Köpråd S320 -01 (-02?)

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
AB8
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Wed 25 May, 2011 23:02
Location: Uppsala
Contact:

Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby AB8 » Wed 01 Nov, 2017 18:03

Hej!
Har precis provat en 320 med 16k mil på mätaren, kan man kolla att detta stämmer någonstans? (Import 0311)
2 Fel hittade jag vid provkörning:
Batteriet urladdat, startar fn ej utan starthjälp. Kan man byta batteri själv eller måste det kodas in?
Tomgång något ojämn, kanske bara nån slang som behöver bytas eller kan det vara värre?

Fantastiskt skön bil att köra/åka! Något annat man ska se upp med vid köp av en gammal Merca?

Mvh
AB8, Uppsala

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby Mimmi » Wed 01 Nov, 2017 18:44

Hej!

Det torde handla om en W220, och då gäller det att leta efter rost. Och rost igen. Och när det är gjort kan man börja leta efter rost... Problemet är att mycket av rosten på de bilarna är inklädd.
Airmatic är ett känt problembarn. Ett sätt att kolla det är att be att få låna alla nycklarna. Återkom efter tre dagar och se efter så att inte bilen har sjunkit ned i ett eller annat hörn.

Att batteriet är urladdat behöver inte vara så enkelt som att batteriet är "slut" av ålder. Det kan mycket väl vara något styrdon som ligger och inte stänger ner utan drar ur batteriet.

Den ojämna tomgången kan mycket väl vara "något värre" som i så fall kostar m y c k e t att åtgärda.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
AB8
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Wed 25 May, 2011 23:02
Location: Uppsala
Contact:

Re: Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby AB8 » Thu 02 Nov, 2017 12:32

Tack Mimmi!
Känns som att jag får leta efter en MB som är nyare än -05, då blev väl rostskyddet bättre..?

Mvh

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 191
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby Etoda » Thu 02 Nov, 2017 21:05

Rostproblemet är mindre på slutet, -03 - -05. Likaså elproblemen. Vill man ha en W220 kan en årsmodell 04-05 var "vettig", då det är hållbara motorer (utan problem med kamkedja/balansaxel). Airmaticen är inget stort problem, även om nya dämpare/luftfjädrar kostar mycket. ABC-systemet (hydraulik) som vissa bilar har är lite tråkigare, men inte heller det ett stort problem. Rosten går att hantera (särskilt på de senare bilarna), så det är ofta elfelen som får dem att åka till skroten. Har man otur blir det helt galna kostnader om allt skall lämnas till verkstaden...

Av aktiviteten på forumen att döma (noll aktivitet) verkar de flesta helt ha gett upp W220. Tror inte det beror på rosten, utan att du bör vara elektronikingenjör om du skall hålla dem rullande för rimliga pengar...
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Audi E-tron -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby Marie » Fri 03 Nov, 2017 00:45

Skall du köpa en MB av vad slag det vara må, av modellår 95-sådär 03? så bör du leta efter en bil tillverkad måndag eller tisdag. Sommaren 94 infördes vattenbaserade grundfärgsbad. Man bytte grundfärgsbaden under veckoslutet, och måndagen, tisdagen och ibland en del av onsdagen funkade det bra, men sen började det växa microorganismer i de vattenbaserade grundfärgsbaden, och då blev det rent ut sagt skit ur rostsynpunkt. Det gjordes forskningsprojekt och doktorsavhandlingar kring fenomenet i början av 00-talet och därefter började Daimler byta färgbaden även mitt i veckan, vilket förbättrade situationen ganska ordentligt.

Detta är förklaringen till att det finns fina, i stort sett rostlösa, bilar av aktuella årgångar, medan andra jämnåriga av samma modell är totalt upprostade hur väl de än skötts.

Tvärt emot vad som är normaluppfattningen skall man alltså försöka hitta ett "måndagsexemplar" :mrgreen: :wink: :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby jabbal » Mon 20 Nov, 2017 11:11

Då ska jag slå ett slag för W220; jag brukskörde en W220 S320 några tusen mil för några år sedan och den var hyggligt problemfri, jag var väldigt nöjd med den bilen. Tyvärr ändrades mitt körmönster och nu har jag förmånsbil, men framåt våren tror jag det blir en W220 igen. Efterföljaren, vad den nu heter, ligger förvisso bra i pris men mitt intryck är att den kanske har färre fel, men att de fel de drabbas av är desto värre med kamkedjor och balansaxlar som slits ned i förtur.

Det finns massor skrivet om W220 på internet så är man lite klurig kan man nog göra en hel del felsökning själv.

Det du ska akta dig för är ROSTEN. Det skrivs här ovan men jag säger det igen; ROST!
FD; S320

User avatar
AB8
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Wed 25 May, 2011 23:02
Location: Uppsala
Contact:

Re: Köpråd S320 -01 (-02?)

Postby AB8 » Tue 05 Dec, 2017 12:42

Tack för responsen! Nu har jag köpt en liten vinterbil istället och skjuter upp MB köpet till våren.
Mvh
Bruno, Uppsala
www.garaget.org/ab8


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests