Page 1 of 1

Byte av remskiva S-320

Posted: Sat 17 Sep, 2011 16:13
by Aspen
Ska byta remskiva på en S-320. Någon som har tips på hur man håller den på plats när man försöker öppna skruven den sitter med?

(Menar själva hjulet som styr remmen precis framför kylfläkten).

/Aspen

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Sat 17 Sep, 2011 16:41
by vic viper
Mutterknack

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Sat 17 Sep, 2011 20:26
by torake
Tror det är svårt på m112, men jag sprang på ett jäkla finurligt trick, man ställer ettans cylinder 90 grader före eller om det var efter ÖDP, och sedan pular man ned rep genom tändstiftshålet till cylindern är full. När muttern är loss är det bara att vrida tillbaka motorn lite och dra upp repet.

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Sat 17 Sep, 2011 22:28
by vic viper
Låter krångligt och riskabelt, fjöla loss locket till konvertern och lås fast med en rejäl mejsel eller liknande.

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Sun 18 Sep, 2011 07:52
by torake
Ja, visst låter det knasigt? :P

Är nog lättare att genomföra på en B&S gräsklipparmotor än på en M112:a m.t.p. tändstiftshålens otillgänglighet, men var en gubbe på ett amerikanskt hondaforum som tyckte det var världens bästa metod, även på toppventilsmotorer, och visst, klarar hårdvaran förbränningstrycket vid full last så klarar den säkert att komprimera lite rep.

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Sun 18 Sep, 2011 08:33
by vic viper
Ja det tvivlar jag inte på, men känns som mycket kan gå fel, repet fastnar eller bitar av repet lossnar osv, kanske ingen jätterisk men varför chansa när det är lättare att låsa startkransen eller konvertern

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Sun 18 Sep, 2011 10:15
by torake
Om ni får in en bil på firman med rasad motor och en repstump hängande ur tändstifthålet då vet du vem som är skyldig :lol: :tard:

Re: Byte av remskiva S-320

Posted: Mon 19 Sep, 2011 18:28
by Aspen
OK! tack för alla idéer kring detta.

Mvh Aspen