Byte av remskiva S-320

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Aspen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 120
Joined: Thu 08 Sep, 2005 12:16

Byte av remskiva S-320

Postby Aspen » Sat 17 Sep, 2011 16:13

Ska byta remskiva på en S-320. Någon som har tips på hur man håller den på plats när man försöker öppna skruven den sitter med?

(Menar själva hjulet som styr remmen precis framför kylfläkten).

/Aspen
SLK230-01
Tidigare:
MB-500SL-92
Nissan 300zx TT-90
Nissan 200sx-89
Toyota Celica -87

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Byte av remskiva S-320

Postby vic viper » Sat 17 Sep, 2011 16:41

Mutterknack
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av remskiva S-320

Postby torake » Sat 17 Sep, 2011 20:26

Tror det är svårt på m112, men jag sprang på ett jäkla finurligt trick, man ställer ettans cylinder 90 grader före eller om det var efter ÖDP, och sedan pular man ned rep genom tändstiftshålet till cylindern är full. När muttern är loss är det bara att vrida tillbaka motorn lite och dra upp repet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Byte av remskiva S-320

Postby vic viper » Sat 17 Sep, 2011 22:28

Låter krångligt och riskabelt, fjöla loss locket till konvertern och lås fast med en rejäl mejsel eller liknande.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av remskiva S-320

Postby torake » Sun 18 Sep, 2011 07:52

Ja, visst låter det knasigt? :P

Är nog lättare att genomföra på en B&S gräsklipparmotor än på en M112:a m.t.p. tändstiftshålens otillgänglighet, men var en gubbe på ett amerikanskt hondaforum som tyckte det var världens bästa metod, även på toppventilsmotorer, och visst, klarar hårdvaran förbränningstrycket vid full last så klarar den säkert att komprimera lite rep.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Byte av remskiva S-320

Postby vic viper » Sun 18 Sep, 2011 08:33

Ja det tvivlar jag inte på, men känns som mycket kan gå fel, repet fastnar eller bitar av repet lossnar osv, kanske ingen jätterisk men varför chansa när det är lättare att låsa startkransen eller konvertern
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av remskiva S-320

Postby torake » Sun 18 Sep, 2011 10:15

Om ni får in en bil på firman med rasad motor och en repstump hängande ur tändstifthålet då vet du vem som är skyldig :lol: :tard:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Aspen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 120
Joined: Thu 08 Sep, 2005 12:16

Re: Byte av remskiva S-320

Postby Aspen » Mon 19 Sep, 2011 18:28

OK! tack för alla idéer kring detta.

Mvh Aspen
SLK230-01

Tidigare:

MB-500SL-92

Nissan 300zx TT-90

Nissan 200sx-89

Toyota Celica -87


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest