Page 1 of 1

Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 10:54
by Papi
Finns säkert någon tråd sedan tidigare, men hittar den inte. Ni som kan dessa bilar; så vad jag kolla efter och var är sjukdomarna på dessa? Vilka är de riktigt dyra reparationerna/delarna. Har en s320l w140 idag och vet vad det handlar om och är väl glad amatör på att meka

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 13:33
by Marie
På W220 skall du leta efter rost, rost, rost....

Och sen kan du leta efter ROST också.....

Airmaticen är väl också ett känt problembarn.

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 15:49
by Papi
Har haft nå djävulskt med rost på w140, så där blev dörrar, skärmar, trösklar bytta eller lagade. (Inte sugen på en sådan resa igen om jag säger som så) Men förstår jag det rätt att även till -05 hade de inte löst problemen? Hur är det med kablage i motorrummet, är det också kvarstående från 140?

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 16:44
by Roger J
Kablage har jag inte hört något om, däremot diverse elfel i dessa bilar. Rosten är inget kul heller! Rosthål i trösklar på bilar som gått runt 10000 mil är inte acceptabelt.
Nu har du kollat på sista årsmodellen så den borde vara förbättrad :wink: Luftfjädring verkar vara ett stort problem också

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 16:59
by Papi
Vad ligger airmaticen på att renovera om den går? (detta är inget jag behärskar) Kan du speca elfelen vilka de är? Specifikt för AMG:n eller alla w220

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 20:29
by Van der Verhart
MY 2003 är galvad,vad jag vet så har S 55 AMG ABC och inte Airmatic.

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sat 21 Feb, 2015 21:13
by Mercedes-Benz
Yes alla AMG bilar och S600 har ABC fjädringen som standard.

Fantastisk när den fungerar, dyr och komplicerad att laga när den strular. Hydraulpumpen kostar runt 10.000:- varje fjäderben detsamma.
Utan byte av hydrauloljan (som inte görs på service "lifetime olja") så ger pumpen upp innan 15.000 mil oftast tidigare.

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sun 22 Feb, 2015 11:49
by Uky
...Och att pulsationsdämparen i ABC-systemet är en förslitningsdetalj
som ger upp någonstans vid >10.000 mil. Felindikering är ett morrande
ljud som hörs mellan 800 och 1800 RPM på tomgång. Över 1800 RPM
tystnar morrandet. Inte svår att byta och inte farligt dyr men är ett "måste"
tillsammans med olje & filterbyte. Systemet måste spolas så det går åt
"några liter" innan all olja är grön och fin.

:robot:

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Sun 22 Feb, 2015 21:36
by Papi
Kanoners. Precis sådana här saker som är bra att veta som ligger "utanför" boxen av det man normalt kollar. Fyll gärna på med mer om ni kommer på

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Mon 23 Feb, 2015 17:40
by Etoda
Förutom ovan, all elektronik bör gås igenom (testa klima, navi, keyless go, utrustning i övrigt så det funkar som det skall) och förslagsvis tas felkoder ut före köp. Ofta förekomer skitfel, som en kass givare här eller där för 200 kr, men man måste skruva i tre timmar för att komma fram till den eller komma på vad det är. På verkstad blir det ofta rysligt dyrt. Kliman är ett kapitel för sig i det sammanhanget, särskilt om det är separat klima i baksätet. Är du kunnig på bilelektronik och har tillgång till bra diagnosdator underlättar det kraftigt och du sparar mycket klöver.

Sen årsmodell är bättre än pre facelift, men räkna med djupa hål i plånboken vid ojämna mellanrum. Oftast vid sämsta tänkbara tillfälle... Ingen bil för nervsvaga (med tunn plånbok), brukar jag framhålla.

Sök i forumen, finns hur mycket som helst.

(Sen var det det där med rosten, den rostar under plasten på underredet också. Så kolla rosten...)

Re: Köpråd s55 Lang 2005, 14500 mil w220

Posted: Mon 23 Feb, 2015 17:43
by Marie
Etoda wrote:men räkna med djupa hål i plånboken vid ojämna mellanrum. Oftast vid sämsta tänkbara tillfälle... Ingen bil för nervsvaga (med tunn plånbok), brukar jag framhålla.


Den punkten vill jag nog framhålla att gäller generellt för alla S-klass efter W126 (och kanske den också ibland)...
Jag har väl skrivit några gånger: Det är en sak att ha råd att köpa bilen, en annan att ha råd att behålla den (i bra skick)...