Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
Offerdalingen
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Mon 18 May, 2015 20:20

Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Offerdalingen » Mon 22 Jun, 2015 22:07

Som sagt, Motorn som driver fläkten bakom kylaren går tungt,Lixom hugger varje varv den snurrar när jag snurrar på fläkten,:Vet inte om det är motorn som går tungt lr om det är något annat? Störigt ljud e det iaf. Nån som vet vart man hittar reservdelar till nått dylikt till klokt pris? Lr nån som har en aning om vad det kan vara för fel? Tack på förhand

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Uky » Tue 23 Jun, 2015 16:49


Offerdalingen
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Mon 18 May, 2015 20:20

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Offerdalingen » Tue 23 Jun, 2015 22:52

Aha ok. Så det brukar vara i motorn lagren blir dåliga så den lever om nå så jävuldskt?. Hur ser det ut i själva fläktdelen då? Något lager där med förståss.. Går det att byta lr måste man köpa en ny fläkt oxå? Tack för hjälpen för en novis på Benz :drinking:

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Roger J » Mon 06 Jul, 2015 10:48

Om du snurrar på elmotorn ska den ha små hugg som bildas av magnetfälten i motorn med den ska inte låta illa på något sätt.

Offerdalingen
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Mon 18 May, 2015 20:20

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Offerdalingen » Sun 12 Jul, 2015 20:37

Det liksom klockar till när jag trycker på remmen. Å det hörs att det är nått lager som inte e ok överhuvudtaget. Men vet inte om det är i motorn lr i själva fläkten. Går det att byta lager i fläkten? Lr i motorn? Å vart får man tag i grejjerna? Tack så länge :-)

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby stenen » Mon 13 Jul, 2015 23:26

Offerdalingen wrote:Som sagt, Motorn som driver fläkten bakom kylaren går tungt,Lixom hugger varje varv den snurrar när jag snurrar på fläkten,:Vet inte om det är motorn som går tungt lr om det är något annat? Störigt ljud e det iaf. Nån som vet vart man hittar reservdelar till nått dylikt till klokt pris? Lr nån som har en aning om vad det kan vara för fel? Tack på förhand


Ja det är så fiffigt ordnat att det går inte att byta lager i fläktmotorn, ja det går inte heller att byta fläktmotorn det blir att bytta hela fläktpaketet till en kostnad av 10 000+.
Själv köpte jag min på E-bye för några tusenlappar lägre. Möjligen kan du hitta någon som kan repa fläktmotorn trots att den består av en gångs delar.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Roger J » Sat 18 Jul, 2015 19:23

Är endast remskivan på motorn som är engångs, lagren finns på biltema.

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby stenen » Sun 19 Jul, 2015 11:57

Roger J wrote:Är endast remskivan på motorn som är engångs, lagren finns på biltema.


Ja får man bara loss det gamla lagret så kan det gå.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

Offerdalingen
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Mon 18 May, 2015 20:20

Re: Halloj.Nybliven ägare till S500 -99 Fläktproblem

Postby Offerdalingen » Wed 12 Aug, 2015 00:58

Tackar för svaren Boyz.. :drinking: Löste problemet såsom så.Att jag satte fläkten i pelarborren.borrade precis i halvt i halvt mellan axeln och remskivan,sedan med lite smorning och fritt med våld såsläpte remskivan sen så va de en baggis å byta lagren.Å då jag borrade lite längre än nödvändigt ner i axeln så blev det ju som en form av halvrunt kilspår i fläktaxeln å remskivan.Så vid ihopmonteringngen så slogs och limmades en rundstav dit å kapades i lagom längd .Sen så blev den som ny,tILL KOSTNADEN AV 2 TIMMARS ARBETE... :grab:


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests