Airmatic

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Airmatic

Postby stenen » Thu 28 Feb, 2013 19:24

Bilen är låg i baken, går ej att höja, antar att det är byta kompressor som gäller.
Hur går man tillväga, skall man friställa hjulen från marken?
Är det bara att byta eller är det något annat man skall tänka på.
Varför sjunker den endast bak
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic

Postby Roger J » Fri 01 Mar, 2013 10:45

Går kompressorn? Har haft lite strul med min och jag bytte kompressorn och då funkade det ett drygt år men fick ibland felmeddelanden på aimatic. Problemet var inte kompressorn utan det var kontakten i bilen där man ansluter kompressorn, kopparn var grön :-D

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Airmatic

Postby TheMPG » Fri 01 Mar, 2013 17:27

Kolla så inte nivågivaren har rostar av, ger ingen felkod
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Airmatic

Postby stenen » Fri 01 Mar, 2013 19:24

Tycker att kompressorn går, i varjefall så finns det ett motorljud där kompressorn sitter.
Tidigare var den låg bak, men höjde sig när man satte på nyckeln, men nu höjer sig den inte.
Den är lika låg på båda sidorna, ca 4 cm lägre än fram om man mäter från fälgkant till skärmkant.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic

Postby Roger J » Fri 01 Mar, 2013 23:23

Nivågivare är ett hett tips :wink: ventilblocken kan tydligen strula också.

mercedes_w115
Expert
Expert
Posts: 652
Joined: Mon 13 Nov, 2006 21:04
Location: Norrbotten Arvidsjaur

Re: Airmatic

Postby mercedes_w115 » Sat 02 Mar, 2013 20:25

Har slutat funka hära också. Började läka nånstans i dämpningen och kollade inte upp det på engång så kompressorn fick arbeta hela tiden så nu är den död. Finns det någon nippel så man kan höja med tryckluft tillfälligt för att kunna köra den till en verkstad?
http://www.garaget.org/fiXarn
Nuvarande bilar
w124 300TE 24v 92a
w124 300TD 95a
w124 250D 92a
w124 250TD 96a
w126 420se 88a
w126 300se 91a
w126 280se 82a
w124 300E 4M 88a (skrotas)

Gammla bilar
w124 300D 85a
w124 250D 91a
w126 380sec 84a
w126 280se 81a
w124 200D 91a
w115 200b 73a

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic

Postby Roger J » Mon 04 Mar, 2013 18:58

mercedes_w115 wrote:Har slutat funka hära också. Började läka nånstans i dämpningen och kollade inte upp det på engång så kompressorn fick arbeta hela tiden så nu är den död. Finns det någon nippel så man kan höja med tryckluft tillfälligt för att kunna köra den till en verkstad?



Inte vad jag vet! prova köra kompressorn från reläplattan! en kabel mellan stift 30 och 87. Går den inte så skulle jag kolla kontakten på kompressorn så den inte ärgat upp. Därefter får du kollat upp övriga problem. Kompressorn går inte hela tiden om den laddar dåligt utan det måste vara tidsstyrt på något sätt.

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Airmatic

Postby stenen » Mon 11 Mar, 2013 18:21

Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Airmatic

Postby Marie » Mon 11 Mar, 2013 19:51

stenen wrote:Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.


Ja så många kilo som det nog handlade om där, så hjälpte det nog också till att få upp den i rätt höjd. :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic

Postby Roger J » Mon 11 Mar, 2013 19:55

stenen wrote:Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.



Vad kostade det?

User avatar
S500L-02
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 113
Joined: Sun 18 Oct, 2009 21:42
Location: Helsingborg

Re: Airmatic

Postby S500L-02 » Mon 11 Mar, 2013 23:08

stenen wrote:Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.




Jag genomgick själv processen med kompressorbyte + lite annat, men gjorde det hemma. Köpte en originalkompressor här i
shopen, och kom undan med ca 3 tusen..
Nuvarande MB:
*C280 AMG-08 w204 Kalcitvit
Tidigare MB-vagnar:
*S500-06 w221
*S500L-02 w220
*E320 Avantgarde-01 w210
*A140 Avantgarde-00 w168

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Airmatic

Postby stenen » Tue 12 Mar, 2013 00:00

S500L-02 wrote:
stenen wrote:Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.




Jag genomgick själv processen med kompressorbyte + lite annat, men gjorde det hemma. Köpte en originalkompressor här i
shopen, och kom undan med ca 3 tusen..


Funderade en stund innan jag lämnade in den, kunde se att man kunde köpa kompressorn för under 3, men när man frågade fick man svaret att det kunde vara fler felkällor så lämnade jag in den. Hade det varit sommar så hade jag nog felsökt själv mera. Nu kostade det 10 lakan extra på märkesverkstad, bara att bita ihop o betala.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Airmatic

Postby Mimmi » Tue 12 Mar, 2013 00:04

... det kostar att ligga på topp! :-D
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: Airmatic

Postby Volvo suger hästb....! » Thu 14 Mar, 2013 01:38

Mimmi wrote:... det kostar att ligga på topp!


Ja, så kan man ju uttrycka det, både bildligt och bokstavligt talat, när det
gäller W220 med airmatic :wink:



M.v.h W220, med ABC.....tack och lov 8)
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

mercedes_w115
Expert
Expert
Posts: 652
Joined: Mon 13 Nov, 2006 21:04
Location: Norrbotten Arvidsjaur

Re: Airmatic

Postby mercedes_w115 » Wed 20 Mar, 2013 20:54

stenen wrote:Hämtade bilen i dag från verkstan, ny kompressor blev det. Den gamla hade brunnit, likaså reläet. De satte dit en W211 kompressor med modifieringssats.
Nu står den rakt och och allt bra, bara lädret som blev tunnare.


Vad är anledningen till att dom monterade en sådan kompressor istället?
http://www.garaget.org/fiXarn
Nuvarande bilar
w124 300TE 24v 92a
w124 300TD 95a
w124 250D 92a
w124 250TD 96a
w126 420se 88a
w126 300se 91a
w126 280se 82a
w124 300E 4M 88a (skrotas)

Gammla bilar
w124 300D 85a
w124 250D 91a
w126 380sec 84a
w126 280se 81a
w124 200D 91a
w115 200b 73a


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests