Elhiss fram fungerar ej

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Asse
Prospect
Prospect
Posts: 42
Joined: Tue 11 Jan, 2011 11:17
Location: Sollentuna

Elhiss fram fungerar ej

Postby Asse » Mon 19 Aug, 2013 16:46

Höger elhiss fram slutade plötsligt att fungera. Det verkar gå fram signal dock då jag hör att ett relä drar i dörren när man trycker på knappen. Detta relä drar även när jag försöker styra fönstret från förarsidan, så signal verkar gå fram. Är det någon som har några tips innan jag hakar av sidan och börjar leta? Jag kan tillägga att jag kollat säkringar samt plockat av batteripolen för att nolla eventuella felkoder/låsningar.
Asse W220 -00 S500L Vadå?! Måste ju få plats med 2 barnstolar OCH åka fort.

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Elhiss fram fungerar ej

Postby Thomas SE » Tue 20 Aug, 2013 21:59

Prova att dra ned fönstret med fuktiga handflator samtidigt som någon annan trycker på knappen, så att inte bara fönstret kärvat fast i toppläge...
Om ett relä klickar så är det uppenbart att styrsignalen går fram. Då finns två felanledningar kvar:
1 Relät drar visserligen men har dåliga kontaktpunkter för strömbrytarfunktionen - byt relä!
2 Motorn till elhissen fungerar ej (vilket inte är så troligt). Kolla först elkontakterna/kablage till motorn. Du kan även koppla 12V direkt från batteriet till motorn och se om den funkar.
Lycka till
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

RS_Larsson
Expert
Expert
Posts: 500
Joined: Mon 23 Feb, 2004 22:32
Location: Bålsta
Contact:

Re: Elhiss fram fungerar ej

Postby RS_Larsson » Sun 11 Jan, 2015 00:33

Asse wrote:Höger elhiss fram slutade plötsligt att fungera. Det verkar gå fram signal dock då jag hör att ett relä drar i dörren när man trycker på knappen. Detta relä drar även när jag försöker styra fönstret från förarsidan, så signal verkar gå fram. Är det någon som har några tips innan jag hakar av sidan och börjar leta? Jag kan tillägga att jag kollat säkringar samt plockat av batteripolen för att nolla eventuella felkoder/låsningar.


Hur verkade det? Har exakt samma fenomen i min, och har också kollat lite som går utan ingrepp och provat kalibrera!
/Mackan

S211 320 CDI -08 innevarande
W220 320 CDI -02 Såld
W123 300D -78 Såld
W123 300D -79 Såld

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Elhiss fram fungerar ej

Postby Van der Verhart » Sun 11 Jan, 2015 11:38

Inte ovanligt att elhissmotorer ger upp på W220.


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests