Aktivera AIR-matic!?

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Wed 11 Jan, 2012 01:28

Som ngn kanske minns från tidigare tråd så kastade min luftfjädring in handduken. Pumpen gick men gav inget tryck. Ny pump inhandlades och har nu monterats. Misstänkte att den måste aktiveras och hittade mycket riktigt en funktion i "carsoft" som heter just "aktivering Airmatic W220". Kan ansluta denna och får upp realtidsvärden på höjden MEN jag får INTE pumpen att starta! Jag har garanterat kontakt med enheten då jag kan sänka(!) från datorn men pumpen startar som sagt inte så ingen höjning. Ligger som en säl...... :cry:
Till råga på eländet så saknas säkringsförteckningen i min bil. :roll:
Någon som vet hur man gör och/eller kan upplysa om säkringsplacering eller annat som kan jäklas? PLZ!!!!!!

Edit.
Har sett på ngn sajt att det pratas om "förfyllning" av trycket. Hur/var görs det om det nu måste göras?????

larsson145
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Mon 20 Jun, 2011 19:08

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby larsson145 » Wed 11 Jan, 2012 19:57

Om jag lyfter upp min w220 på tvåpelarlyften och tömmer systemet och sedan ställer ner den på golvet igen startar inte kompressorn,då måste jag köra bilen ett par meter då startar kompressorn och fyller upp systemet.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Wed 11 Jan, 2012 20:11

TACK! Låter som jag måste rulla lite..... 8)

HOMER3377
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Mon 12 Dec, 2011 16:51
Location: Boden

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby HOMER3377 » Mon 16 Jan, 2012 23:31

Göran W wrote:TACK! Låter som jag måste rulla lite..... 8)


Har du fått upp den? Och då menar jag bilen och inget annat!!! :roll: :-D
Finns bara 2 sortes bilar, gammal Mercedes och nya Mercedes!
Nuvarande bilar.
Mercedes 240D 1982
Mercedes E270 CDI. 2000

Ex:
Mercedes 240D 3,0 1975
Mercedes E320 CDI 2004
Mercedes 300TD 24V 1995
Mercedes 240D 3,0 1974
Mercedes 300D Copé 1983
Mercedes 240TD 1984
Mercedes 300D 1982
Volvo duett ????
Volvo duett (A-traktor) ????

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Tue 17 Jan, 2012 01:31

Arbetet har legat nere under helgen då den blev strömlös.... (missriktad omtänksamhet från min sida när jag lämnade skuffluckan öppen för att komma åt batteriet om, utifall.... vilket blev en självuppfyllande profetia när jag inte tänkte på att skuffbelysningen låg på :cry: )
Återkommer så snart jag fått tid att fortsätta - funderar på om det går att tvångsstyra pumpen från relähållaren?

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Roger J » Tue 17 Jan, 2012 15:18

Jo det går att köra pumpen från relähållaren lommer dock inte ihåg vilka man byglade, men relät kan ju vara trasigt! jag har ett kopplingsshema över hela den elektriska biten någonstans om du är intresserad.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Tue 17 Jan, 2012 19:04

Nytt relä ligger och väntar. Antar att det är bygling mellan 30 och 87 som gäller? Hojta gärna till annars!

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Roger J » Tue 17 Jan, 2012 22:37

Göran W wrote:Nytt relä ligger och väntar. Antar att det är bygling mellan 30 och 87 som gäller? Hojta gärna till annars!



Det låter bekant för det är samma som extra ljus relän!

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Thu 19 Jan, 2012 22:10

Sådärja! Uppe och rullar!
Jag gjorde som jag tänkte och tvångskörde pumpen från relähållaren vilket fungerade utmärkt. Skönt att inte behöva rulla ut med hjulen någon millimeter från skärmarna. Funkar dessutom utan att ha tändningen på. Bilen reste sig snällt och lydigt. Jag justerade in höjden lite grovt runt 0 mm men finns det något värde som är "rätt" här??? Det var ganska svårt att justera från datorn då högerfram och vänsterfram påverkar varandra. Bakänden justeras som en enhet. "Stop" sker dock med viss fördröjning vilket komplicerar det lite.

Lite sidospår blev det. Till höger om pumpen (i färdriktningen) sitter en "kolv" med slanganslutning. Strålkastarspolare? Den ser lite underlig ut. Antar att fjädern inte ska vara synlig? Ser ut som att hela paketet skulle skjutas ihop och låsas på ngt sätt?

Under provrundan konstaterades också att radion behagade vara helt tyst. Lyckades inte få minsta pip ur den. Kan det ha ngt med att den varit strömlös att göra? Några tips?

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Roger J » Fri 20 Jan, 2012 00:46

Har du provat att starta om bilen? Dessa bilar gillar inte att vara strömlösa.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Fri 20 Jan, 2012 02:15

Jodå, jag startade om, men jag kanske hade för bråttom......

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Uky » Fri 20 Jan, 2012 19:54

Om Du har Bosesystemet (Comand + PA i skuffen) så händer det att Comanden hamnar i "otakt" med slutsteget om +12V har dippat.

I så fall, stäng av Comanden manuellt.
Stäng av motor och vänta några minuter.
Sätt i gång bilen och tryck på "On".

Funkade för mig.

:robot:

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Aktivera AIR-matic!?

Postby Göran W » Fri 20 Jan, 2012 23:41

Idag spelade radion som om inget hänt...... Skönt med självlagande fel även om det kan irritera också. :lol:

Är det ingen som vet hur det är med höjden? Ska det vara 0?


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests