Som ngn kanske minns från tidigare tråd så kastade min luftfjädring in handduken. Pumpen gick men gav inget tryck. Ny pump inhandlades och har nu monterats. Misstänkte att den måste aktiveras och hittade mycket riktigt en funktion i "carsoft" som heter just "aktivering Airmatic W220". Kan ansluta denna och får upp realtidsvärden på höjden MEN jag får INTE pumpen att starta! Jag har garanterat kontakt med enheten då jag kan sänka(!) från datorn men pumpen startar som sagt inte så ingen höjning. Ligger som en säl......
Till råga på eländet så saknas säkringsförteckningen i min bil.
Någon som vet hur man gör och/eller kan upplysa om säkringsplacering eller annat som kan jäklas? PLZ!!!!!!
Edit.
Har sett på ngn sajt att det pratas om "förfyllning" av trycket. Hur/var görs det om det nu måste göras?????
Aktivera AIR-matic!?
-
- Hangaround
- Posts: 16
- Joined: Mon 20 Jun, 2011 19:08
Re: Aktivera AIR-matic!?
Om jag lyfter upp min w220 på tvåpelarlyften och tömmer systemet och sedan ställer ner den på golvet igen startar inte kompressorn,då måste jag köra bilen ett par meter då startar kompressorn och fyller upp systemet.
Re: Aktivera AIR-matic!?
TACK! Låter som jag måste rulla lite.....
Re: Aktivera AIR-matic!?
Göran W wrote:TACK! Låter som jag måste rulla lite.....
Har du fått upp den? Och då menar jag bilen och inget annat!!!
Finns bara 2 sortes bilar, gammal Mercedes och nya Mercedes!
Nuvarande bilar.
Mercedes 240D 1982
Mercedes E270 CDI. 2000
Ex:
Mercedes 240D 3,0 1975
Mercedes E320 CDI 2004
Mercedes 300TD 24V 1995
Mercedes 240D 3,0 1974
Mercedes 300D Copé 1983
Mercedes 240TD 1984
Mercedes 300D 1982
Volvo duett ????
Volvo duett (A-traktor) ????
Nuvarande bilar.
Mercedes 240D 1982
Mercedes E270 CDI. 2000
Ex:
Mercedes 240D 3,0 1975
Mercedes E320 CDI 2004
Mercedes 300TD 24V 1995
Mercedes 240D 3,0 1974
Mercedes 300D Copé 1983
Mercedes 240TD 1984
Mercedes 300D 1982
Volvo duett ????
Volvo duett (A-traktor) ????
Re: Aktivera AIR-matic!?
Arbetet har legat nere under helgen då den blev strömlös.... (missriktad omtänksamhet från min sida när jag lämnade skuffluckan öppen för att komma åt batteriet om, utifall.... vilket blev en självuppfyllande profetia när jag inte tänkte på att skuffbelysningen låg på )
Återkommer så snart jag fått tid att fortsätta - funderar på om det går att tvångsstyra pumpen från relähållaren?
Återkommer så snart jag fått tid att fortsätta - funderar på om det går att tvångsstyra pumpen från relähållaren?
Re: Aktivera AIR-matic!?
Jo det går att köra pumpen från relähållaren lommer dock inte ihåg vilka man byglade, men relät kan ju vara trasigt! jag har ett kopplingsshema över hela den elektriska biten någonstans om du är intresserad.
Re: Aktivera AIR-matic!?
Nytt relä ligger och väntar. Antar att det är bygling mellan 30 och 87 som gäller? Hojta gärna till annars!
Re: Aktivera AIR-matic!?
Göran W wrote:Nytt relä ligger och väntar. Antar att det är bygling mellan 30 och 87 som gäller? Hojta gärna till annars!
Det låter bekant för det är samma som extra ljus relän!
Re: Aktivera AIR-matic!?
Sådärja! Uppe och rullar!
Jag gjorde som jag tänkte och tvångskörde pumpen från relähållaren vilket fungerade utmärkt. Skönt att inte behöva rulla ut med hjulen någon millimeter från skärmarna. Funkar dessutom utan att ha tändningen på. Bilen reste sig snällt och lydigt. Jag justerade in höjden lite grovt runt 0 mm men finns det något värde som är "rätt" här??? Det var ganska svårt att justera från datorn då högerfram och vänsterfram påverkar varandra. Bakänden justeras som en enhet. "Stop" sker dock med viss fördröjning vilket komplicerar det lite.
Lite sidospår blev det. Till höger om pumpen (i färdriktningen) sitter en "kolv" med slanganslutning. Strålkastarspolare? Den ser lite underlig ut. Antar att fjädern inte ska vara synlig? Ser ut som att hela paketet skulle skjutas ihop och låsas på ngt sätt?
Under provrundan konstaterades också att radion behagade vara helt tyst. Lyckades inte få minsta pip ur den. Kan det ha ngt med att den varit strömlös att göra? Några tips?
Jag gjorde som jag tänkte och tvångskörde pumpen från relähållaren vilket fungerade utmärkt. Skönt att inte behöva rulla ut med hjulen någon millimeter från skärmarna. Funkar dessutom utan att ha tändningen på. Bilen reste sig snällt och lydigt. Jag justerade in höjden lite grovt runt 0 mm men finns det något värde som är "rätt" här??? Det var ganska svårt att justera från datorn då högerfram och vänsterfram påverkar varandra. Bakänden justeras som en enhet. "Stop" sker dock med viss fördröjning vilket komplicerar det lite.
Lite sidospår blev det. Till höger om pumpen (i färdriktningen) sitter en "kolv" med slanganslutning. Strålkastarspolare? Den ser lite underlig ut. Antar att fjädern inte ska vara synlig? Ser ut som att hela paketet skulle skjutas ihop och låsas på ngt sätt?
Under provrundan konstaterades också att radion behagade vara helt tyst. Lyckades inte få minsta pip ur den. Kan det ha ngt med att den varit strömlös att göra? Några tips?
Re: Aktivera AIR-matic!?
Har du provat att starta om bilen? Dessa bilar gillar inte att vara strömlösa.
Re: Aktivera AIR-matic!?
Jodå, jag startade om, men jag kanske hade för bråttom......
Re: Aktivera AIR-matic!?
Om Du har Bosesystemet (Comand + PA i skuffen) så händer det att Comanden hamnar i "otakt" med slutsteget om +12V har dippat.
I så fall, stäng av Comanden manuellt.
Stäng av motor och vänta några minuter.
Sätt i gång bilen och tryck på "On".
Funkade för mig.
I så fall, stäng av Comanden manuellt.
Stäng av motor och vänta några minuter.
Sätt i gång bilen och tryck på "On".
Funkade för mig.
Re: Aktivera AIR-matic!?
Idag spelade radion som om inget hänt...... Skönt med självlagande fel även om det kan irritera också.
Är det ingen som vet hur det är med höjden? Ska det vara 0?
Är det ingen som vet hur det är med höjden? Ska det vara 0?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests