Service på MB?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Mullestreetrod
Prospect
Prospect
Posts: 35
Joined: Wed 06 Oct, 2010 18:46

Service på MB?

Postby Mullestreetrod » Fri 18 Nov, 2011 18:13

Tycker det här med service har blivit en tegelsten runt plånboken. Är det så stor skillnad att göra servicen själv mot att lämna in den på en auk. MB-verkstad? Älskar min bil och skulle aldrig missköta den med oljebyteslarv eller dylikt. Vad gör en MB-verkstad egentligen på en service som jag inte själv klarar av? Förutom stämpeln i boken, så tycker jag att det är vansinniga pengar att slänga ut. Kanske därför MB har sett till att det inte finns servicehandböcker till försäljning? Stämpeln i boken kan ju kvitta om bilen är en 10-15 år gammal? Huvudsaken att man bokför oljebytena och större reparationer? Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden. Kanske moraliskt stöd för mitt svek mot MB-verkstäderna? Riskerar väl lite skäll, men hade varit kul med lite åsikter i ämnet.

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Service på MB?

Postby Etoda » Fri 18 Nov, 2011 20:01

Olja, filter, bromsar o dylikt är precis som på vilken vanlig MB som helst efter 1968... Finns ingen anledning att göda MB-verkstaden såvida man inte har en svensksåld bil med obruten MB service, då kan det där med rostskyddsgarantin fortfarande vara aktuellt och lönt att vakta. (Inte för att jag gjorde det på min, men ändå...) Se dock till och lämna in och få service på automatlådan, dokumenterad, då lådan inte mår väl utan service och en köpare blir mycket mer intresserad av bilen om lådan är servad (om nu försäljning blir aktuell någon gång i framtiden).

Det står i bruksanvisningen hur man nollar serviceindikatorn.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Service på MB?

Postby vic viper » Fri 18 Nov, 2011 20:07

Det är ju inte bara rostskyddsgarantin som fallerar utan även möjlighet till goodwill och mobilitetsgaranti.

Har man en äldre merca finns det andra fördelar man kan dra nytta av en auktoriserad service, te.x nya mjukvaruuppdateringar av motor och växellådsstyrning samt telematik.

Ett tips är att söka upp mindre auktoriserade firmor då de oftast är mycket billigare än de i storstäderna, vi är te.x nästan alltid billigare än mekonomen både gällande delar och service.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Service på MB?

Postby Mercedes-Benz » Fri 18 Nov, 2011 20:27

Jag lämnar inte in mina bilar på verkstad. Är svindyrt och så får man nästan alltid tillbaka bilen i sämre skick än när man lämnade in den, det är skit överallt, dom har repat lädret osv osv.

Att själv byta olja och andra vätskor är ju ingen raketforskning precis. Jag sköter bilarna efter tillverkarens rekomendationer och lite till och dokumenterar själv arbetet i servicebok plus sparar kvitton.

Ett exempel är den A service som det är dags för på 600an som innefattar olja och oljefilter samt några kontrollpunkter som jag redan har full koll på skulle kosta mig 5000:-, gör den själv med fin fin olja för under tusenlappen.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Service på MB?

Postby Volvo suger hästb....! » Sat 19 Nov, 2011 03:47

Mercedes-Benz wrote:Att själv byta olja och andra vätskor är ju ingen raketforskning precis.


Kan bara instämma.....har ta mig f-n aldrig lämnat in någon av mina kärror/motorcyklar
på någon service, för att bli rövkn*llad av några j#$%&a ockrare :roll:

Sedan kanske det i viss mån underlättar om man, som jag, rest runt och skruvat verktygs-
maskiner dom senaste 26 åren.....inbillar mig att det blir en viss form av yrkesskada att
jämt och ständigt underhålla dom egna fordonen då :wink:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Service på MB?

Postby Uky » Sat 19 Nov, 2011 12:15

Dom stora auktoriserade verkstäderna (läs: exvis Hedins) är inte intresserade
av bilar som rullat några år. När förstaägaren (= leasing/förmåns-bil) avtalet
gått ut och bilen säljs privat är nästa kunds plånbok tunnare. Bilen är då
~tre år gammal. När bilen har ytterligare några år på nacken säljs den igen
och då är det gemene man som står som kund. Då går man till de mindre
verkstäderna. I huvudsak ser det ut så här.

Dagens bilindustri vet att en bils "ekonomiska" livslängd sällan är mer än 10 år.

Bilindustrin ser helst att sådana fordon skrotas ut. Politikerna likaså.
Inte minst ur miljöaspekt vill man se att fordonsparken byts ut så fort
som möjligt. Dels skapar detta arbetstillfällen, dels minskar utsläppen.
(Men att energiåtgången för att producera en bil från gruva till bilhall
är ganska hög talas det inte gärna högt om)

Till följd av den 10-åriga livslängdsberäkningen har man anpassat sin
produktframtagning: Motorer (&service) , inredning (hållbarhet),
rostskydd mm är optimerat så att allt skall "falla ihop" ungefär
samtidigt. Man ansätter hur många personkilometer en bil rullar,
antal kallstarter, varma kilometer, etc. och konstruerar stolar,
gångjärn, lacktjocklek etc efter detta mått.
Motorer konstrueras likadant. Optimering av hållbarhet visavi oljebyten.

Varför överdimensionera något som
inte (skall (!)) rulla mer än i 10 år? Varför konstruera en stol som
ännu ger bra sittkomfort efter 10 år? Varför ha ett rostskydd som
håller i mer än 10 år. Utvecklingen går rasande snabbt och dagens
bilar är passé redan efter några år. Inte minst på telematiksidan.

Det där med dreven på M272/M273 är ett "olycksfall i arbetet"
men principen gäller: Varför få något att hålla i 30.000 mil när
man egentligen menar 10.000? Som privatist kan man i viss mån
motverka detta genom täta olje/filterbyten.

De som får ta smällen är alla j-vla loosers (mig själv givetvis inkluderat)
som köper sina drömbilar när dom barrat ner i pris så att man har råd.

Den som kan sin bil gör naturligtvis olje/filterbyten själv. Diagnosprylar
finns att köpa på diverse ställen. Internet är en nästan oändlig
källa till kunskap och felsökning.

Själv lämnar jag min CL till mindre fristående verkstäder för rudimentär
service (olja/filter, stift etc) men byter andra småprylar själv.

De stora verkstäderna varken förväntar sig eller vill se mig som kund.

:robot:

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Service på MB?

Postby Etoda » Sat 19 Nov, 2011 17:31

Uky wrote:Dom stora auktoriserade verkstäderna (läs: exvis Hedins) är inte intresserade
av bilar som rullat några år. -------- De stora verkstäderna varken förväntar sig eller vill se mig som kund. :robot:


Har haft MB och BMW de senaste 20 åren och menar att det inte är riktigt sant. Har känt mig mycket välkommen hos såväl MB som BMW-verkstäder med mina "gamla ök". Det är dock inte på alla ställen och det brukar bli några idioter man måste prata med innan man hittar "rätt" märkesverkstad. Tyvärr är det inte alltid den närmaste...
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests