Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Papi
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Sat 24 May, 2008 20:53

Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Papi » Sat 21 Feb, 2015 10:54

Finns säkert någon tråd sedan tidigare, men hittar den inte. Ni som kan dessa bilar; så vad jag kolla efter och var är sjukdomarna på dessa? Vilka är de riktigt dyra reparationerna/delarna. Har en s320l w140 idag och vet vad det handlar om och är väl glad amatör på att meka

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Marie » Sat 21 Feb, 2015 13:33

På W220 skall du leta efter rost, rost, rost....

Och sen kan du leta efter ROST också.....

Airmaticen är väl också ett känt problembarn.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Papi
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Sat 24 May, 2008 20:53

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Papi » Sat 21 Feb, 2015 15:49

Har haft nå djävulskt med rost på w140, så där blev dörrar, skärmar, trösklar bytta eller lagade. (Inte sugen på en sådan resa igen om jag säger som så) Men förstår jag det rätt att även till -05 hade de inte löst problemen? Hur är det med kablage i motorrummet, är det också kvarstående från 140?

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Roger J » Sat 21 Feb, 2015 16:44

Kablage har jag inte hört något om, däremot diverse elfel i dessa bilar. Rosten är inget kul heller! Rosthål i trösklar på bilar som gått runt 10000 mil är inte acceptabelt.
Nu har du kollat på sista årsmodellen så den borde vara förbättrad :wink: Luftfjädring verkar vara ett stort problem också

Papi
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Sat 24 May, 2008 20:53

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Papi » Sat 21 Feb, 2015 16:59

Vad ligger airmaticen på att renovera om den går? (detta är inget jag behärskar) Kan du speca elfelen vilka de är? Specifikt för AMG:n eller alla w220

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Van der Verhart » Sat 21 Feb, 2015 20:29

MY 2003 är galvad,vad jag vet så har S 55 AMG ABC och inte Airmatic.
Last edited by Van der Verhart on Sat 21 Feb, 2015 21:33, edited 1 time in total.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Mercedes-Benz » Sat 21 Feb, 2015 21:13

Yes alla AMG bilar och S600 har ABC fjädringen som standard.

Fantastisk när den fungerar, dyr och komplicerad att laga när den strular. Hydraulpumpen kostar runt 10.000:- varje fjäderben detsamma.
Utan byte av hydrauloljan (som inte görs på service "lifetime olja") så ger pumpen upp innan 15.000 mil oftast tidigare.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Uky » Sun 22 Feb, 2015 11:49

...Och att pulsationsdämparen i ABC-systemet är en förslitningsdetalj
som ger upp någonstans vid >10.000 mil. Felindikering är ett morrande
ljud som hörs mellan 800 och 1800 RPM på tomgång. Över 1800 RPM
tystnar morrandet. Inte svår att byta och inte farligt dyr men är ett "måste"
tillsammans med olje & filterbyte. Systemet måste spolas så det går åt
"några liter" innan all olja är grön och fin.

:robot:

Papi
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Sat 24 May, 2008 20:53

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Papi » Sun 22 Feb, 2015 21:36

Kanoners. Precis sådana här saker som är bra att veta som ligger "utanför" boxen av det man normalt kollar. Fyll gärna på med mer om ni kommer på

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 191
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Etoda » Mon 23 Feb, 2015 17:40

Förutom ovan, all elektronik bör gås igenom (testa klima, navi, keyless go, utrustning i övrigt så det funkar som det skall) och förslagsvis tas felkoder ut före köp. Ofta förekomer skitfel, som en kass givare här eller där för 200 kr, men man måste skruva i tre timmar för att komma fram till den eller komma på vad det är. På verkstad blir det ofta rysligt dyrt. Kliman är ett kapitel för sig i det sammanhanget, särskilt om det är separat klima i baksätet. Är du kunnig på bilelektronik och har tillgång till bra diagnosdator underlättar det kraftigt och du sparar mycket klöver.

Sen årsmodell är bättre än pre facelift, men räkna med djupa hål i plånboken vid ojämna mellanrum. Oftast vid sämsta tänkbara tillfälle... Ingen bil för nervsvaga (med tunn plånbok), brukar jag framhålla.

Sök i forumen, finns hur mycket som helst.

(Sen var det det där med rosten, den rostar under plasten på underredet också. Så kolla rosten...)
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Postby Marie » Mon 23 Feb, 2015 17:43

Etoda wrote:men räkna med djupa hål i plånboken vid ojämna mellanrum. Oftast vid sämsta tänkbara tillfälle... Ingen bil för nervsvaga (med tunn plånbok), brukar jag framhålla.


Den punkten vill jag nog framhålla att gäller generellt för alla S-klass efter W126 (och kanske den också ibland)...
Jag har väl skrivit några gånger: Det är en sak att ha råd att köpa bilen, en annan att ha råd att behålla den (i bra skick)...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest