knapp. Stön! Behöver lite hjälp här!
Psycho
Kommer inte in i bilen!
Kommer inte in i bilen!
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: Kommer inte in i bilen!
Räcker inte enbart att vrida runt nyckeln till bagageluckelåset, du
måste även trycka på låset, om du inte gjort det.
Kommer du in i kupén?
Om så är fallet så kan du där, bakom golvmattan under fotstödet, mot
torpedväggen, på passagerarsidan, finna en strömplint från vilket batteriets
pluspol är ansluten till startmotorn m.m. Och där kan du då även ansluta en
batteriladdare, och då med fördel helst en CTEK!
måste även trycka på låset, om du inte gjort det.
Kommer du in i kupén?
Om så är fallet så kan du där, bakom golvmattan under fotstödet, mot
torpedväggen, på passagerarsidan, finna en strömplint från vilket batteriets
pluspol är ansluten till startmotorn m.m. Och där kan du då även ansluta en
batteriladdare, och då med fördel helst en CTEK!
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
Re: Kommer inte in i bilen!
Volvo suger hästb....! wrote:Räcker inte enbart att vrida runt nyckeln till bagageluckelåset, du
måste även trycka på låset, om du inte gjort det.
Kommer du in i kupén?
Om så är fallet så kan du där, bakom golvmattan under fotstödet, mot
torpedväggen, på passagerarsidan, finna en strömplint från vilket batteriets
pluspol är ansluten till startmotorn m.m. Och där kan du då även ansluta en
batteriladdare, och då med fördel helst en CTEK!
Jag trycker upp låset men det finns inget motstånd, känns som att kolven siter fel?.( Det har varit några klåpare och pillat med låset förut så dom kommer att få se över det igen.
Jo, jag kommer in i kupén och det jag letar efter är ju var jag kan sätta pluss förr att ladda bateriet. Tittade om ajg skulle våga ladda på generatorn men risken är för stor att man kommer emmot nått... Har nu ingen CTEK men en ok laddare som känner av lite vad den gör, den får duga. MB service här i Karlstad erbjöd sig faktiskt att komma ut och ladda bilen, sån service uppskattar jag. Men när jag vet var plus går att koppla så löser jag det själv i kväll. Börjar tröttna på W220. . .
Tack för snabba råd! Utan detta forum skulle man vara fattig som en kyrkråtta med sin W220.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Kommer inte in i bilen!
psycho wrote:Volvo suger hästb....! wrote:Räcker inte enbart att vrida runt nyckeln till bagageluckelåset, du
måste även trycka på låset, om du inte gjort det.
Kommer du in i kupén?
Om så är fallet så kan du där, bakom golvmattan under fotstödet, mot
torpedväggen, på passagerarsidan, finna en strömplint från vilket batteriets
pluspol är ansluten till startmotorn m.m. Och där kan du då även ansluta en
batteriladdare, och då med fördel helst en CTEK!
Jag trycker upp låset men det finns inget motstånd, känns som att kolven siter fel?.( Det har varit några klåpare och pillat med låset förut så dom kommer att få se över det igen.
Jo, jag kommer in i kupén och det jag letar efter är ju var jag kan sätta pluss förr att ladda bateriet. Tittade om ajg skulle våga ladda på generatorn men risken är för stor att man kommer emmot nått... Har nu ingen CTEK men en ok laddare som känner av lite vad den gör, den får duga. MB service här i Karlstad erbjöd sig faktiskt att komma ut och ladda bilen, sån service uppskattar jag. Men när jag vet var plus går att koppla så löser jag det själv i kväll. Börjar tröttna på W220. . .
Tack för snabba råd! Utan detta forum skulle man vara fattig som en kyrkråtta med sin W220.
Psycho
Precis som "Volvo.." skriver..
Under fotstödet fram, på passagerarsidan, så hittar du pluspolen!
Vik undan mattan, skruva bort "aluminiumplåten". Voilá!
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Re: Kommer inte in i bilen!
Har nu följt råden och haft bilen på laddning i mer än 30h. Problemet är att det inte verkar fungera. Innerbelysningen blinkar och laddningen pulserar men verkar inte ladda batteriet. Det går inte att vrida nyckeln i tändningslået och inget fungerar. Öppnar jag huven går larmet, det verkar vara det enda som fungerar... Kommer fortfarande inte in i bagaget Kan det vara så enkelt att det är ett dåligt batteri. Bytte ju det förra vintern. Vågar man kabla igång bilen från passagerarsidans plintar? Eller har någon förslag på hur man kommer in i bagaget? Snart är det nog bärgning från garaget som gäller.
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: Kommer inte in i bilen!
Mät med en multimeter hur många volt batterispänningen ligger på,
nu efter laddning. I ditt fall så får du då göra det vid strömplinten,
eftersom du fortfarande inte kommer åt batteriet i bagageutrymmet.
Visar batterispänningen under 12,05 volt så är det troligtvis så att
en eller flera celler blivit kortslutna, och då är det bara att sätta
dit ett nytt batteri.
För att komma in i bagageutrymmet så kan du via ovan nämnda
strömplint tillfälligt koppla på ett friskt reservbatteri. Och på så
sätt få igång kärrans el tillfälligt.
Jag avråder dock starkt från att du försöker hjälpstarta igång din
kärra med hjälp av ett annat fordon. Eftersom detta kan leda till
en "strömrusning" som slår ut det mesta av motorns elektronik.
En sådan smäll höll på att kosta en polare till mig ca.120000 spänn,
när en lackverkstad försökte hjälpstarta igång hans S55:a, efter att
ha råkat dränera batteriet, p.g.a att dom haft igång bilstereon medan
dom utförde vissa lackjobb på kärran
Tack och lov så fick lackverkstadens och deras försäkringsbolag
slutligen stå för den smällen.
nu efter laddning. I ditt fall så får du då göra det vid strömplinten,
eftersom du fortfarande inte kommer åt batteriet i bagageutrymmet.
Visar batterispänningen under 12,05 volt så är det troligtvis så att
en eller flera celler blivit kortslutna, och då är det bara att sätta
dit ett nytt batteri.
För att komma in i bagageutrymmet så kan du via ovan nämnda
strömplint tillfälligt koppla på ett friskt reservbatteri. Och på så
sätt få igång kärrans el tillfälligt.
Jag avråder dock starkt från att du försöker hjälpstarta igång din
kärra med hjälp av ett annat fordon. Eftersom detta kan leda till
en "strömrusning" som slår ut det mesta av motorns elektronik.
En sådan smäll höll på att kosta en polare till mig ca.120000 spänn,
när en lackverkstad försökte hjälpstarta igång hans S55:a, efter att
ha råkat dränera batteriet, p.g.a att dom haft igång bilstereon medan
dom utförde vissa lackjobb på kärran
Tack och lov så fick lackverkstadens och deras försäkringsbolag
slutligen stå för den smällen.
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Kommer inte in i bilen!
Volvo suger hästb....! wrote:
En sådan smäll höll på att kosta en polare till mig ca.120000 spänn,
när en lackverkstad försökte hjälpstarta igång hans S55:a, efter att
ha råkat dränera batteriet, p.g.a att dom haft igång bilstereon medan
dom utförde vissa lackjobb på kärran
Startbooster?
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Re: Kommer inte in i bilen!
Fotografen wrote:Startbooster?
Det blev aldrig fastställt, p.g.a att lackverkstaden bestämt hävdade att
dom endast hade använt sig av starthjälp från ett annat fordon. Och i
sin okunskap inte kände till att våra kärrors elektronik är extremt känslig
för en strömrusning.
Personligen så tror jag dock också att dom använde sig av en usel batteri-
laddare med så kallad startbooster.
Hur eller hur så blev som sagt polarens S55:a fullständigt urblåst, med på-
följd att all elektronik knuten till motorn, inklusive en hel del kablage, fick
bytas ut......tog styvt en månad för den auktoriserade MB-verkstaden att
få ordning på kärran igen.
Snackade vid detta tillfälle med mekanikern som höll på och felsökte polarens
kärra, som menade på att vid en sån här strömrusning så finns det ingen
chans i värden att säkringarna hinner med, där av att det för med sig så
mycket skador på övrig elektronik.
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
M.v.h Tomas
Re: Kommer inte in i bilen!
Vad har Du för spänning över (+)(-) när laddaren är ansluten?
Vad har Du för spänning om Du lyfter bort laddaren?
Ett fräscht batteri har ca 12.67V över polerna
om det står oanslutet. Under laddning kan spänningen till
ett fräscht batteri gå upp över 14V. (Jag har mätt nästan 15).
Under drift skall man ha ~13.8V
Sedan är problemet om bilen har fått för låg spänning. Då kan
en del styrboxar ha hängt sig. Bäst är då att koppla bort
batteriet och ansluta igen för att få en ordentlig reset.
När det gäller överspänning, har många biltillverkare (exvis Volvo PV)
kravet att inget skall gå sönder om man utsätter bilen för kraftig över
spänning. I Volvos fall skall en bil klara 24V i några sekunder (bara
för att idioter i USA ibland ansluter lastbilar)...
Vad har Du för spänning om Du lyfter bort laddaren?
Ett fräscht batteri har ca 12.67V över polerna
om det står oanslutet. Under laddning kan spänningen till
ett fräscht batteri gå upp över 14V. (Jag har mätt nästan 15).
Under drift skall man ha ~13.8V
Sedan är problemet om bilen har fått för låg spänning. Då kan
en del styrboxar ha hängt sig. Bäst är då att koppla bort
batteriet och ansluta igen för att få en ordentlig reset.
När det gäller överspänning, har många biltillverkare (exvis Volvo PV)
kravet att inget skall gå sönder om man utsätter bilen för kraftig över
spänning. I Volvos fall skall en bil klara 24V i några sekunder (bara
för att idioter i USA ibland ansluter lastbilar)...
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Kommer inte in i bilen!
Volvo suger hästb....! wrote:Fotografen wrote:Startbooster?
Det blev aldrig fastställt, p.g.a att lackverkstaden bestämt hävdade att
dom endast hade använt sig av starthjälp från ett annat fordon. Och i
sin okunskap inte kände till att våra kärrors elektronik är extremt känslig
för en strömrusning.
Personligen så tror jag dock också att dom använde sig av en usel batteri-
laddare med så kallad startbooster.
Hur eller hur så blev som sagt polarens S55:a fullständigt urblåst, med på-
följd att all elektronik knuten till motorn, inklusive en hel del kablage, fick
bytas ut......tog styvt en månad för den auktoriserade MB-verkstaden att
få ordning på kärran igen.
Snackade vid detta tillfälle med mekanikern som höll på och felsökte polarens
kärra, som menade på att vid en sån här strömrusning så finns det ingen
chans i värden att säkringarna hinner med, där av att det för med sig så
mycket skador på övrig elektronik.
Inte en chans att det blir sådana skador om man hjälpstartar med ett annat fordon eller löst batteri...startbooster och/eller fel polaritet sägar jag.
Re: Kommer inte in i bilen!
Jag är nog inne på att bara ansluta ett batteri för att kuna få upp bagaget så jag kan ladda eller snarare byta batteri.
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Kommer inte in i bilen!
Blev det ett lyckligt slut på historien?
Asse W220 -00 S500L Vadå?! Måste ju få plats med 2 barnstolar OCH åka fort.
Re: Kommer inte in i bilen!
Falck öppnar den för en 500 hundring i fickan. Dock hade jag provat lite till med nödnyckeln, det är ju halvjobbigt att öppna luckan även om ingenting är fel!
Sugen på en w221 nu då?
Sugen på en w221 nu då?
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168
Re: Kommer inte in i bilen!
Asse wrote:Blev det ett lyckligt slut på historien?
Jo, det blev ett lyckligt slut. Efter 36 laddning med pulsladdare så vaknade bilen till liv. Bateriet som bara vara på 89Ah var för klent och har tydligen fått jobba en del då bilen många gånger står flera veckor. Nytt batteri på 100Ah och sedan släcka div felkoder. Det bara att inse att man bör ha en pulsladdare inkopplad när bilen står. Nytt batteri vart 3 år ska dytligen vara normalt för W220?? Motorlampan tändes i samband med detta så en service så ska allt vara bra i gen.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Kommer inte in i bilen!
psycho wrote:Asse wrote:Blev det ett lyckligt slut på historien?
Jo, det blev ett lyckligt slut. Efter 36 laddning med pulsladdare så vaknade bilen till liv. Bateriet som bara vara på 89Ah var för klent och har tydligen fått jobba en del då bilen många gånger står flera veckor. Nytt batteri på 100Ah och sedan släcka div felkoder. Det bara att inse att man bör ha en pulsladdare inkopplad när bilen står. Nytt batteri vart 3 år ska dytligen vara normalt för W220?? Motorlampan tändes i samband med detta så en service så ska allt vara bra i gen.
Psycho
Nytt batteri vart annat, var 3:e år är "normalt" på alla nyare bilar med mycke elektronik.
Kul att det löste sig!
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests