Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Segis
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 86
Joined: Tue 20 Sep, 2005 09:19
Location: Luleå
Contact:

Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Segis » Mon 09 Dec, 2013 20:53

Som rubriken lyder, När jag kört med bilen kanske 7 mil i -20 grader så kommer det upp på displayen airmatic Stop car is to low, och mycket riktigt är den väldigt låg, jag står still med bilen på tomgång en stund och bilen pumpar upp sig till det normala läget. sen efter några mils körning så händer samma sak igen, Den gör dock inte det när det är under 10-.

Någon som varit med om samma fenomen?
Vissa säger att man måste dränera på kondens vatten, andra säger att de är läckage. har även hört att de är väldigt vanligt fel att dom gör det.
250 000 Zigenare kan inte ha fel, Kör Mercedes.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby psycho » Mon 09 Dec, 2013 22:16

kan vara flera olika fel som du beskriver. Ett allternativ är att pumpen inte ger max utan inte orkar hålla trycket, rätt vanligt fel. Finns bra pris på airmaticpump på MBSCA-Shopen. Han med två pumpar på 5000mil.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby jabbal » Tue 10 Dec, 2013 10:30

Hur är den att köra när det blir sådär? Jag ska köra Stockholm-Umeå i julhelgen och även om bilen fungerat bra de 400 mil jag kört med den blir man ju orolig, inte kul att stå med en havererade bil i -20 och tio mil från närmaste hus...

Kom du hem med bilen?

Här finns mycket info om Airmatic;

http://www.benzworld.org/forums/w220-s- ... -here.html
FD; S320

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Etoda » Wed 11 Dec, 2013 12:45

När just det fel som beskrives här drabbade mig var det Airmatic-pumpen, sitter under höger framlyse, som gjort sitt. Kom hem genom omfördelning av lasten i bilen framåt (måste sett hysteriskt roligt ut när vi stod på vägkanten och flyttade in bagaget i kupén), men nog gav det skrämselhicka när det hände.

Jabbals konstaterande beskriver ganska väl varför en W220 inte är för svaga nerver eller svag plånbok. Jag tecknade tidigt en bärgningsförsäkring hos Falck... 8)
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Segis
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 86
Joined: Tue 20 Sep, 2005 09:19
Location: Luleå
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Segis » Wed 11 Dec, 2013 13:45

jabbal wrote:Hur är den att köra när det blir sådär? Jag ska köra Stockholm-Umeå i julhelgen och även om bilen fungerat bra de 400 mil jag kört med den blir man ju orolig, inte kul att stå med en havererade bil i -20 och tio mil från närmaste hus...

Kom du hem med bilen?

Här finns mycket info om Airmatic;

http://www.benzworld.org/forums/w220-s- ... -here.html


Det går att köra utan problem, motorn går ju osv så du fryser väl inte ihjäl såvida inte bränslet tar slut. Men jag fortsatte att köra med tog ner farten från 110 till 70 så man hinner göra en undan manöver ifall det ligger någon större snö klimp eller springer en hare över vägen. man vill du inte ha det under bilen ifall olje kylaren eller något annat går sönder.
250 000 Zigenare kan inte ha fel, Kör Mercedes.

User avatar
Segis
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 86
Joined: Tue 20 Sep, 2005 09:19
Location: Luleå
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Segis » Wed 11 Dec, 2013 13:50

Pumpen startar och går en kort stund när jag startar bilen, och bilen sänks inte något vad jag har märkt när den stått en dag eller två. men sen kan man ju fråga sig varför det just händer när det är kallt ute och kör längre sträckor. har varit och kört lika långt fast de var mellan 0-10 minus och där var det inga problem. men pumpen var bytt när jag köpte bilen och han hade satt dit en begagnad pump.

Går det att se på något vis om de är pumpen som börjar ge upp?
Sen undrar jag om någon vet ifall de finns någon dränering eller om den gör det av sig själv?
250 000 Zigenare kan inte ha fel, Kör Mercedes.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Roger J » Wed 11 Dec, 2013 18:26

Segis wrote:Pumpen startar och går en kort stund när jag startar bilen, och bilen sänks inte något vad jag har märkt när den stått en dag eller två. men sen kan man ju fråga sig varför det just händer när det är kallt ute och kör längre sträckor. har varit och kört lika långt fast de var mellan 0-10 minus och där var det inga problem. men pumpen var bytt när jag köpte bilen och han hade satt dit en begagnad pump.

Går det att se på något vis om de är pumpen som börjar ge upp?
Sen undrar jag om någon vet ifall de finns någon dränering eller om den gör det av sig själv?


Det går väl att kolla vilket tryck pumpen ger, på min hade det ärgat i kontakten som sitter i bilen. Var det hela bilen som är låg? Det låter som att du inte har nog tryck i systemet men det kan ju vara så många saker :-(

Du skulle kunna bygla på säkringsplattan och se om du kan mata in mera luft :wink:

larsson145
Hangaround
Hangaround
Posts: 16
Joined: Mon 20 Jun, 2011 19:08

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby larsson145 » Wed 11 Dec, 2013 18:49

Är ganska säker på att den fryser åt dig det gjorde den åt mig med och det gjorde den även innan pumpen blev bytt.kanske du skulle prova att lura i den lite bromssprit men då är nog risken att den alltid vill ha sprit.
Den blev sådär efter att jag kört igenom en massa drivsnö så den har säkert sugit i sig vatten.

User avatar
Segis
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 86
Joined: Tue 20 Sep, 2005 09:19
Location: Luleå
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Segis » Wed 11 Dec, 2013 21:44

Jo den blir lika låg fram som bak. Det känns som att de blir läckage vid kyla. pumpen ska ju automatisk gå igång när bilen blir för låg eller? Den startar först efter nån minut efter de att de kommit upp på displayen i bilen. de konstiga är ju om de vore ett läckage att de borde hända samma sak när de är varmt som kallt. ska åka in och höra om dom varit med om samma problem, om inte så får man väl fråga vad en felsökning på det kostar så man inte blir rövknullad på pengar som dom flesta blir på Mercedes återförsäljaren här i Luleå.
250 000 Zigenare kan inte ha fel, Kör Mercedes.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Van der Verhart » Wed 11 Dec, 2013 22:13

Har du lyssnat på pumpen när den är aktiv,dom brukar bli slö och rassla nör dom börjar ge upp.
Byt relä,filter och slangar till filtret om det blir aktuellt med byte...ibland måste man byta fäste till pumpen också,går sönder vid demontering.
Kolla kablaget till trycksänkningsventilen,tvåpolig kontakt som erjar sönder,dra lite lätt i kablarna och kolla kabelskorna. Finns repkablar att köpa,finns även repsats till kompressor (pirat kolvring mm).
Kolla även dom andra kontakterna.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby psycho » Thu 12 Dec, 2013 11:20

Två saker. Kall luft har minder volym och detta kräver mer jobb av pumpen. Det andra är att så länge bilen kör långsamt så hinner pumpen med att skapa tryck i systemet,men när det går fort blir det återigen mer jobb för pumpen att kompensera för den tunga bilen... Fukt och sliten pump som inte når full kapacitet märks då. Pumpen kan låta normalt när bilen står still för då hinner ju pumpen med att hålla höjd.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby stenen » Thu 12 Dec, 2013 11:53

psycho wrote:Två saker. Kall luft har minder volym och detta kräver mer jobb av pumpen. Det andra är att så länge bilen kör långsamt så hinner pumpen med att skapa tryck i systemet,men när det går fort blir det återigen mer jobb för pumpen att kompensera för den tunga bilen... Fukt och sliten pump som inte når full kapacitet märks då. Pumpen kan låta normalt när bilen står still för då hinner ju pumpen med att hålla höjd.

Psycho


Är det inte så att den sänker sig själv vid högre farter, min sänker sig vid farter över 140.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby psycho » Fri 13 Dec, 2013 14:46

Jo, den sänker sig vid högre farter, men problemet är att när pumpen inte har kapacitet att hålla bilen i rätt nivå, då sjunker det lite hela tiden. Jag kom ca 30 mil (ca 3h) innan det började varna i displayen. Sen minskade räckvidden med tiden. En bra verkstad brukar kunna provtrycka pumpen för att se om den är frisk.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Segis
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 86
Joined: Tue 20 Sep, 2005 09:19
Location: Luleå
Contact:

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Segis » Fri 13 Dec, 2013 17:12

Med dessa senaste svar så kan man nästan konstatera att pumpen måste bytas. förra ägaren satt dit en begagnad pump å vem vet hur många mil den suttit på. men jag ska åka på verkstad och kolla med dom om dom kan kolla tryck osv. men är det mycket jobb med att ta lös pumpen? Har hört att den sitter under höger framlyse. måste man riva fronten eller räcker de med att ta lös stötfångaren eller kommer man åt den underifrån bilen?
250 000 Zigenare kan inte ha fel, Kör Mercedes.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Airmatic sänker sig när det blir kalt ute

Postby Van der Verhart » Fri 13 Dec, 2013 17:54

Demontera hjul och innerskärm HF för att komma åt Airmatic pump.
Det tar inte så lång tid att kolla bara pumpens skick med Star Diagnosis.
Med pumpen följer det med en översikt vart relä skall sitta,byt dom delar jag rekommenderade tidigare.
Med stor sannolikhet är slangen sprucken/av (om den inte är bytt tidigare) och har tagit in smuts innan filtret.


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests